Renault Scenic: Na motorrevisie - software te vervangen of resetten?

Bouwjaar: 1997

Renault Scenic 2.0RT automaat LPG, 02-05-1997 motorcode F3R0751 metalen carter, 8-klepper, ronde inlaat (.
Startproblemen na motorrevisie(koud en warm, inmiddels zo’n 2200km gereden op alleen benzine. Ik ga naar Segerink & Wolbers Apeldoorn (Renault) komende week. Want ‘mijn’ garagehouder weet het even niet meer na vervanging van stappenmotor (van 16klepper) en reinigen stekker MAP-sensor. Ook een ‘inline ‘zekering vervangen die op een kabelboom links voor onder de motorkap (als je naar de motor kijkt, rode zekering). Was doorgeslagen maar monteur (kleine algemene garage)weet niet waar deze voor is; maakt ook geen verschil met starten.
Ik laat de motorcomputer uitlezen bij de dealer en zal ze attenderen op de BDP-sensor waar ik hier op de site over las.

Twee vragen: is het nodig (en mogelijk bij dit type) om de software te vervangen na motorrevisie? Of moet die gereset worden?
Welke rol speelt de lambdasonde bij het starten?

Bedankt - Wilroy

Wilroy

Geplaatst door Wilroy (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Wilroy (0), 18 jaar geleden

Net langs dealer geweest om foutcodes uit te lezen. Gaf codes 3d - bedrading lambdasonde, 11d - inspuiting. Foutcodes zijn gereset. BDP-sensor zou onregelmatig of afslaande motor geven en werd niet als waarschijnlijke oorzaak Gezien. Kosten ¤46,53. Omdat de motorrevisie niet via hun is gegaan willen ze vanuit de basis beginnen. Daarvoor zou ik de auto 2 dagen moeten brengen en minimaal ¤ 300,- in rekening gebracht krijgen. Ze beginnen dan met klepstellen en stap voor stap verder. Dus eerst maar eens naar mijn huidige garage toch. Daan kunnen ze dit voor garantie doen ook. Overigens hoeft / kan er geen nieuwe software (behalve bij printplaat wissel)in en ook hoeven niet alle ingeleerde (o.a. elektronische choke) settings gewist te worden na revisie volgens Jeroen, de receptionist bij de servicebalie van S&W.
Hou jullie op de hoogte. De motor start warm iets beter lijkt het nu. Ben op LPG overgeschakeld en ben benieuwd of de koude start beter verloopt ook al moet dit eerst op benzine. Maar dan snelller over op gas wat koud mogelijk een beter startresultaat geeft. Dan wel weer voorlopig terug naar benzine vanwege het inrijden van de bijna nieuwe motor.
Overigens hebben we hier door de sneeuwbuien (Apeldoorn) bijna geen bereik meer op de mobiele telefoon en is de satellietontvanger ook gestoord; hoor meestal geen radio meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.