Beste Renaultmonteurs,
Ik heb een Clio 1.2 (D7F-726)binnen, waarvan herhaaldelijk de motorstoringslamp gaat branden. De motor reageert dan ook niet op het electronisch-gaspedaal en blijft perfect stationair draaien. Accu los maken, resetten, starten en rijden maar weer.
De elende is begonnen nadat een marter de bougiekabels for breakfast had geprobeerd. Bougiekabels vervangen en overige bedrading en stekkers gechecked. Geen verdere beschadigingen. Ik denk dat het electronisch-pedaal de problemen veroorzaakt, de fout komt steeds vaker op een dag voor. Hoe check/verhelp ik dit?
bvd, Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Prof?
Wat dacht je van uitlezen?
Beste Henk,
Zelfs niet elke (semi)prof heeft de mogelijkheid van het uitlezen. Verder dacht ik dat deze site was om elkaar te helpen en niet om te katten. Ik zelf kijk bijna dagelijks ff, en indien ik zeker ben van mijn bevindingen dan bied ik hulp aan in de vorm van een antwoord.
Ik ben 45 en sleutel al sinds mijn 13e aan auto's, met name de oude volvo's als 544, 120, 140, 160 en vele andere "oldtimers". Deze kennis is denk ik vooral voor de jongeren onder de monteurs van belang en mag, vind ik, niet verloren gaan! Verder heb ik de van 1985 tot 2000 zeer veel amerikaans leger equipment geinspecteerd op reparaties en defecten in met name tanks, generators, kranen, pompen, zware vrachtwagens enz. Vandaar dat ik me denk ik toch wel tot de semiprofs mag tellen. Heden werk ik, door omstandigheden, als Novell-systeem beheerder bij een middel grote gemeente in het zuiden des lands. Ik sleutel er wel nog bij, en met nog steeds veel liefde voor de techniek in het algemeen.
Ik ben wel met je eens dat dit gedeelte van de site niet voor de echte amateurs bedoelt is.
Als je e-mail adres niet verborgen was had ik je dit op je eigen mail toe gezonden.
mvgr, Ruud
Sorry hoor, ik wou je niet beledigen.
Als het storingslampje brand waarom zou je dan de ECU niet eerst uitlezen? Je hebt dan een aanknopingspunt waar je moet zoeken.
Gaspedaal bedrading kan deze storing veroorzaken (er zijn zelfs reparatiesetjes voor) maar als je niet uitleest dan blijft het gissen!
Beste Henk,
Dat zijn de antwoorden die we moeten hebben. De klant is vandaag naar de dealer gegaan om hem de ecu te laten uitlezen. Ik heb nog niets van hem gehoord. Ik denk zelf dat het de gaspedaalpotmeter is.
Afwachten,
Ruud
Soldeer eerst de groene stekker net onder het dashboard voor het rempedaal door, en kijk of het probleem verhopen is. Zo niet dan is het grote kans dat je gaspotmeterstuk is.
Laat je het ff horen, succes
Ik
19 jaar
Probleem zat inderdaad in de bedrading van het gaspedaal.
De dealer had hem uitgelezen en concludeerde een defecte gaspedaal potmeter. Na vervanging reed de klant weg en stond 50m verder stil met dezelfde klacht. Na een dag zoeken bleek de fout dus toch in de bedrading naar het pedaal te zitten.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
mvgr, Ruud
Ik sloeg die dealer met die potmeter om z'n oren.
Nadat bleek dat het probleem idd in het gaspedaal zat; ga je toch eerst de bedrading vervangen? Hoort de dealer te weten!
Hi Henk,
Ik hoorde het van de vrouw van mijn klant. Ik weet dus niet of ze de potmeter er weer uit gehaald hebben.
mvrg, Ruud
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar