Hallo allemaal, na een uitstapje Opel Astra toch weer terug bij de Scenic en warempel weer koppeling problemen. Schakelen gaat opzich goed maar schakelen van en naar de tweede versnelling is minder, nu blijkt er nogal wat speling op de koppelingskabel te zitten die voor zover ik kan zien niet zelfstellend.
Mijn vraag is die speling op te heffen of moet toch de kabel vervangen worden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppelingspedaal heeft een zelfstellend mechanisme. Deze willen nog wel eens verslijten
Zelf stellende mechanisme zit boven bij je koppelingspedaal , 2 heugels met kartels en een veer die de boel aanspant , je zou eens kunnen kijken of daar wat mis is.
De hevel in de bak scharniert op een kogel , daar wil het ook nog wel eens mis gaan , scharnierpunt gaat te zwaar en dan gaat er ergens anders iets kapot.
Het koppelingspedaal gaat niet zwaar dus aan het scharnierpunt zal het niet liggen. @Kaleido 1 zoals ik het lees staat het mechanisme los van de kabel maar is bevestigd aan het pedaal zelf.
9 jaar
Inderdaad mechanisme zit aan het pedaal , maar bepaald wel de speling.
Als er ergens iets te zwaar gaat , is speling het gevolg , zelf al eens mee gemaakt.
Ik probeer mogelijke oorzaken aan te geven , maar laat TS maar eerst antwoorden .
Alle mogelijkheden zijn natuurlijk welkom. Ik heb het meeste van de speling provisorisch opgelost door een vulstukje tussen de kabel te plaatsen en het schakelen gaat nu veel soepeler. Een blijvende oplossing zal het niet zijn dus zal het stelmechanisme toch aan de beurt komen, is dat makkelijk zelf te doen of kan ik dat beter aan mijn garage overlaten?.
9 jaar
Is makkelijk zelf te doen.
9 jaar
Ik ben onder het dashboard gedoken maar veel wijzer ben ik er nog niet van geworden. Ik heb wel een tekening van het stelmechanisme gevonden maar die is van een Clio, die bestaat uit twee half ronde schijven die van elkaar kunnen wijken. Zo te zien op die tekening is de kabel aan het pedaal bevestigd en zorgen de twee schijven voor het opheffen van de speling m.a.w. schijven tegen elkaar veel speling, schijven van elkaar weinig tot geen speling. Als dit type mechanisme ook bij mijn Scenic van toepassing is kan de kabel niet losschieten van pedaal en vork maar is de zelfstellende werking van het mechanisme uit gevallen. Voorlopig laat ik het nog voor wat het nu is want het koppelen en schakelen gaat licht en soepel.
9 jaar
Complete pedaal dient vervangen te worden. Begin alvast maar om deze te bestellen, is niet zo duur.
9 jaar
Dat is wel heel erg drastisch om het complete pedaal te gaan vervangen om de speling op te heffen er zijn best wel andere mogelijkheden voor te vinden.
Voor zover ik kan terug halen was de spanner bij oudere types o.a Laguna in de buitenkabel opgenomen, die gaf vaker problemen en de kabel werd vervangen door een handmatig verstelbare kabel. Ik laat het zoals het nu is want met het vulstukje schakelt de Scenic zoals het hoort.
Maar toch iedereen bedankt voor het aandragen van mogelijke oplossingen voor dit probleem.
9 jaar
Is niet drastisch. Het zelfstellend mechanisme zit vast aan het koppelingspedaal, en is niet los te bestellen. Heb hem voor mijn Coupe ook een keer moeten vernieuwen, kosten waren iets van 50 euro. Bij de dealer dus.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar