Renault espace V6 van 1998 was volgetankt en weggezet waarna de volgende ochtend motor niet meer wil aanslaan. Wil dus wel starten en motor draait rond.
Geen vonk en geen waarschijnlijk geen benzinedruk.
Na loskoppelen en reset uitgevoerd met accu: starten en heel even aanslaan en daarna weer afslaan. Met veel gas blijft ie iets langer lopen en wil wel ploffen in uitlaat.
We verdenken communicatie sleutel met ringsensor. Reserve sleutel is nog niet aanwezig (bij eigenenaar)maar komt er aan.
Is deze startblokkering te omzeilen? Auto heeftt 310.000km op de teller.
Motor is V6 type met distributieketting.
BDP sensor is doorgemeten: 220 Ohm. Ook is er tijdelijk een andere BDP sensor ingezet. Maakt allemaal niets uit.
Er komt wel spanning bij de bobines.
Wellicht motorcomputer kapot?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Startblokkering is niet logisch als oorzaak: als her daaraan ligt kan hij niet lopen. Uitsluitsel geeft het kleine rode lampje in het instrumentenpaneel: als dat niet meer knippert, werkt de startblokkering correct.
Zit er wel benzine in (dus geen diesel)?
Rode lampje blijft knipperen en gaat niet uit.
De vulpistool van dieselpomp past toch niet in de vulhals van de espace? Heb nagevraagd eigenaar en ze hebben gewoon benzine getankt. Ook hebben ze beide sleutels gebruikt om te starten.
Als het rode lampje blijft knipperen gaat inderdaad de startblokkering er niet af.
Als deze auto een infrarood afstandsbediening heeft, kan je bij de dealer m.b.v. het chassisnummer de noodcode opvragen incl. de invoerprocedure. Als de auto dan vlekkeloos loopt, kan je je concentreren op de niet werkende startblokkering.
In het geval van een infrarood sleutel:
1, als je door de camerafunctie van een mobiele telefoon naar de sleutel kijkt, moet je het lampje in de sleutel zien knipperen als je de sleutel bedient.
Zo kan je zien of de sleutel werkt.
2. de IR-ontvanger zit voor zover ik weet achter de voorruit tegen het plafond (boven de lichtconsole?).
Die staakt zijn werking als daar lekwater van de voorruit of de antenne in komt. Schoon/droogmaken helpt soms.
Ze zijn niet gecodeerd, dus een andere werkende van de sloop moet het ook doen.
3. als dat allemaal niet helpt, kan de dealer live uitlezen wat waar wel/niet voor signalen binnenkomen en een reparatie-analyse afgeven.
Hopelijk heb je iets aan deze info.
11 jaar
Rode lamp zit in buurt bij die IR ontvanger niet in instrumentenpaneel. Dakluik is kort geleden vanwege lekkage dicht gekit. Vocht zou inderdaad oorzaak kunnen zijn. Ga daar naar kijken.
Als je geluk hebt werkt het weer als je de ontvangerprint (en de contacten) schoonmaakt. Bij de Laguna zit dat ding recht boven de verlichtingsunit (en die kan je er bij de Laguna zo uit trekken).
11 jaar
Na nachtje drogen in verwarmde garage met ramen open:starten en lopen. Antenne ga ik afkitten. Zit iets los dus kan zeker oorzaak zijn in combinatie met water dat nog in interieur zat vanwege lekke dak toen.
Bedankt!
Antenne niet afkitten, maar vervangen. Eerst de montagevlakken schoonmaken.
11 jaar
Na een nachtje in de verwarmde garage doet deed de wagen het een paar dagen weer prima. Deze koude zaterdagochtend auto gestart en 20 meter weggezet. Even later weer proberen te starten om echt weg te gaan. Helaas wil hij nu niet aanslaan. Rode lampje blijft knipperen.
Ontvangerprint losgehaald. Geen sporen van lekkage. Accu vervangen omdat wellicht accuspanning te laag was maar maakt allemaal niets uit.
Ga kijken of ik een andere ontvangerprint kan regelen. Of zou het toch de ringsensor zijn?
Heb nu via BBA-reman.com de noodcode voor beide sleutels opgehaald. Code invoeren via knipperende lampje: starten en lopen.
Heb van BBA-reman.com voor elk van de twee sleutels een code gekregen maar 1 code werkt nu voor 2 sleutels. Er is dus maar 1 noodcode. Allebei de sleutels gaven 1 code.
Kan iemand nu verder nog iets zeggen over wat de oorzaak van dit probleem is? (dat auto dus niet normaal wil aanslaan). Dus welk onderdeel zou defect kunnen zijn: sleutels, ringsensor, ontvangerprint of motormanagementsysteem of wellicht nog iets anders.
Dan zou ik de ringsensor eerst eens proberen. Als de noodcode wel werkt dan kun je het motormanagement al wegstrepen. De ontvangerprint is alleen voor de centrale vergrendeling. De sleutels kan, maar het is wel vreemd dat ze het allebei hebben.
11 jaar
Nu de temperaturen weer veel hoger zijn rijdt de auto weer probleemloos.
Echter vorige vanavond bij wegzetten van de Espace 3.0V6 automaat sloeg de motor af nadat de auto met inparkeren schoksgewijs tegen de stoeprand tot stilstand kwam. Dat een automaat afslaat moet sowieso niet kunnen maar erger was dat de motor warm niet meer wilde aanslaan.
Volgende ochtend koud starten en lopen.
Iemand een idee wat dit nu weer is of zou kunnen zijn?
Ik kreeg de motor vanmiddag weer niet aan. Na enige tijd wachten en en weer proberen sloeg ie aan.
Heb er nu 50 km op zitten. Diverse malen gestopt en gewacht en weer gestart: geen problemen.
Toch maar de BDP sensor vervangen. Nu afwachten.
Misschien zie ik het over het hoofd: heb je m al eens uitgelezen? Krijg je in ieder geval info over de startblokkering lijkt me.
Lampje van startblokkering gaat nu keurig uit. Dus dat is het probleem niet (meer).
Heb nu de BDP sensor vervangen.
Kijken of het probleem opgelost is.
BDP sensor was tevens oorzaak van probleem. Dus startblokkering weigerde. Dit kon ik met code omzeilen. Vervolgens is de BDP sensor kapot gegaan: vervangen en probleem opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar