Bonk tijdens rijden op autostrade en signaal oliedruk te laag, motor onmiddellijk stilgezet.
Wat is er hier afgebroken? Foto's zijn genomen van aan het rechtse voorwiel. Is dit te herstellen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Goed dat het afgebroken deel nog aan dat pijpje bleef hangen .!!!
Dat deel is afgebroken door een drijfstang die de weg kwijt is door de te lage oliedruk.
Dit wordt zoeken naar een ander motorblok helaas.
Sterkte.
Inderdaad, lijkt op een drijfstang die naar buiten is gekomen.
Het afgebroken stukje is duidelijk een paar keer geraakt door iets van binnenuit het motorblok en daardoor afgebroken.
Het pijpje wat aan het afgebroken stuk vast zit is zo te zien de toevoer van olie naar de turbo. Vandaar ook gelijk geen oliedruk meer, als de druk al niet wegviel door de interne motorschade.
Wordt inderdaad op zoek gaan naar en nieuw blok.
9 jaar
Erg jammer, maar reacties hierboven hebben gelijk. Toch is er al meer aan dit blok gesleuteld zo te zien.
Het bekende F9Q probleem , wees op je hoede met een gebruikte motor!
Hou ook rekening met turbo schade door uitgelopen drijfstanglager(s) , en als je gaat demonteren is ook altijd het twee-massa vliegwiel overleden.
Ook de warmtewisselaar is niet meer bruikbaar door metaaldeeltjes van het uitgelopen drijfstang lager....
Een ruil ( revisie) motor is de oplossing + bovengenoemde.
Dat dit euvel bekend is bij F9Q motoren geloof ik niets van ( 1.9) , wel bij de 1.5 diesel in het verleden.
9 jaar
We zullen wachten op de tegenreactie van rgc.....!
Bedankt hoor,
Ik was er al bang voor. Motor vervangen zit ervoor mij niet meer in. Was namelijk al een gereviseerde. Het stopt ergens zeker...
9 jaar
De 1.9 dci (F9Q) staat dacht ik vooral bekend vanwege het op hol slaan van de motor door een turbo die vroegtijdig stuk gaat en de motor dan op smeerolie gaat lopen. Als de motor het dan toch overleefd heeft en er enkel een nieuwe turbo geplaatst is, dan is er vaak toch enige lagerschade.
Koop je er zo eentje over, de vorige eigenaar wil er toch graag snel vanaf, dan heb je ook extra kans op een drijfstanglagertje wat vastloopt en naar buiten gaat.
Bij de vroege 1.5 dci motoren sleten de lagers erg snel, ook mede door de lange onderhoudsinterval in combi met weinig smeerolie. De 1.5 kondigt zijn einde meestal aan met een hoop getik voordat die echt vastloopt.
Volgens mij zijn voor beide motoren de onderhoudsintervallen ook naar beneden gegaan.
9 jaar
Dat de interval van olie verversen te lang zijn is inderdaad het grootste probleem.
Ik heb zelf een 1.9 en draai ongeveer 15000 km met de olie.
heeft inmiddels 230.000km acter de rug.
Alleen EGR klep problemen gehad, ik hoop dat hij nog twee ton verder kan.
9 jaar
Maar wat wil je dan met een Scenic van 2005 zonder motor ??? Verkopen.... ??
En toch de meesten 1.9 dci Renaults gaan stuk op een drijfstang lager , komt ook inderdaad door de lange interval voor de motorolie.
De carterplug zit ook nog eens zo dat er altijd een laagje olie in het carter achterblijft waar dan het vuil in achterblijft.
Alle motoren die wij retour krijgen hebben meestal lagerschade !
De opvolger , de 20 dci ( M9r) is ook niet veel beter. Lijkt bewust dat Renault mindere kwaliteit lagerschalen gebruikt.
Ralf => Ja verkopen (export)
Een 1.9 motor hoort toch niet stuk te gaan bij zulke lage km stand. (1ste motor rip 150.000 km / revisie motor Rip 110.000 km)
Mijn volgende wagen zal alvast geen Renault meer zijn.
9 jaar
en zo wordt de lijst met ex-Renault rijders opnieuw weer groter.
Als er veel van verkocht worden , is de kans dat er eens 1tje de geest geeft ook groter , een blijde renault rijder , Joeri trouwens ook Ralf.
Helaas zijn de gebruikers de klos. En wie is Joeri ?
De meeste van deze motoren lopen kapot door versmering met diesel.
Dat heeft weer te maken met het roetfilter.
Korte stukjes en veel regenereren leid tot verschraling van de olie en het gevolg daarvan is dat het lagerwerk daar van te lijden heeft.
Het gevolg is dat er al bij lage km standen de boel kapot draait.
Bij de eerste series van de 1.5 dci zat een slechte legering in de drijfstanglagers,die liepen voor de twee ton al kapot.
Maar dat is inmiddels tien jaar terug,daar rijden er niet veel meer van rond.
Ze dachten dit probleem op te lossen door de intervallen weer terug te brengen,maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat.
Het blijft een zorgenkindje.
9 jaar
Wat sleutelwerk later,
Zien jullie misschien nog iets speciaal?
Het pijpje met het afgebroken stukje gaat naar de turbo. Kan deze schade opelopen hebben?
Bedankt
9 jaar
We kijken nu naar het kapotgelopen motorblok ?
Dat het probleem in de linker cilinder zit ? begrijp de vraag niet helemaal .
Turbo hoeft niet beschadigd te zijn , goed controleren , ook de speling op de as.
Ja, dit is het defecte blok.
De linkse is stuk gelopen.
Vanwaar het kleurverschil tussen de linkse en de 3 andere?
9 jaar
Geen of onvoldoende verbranding , door olie-brandstof-koelvloeistof aanwezigheid cq geen compressie .
Ga je er nu toch een ander motorblok in leggen? Ipv van deze te verkopen?
Of je turbo schade heeft zal moeten blijken. Een paar seconden geen oliedruk kan al funest zijn. Spelingen controleren kan een indicatie zijn.
Ik zou ook de verstuivers laten controleren als je die over gaat zetten op het andere blok. Niet alleen vanwege het verschil tussen de cylinders, maar ook vanwege de demontage. Ze kunnen erg vastzitten, en dan vervormen door het verwijderen en daardoor niet meer voldoen.
Is er duidelijk te zien wat er in het onderblok fout gegaan is? (behalve het gat in het blok) Zuiger zit er gedraaid in, dus neem aan dat de drijfstang gebroken is of tenminste getordeerd.
9 jaar
Allen, bedankt voor de reeds geschreven reacties.
Ralf_Jensen => Voor mij een mogelijkheid om aan motor te sleutelen, daarna gaat de wagen weg. Nieuwe motor is zeker geen optie :-).
Ofstone =>De turbo heeft inderdaad speling. Verstuivers kwamen zeer eenvoudig los.
Kan er uitgesloten worden wat er eerst was. te lage oliedruk of het gat in het blok. Ik begrijp uit een vorige reactie dat beide mogelijk is?
Of is het 100 % zeker dat drijfstanglager dit veroorzaakt heeft? In dat geval mag topic afgesloten worden :-)
Er zit trouwens een gat voor en achterkant van het blok.
9 jaar
Drijfstang stuk is een gevolg.!
Als je toch bezig bent; controleer het schoepenwiel van je turbo. Zijn hier stukjes af.??
Neen, geen stukjes af...
9 jaar
Ik denk dat het drijfstanglager eerst stuk is gegaan, en oliedruk volledig weg door de afgebroken leiding. Je mist zo te zien nog wel wat delen van het geheel!
Voor het stuklopen zal zeker een reden zijn, maar of je die nu nog kan terugvinden? Er kan ergens een braampje in het oliecircuit losgeschoten zijn, of de olie te verdund met diesel door een slechte verstuiver, verstopping oliefilter of olie aanzuigbuis of losgelopen moeren/bouten in het blok etc. De staat van de andere lagers kan je mogelijk wat meer zeggen.
Het turbolager heeft overigens altijd voelbare speling. Haaks op de turbo as mag je speling kunnen voelen. In het verlengde van het asje niet als ik het goed heb. Als er te veel speling op komt kan hij veel olie lekken en kan je motor daardoor op hol slaan, of door te veel speling kunnen de turbines het turbohuis raken.
Als je delen overplaatst op de andere motor moet je zeker zijn dat ze nog goed zijn, anders krijg je of de volgende eigenaar mogelijk weer problemen.
9 jaar
Voor er een drijfstang lager uitloopt moet er toch een hevig gerammel te horen zijn geweest?
Olieverversingstermijn is ook veel te lang , zeker voor een diesel.
En door dieselolie verdunde olie smeert echt niet.
Max Verstappen is overigens ook op zoek naar een andere motor...!
9 jaar
[quote=toonmar]Max Verstappen is overigens ook op zoek naar een andere motor...![/quote]
Ook hij zal voorlopig geen Renault meer kiezen.. ............ net als al die buurmannen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar