auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Na afspuiten van de motor reageert de temp.meter vreemd!

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 RN

Misschien dat iemand een oplossing heeft.........

Na het afspuiten van het motorblok, schiet de temperatuurmeter helemaal omhoog!
Ook bij koude motor.
Na ongeveer een uurtje te hebben gereden ná het afspuiten, ging ook het waarschuwingslampje van de temperatuur branden, alsmede in het rood "STOP".

Na een minuutje stil te hebben gestaan en ik weer verder ging rijden (er was namelijk niets met de temperatuur aan de hand, koelventilator slaat ook gewoon aan) gingen de waarschuwingslampjes uit.
Deze zijn niet meer gaan branden, maar de tem.meter blijft wel hoog staan. Nu niet meer zo hoog als in het begin, maar wel op ongeveer 3 kwart...

Zou dit de temp-sensor zijn? En waar kan ik die vinden? en is dit makkelijk zelf te doen?

Alvast bedankt voor jullie reakties.

Ronald

Geplaatst door

rodeb (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarschijnlijk is er water in het stekkerblok van de temperatuur zender gekomen en geeft deze nu een foute weergave / waarde ,
misschien dat het reinigen c.q inspuiten met anti vocht spray of wd40 van het stekker blok al voldoende is, de temperatuur zender zit boven op het thermostaat-huis
rechts van de motor tussen motorblok en luchtfilterhuis > groene stekker blok <
naar mijn weten is dit bij een Laguna een "combi" stekker blok , dus zowel temperatuur zender als sensor (zender voor de temperatuur meter weergave en sensor
voor de koelvloeistof temperatuur signaal (waarde) naar de ecu ).

volgende mogelijkheid van het probleem is een slechte massa (oxidatie / vocht) van het massa-punt op het motorblok / versnellingsbak.
oxidatie verwijderen en inspuiten met wd40.


een motorblok schoonspuiten van auto`s met veel electronica is niet altijd zonder schade of storingen , ik heb vroeger gewerkt bij een car cosmetics bedrijf ,
van sommige merken reinigden wij de motor nooit omdat dit zeker voor problemen zou zorgen .

succes limbra

limbra 1655
vip badge

14 jaar

Limbra, bedankt voor je reaktie.

De stekkerverbindingen hab ika lingespoten met WD40, maar helaas geen resultaat.
Is het vervangen van deze sensor een optie?

En is dat makkelijk zelf te doen?

Thanks.

rodeb 0

14 jaar

voor dat je verschillende (dure) onderdelen gaat vervangen zou ik de auto uit laten lezen bij de garage , aangezien het storings lampje aan is gegaan zal er
altijd een storings code uit rollen , dan pas heb je meer zekerheid welk onderdeel de veroorzaker is en voorkom je dat je straks vele onderdelen
zonder reden vervangt . wat uiteraard zonde van je geld is.

groetjes limbra

limbra 1655
vip badge

14 jaar

Temperatuur meters van renaults van deze leeftijd gaan raar doen als de massa slecht is. Waarschijnlijk vocht tussen gekomen bij afspuiten en hierdoor is massa nu slecht.

Met uitlezen zie je dit niet.

Check maar even de massa van motorblok naar chassis en van chassis naar accu. Waarschijnlijk is die van chassis naar blok slecht, daardoor krijg je spanningsverlies over de massa en hiervoor is de temperatuurmeter gevoelig. Ik denk dat die massa linksachter het motorblok zit.

Laat maar even weten of het hiermee opgelost is.

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Probleem opgelost...Na het checken van de massa geen verbetering.
Temperatuursensor vervangen voor een nieuwe en alles werkt weer zoals het hoort!

Bedankt voor jullie reakties én het meedenken.

Groetjes,
Ronald

rodeb 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.