close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo: Niet (meer) overschakelen op lpg (Eurogas) na bdp sensor problee

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: D7F

Tijdens het wegrijden (mogelijk nog op benzine of net op lpg draaiend) slaat de motor af omdat het draadje van de bdp sensor is gebroken. Draadje bdp sensor weer gerepareerd en Twingo rijdt weer perfect op benzine.
Maar Eurogas lpg G3 installatie wil nu niet meer overschakelen op lpg. Het ledje op de lpg / benzine schakelaar knippert continu groen met frequentie van ongeveer 1 seconde. Er wordt geen spanning meer op de afsluiters (verdamper en tank) gezet door de lpg computer. De lpg installatie is van Eurogas en heeft naast een computer, een verdamper en een 'mixer' in de slang tussen luchtfilter/Lmm en gasklep). Ik denk dat het een zogenaamde "lambda control system V0.5" is. Wat kan er aan de hand zijn?
Om te controleren of lpg computer het nog deed (na de reparatie van t bdp draadje en niet automatisch overschakelen op lpg) heb ik de 7,5 Ampère zekering van het Eurogas systeem er even uit gehad. Bij het terugplaatsen, contact niet ingeschakeld, hoor de lpg computer even 'klikken' en voel en hoor ik dat de stappenmotor op de verdamper wordt aangestuurd.
Ik hoop dat jullie de oplossing weten / een suggestie hebben waar verder te zoeken.
Groet,
Coen

Geplaatst door

Coen1970 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt erop dat de installatie op zich functioneert, maar een reden heeft om niet te schakelen. Is wellicht er iets mis met de sensor van de koelwatertemperatuur? De Twingo heeft dan wel geen meter, maar een sensor zit er wel op. Weet niet of de LPG installatie die waarde gebruikt of zelf een sensor heeft op de verdamper.
Als daar ook wat los of onderbroken is, dan denkt de installatie mogelijk dat het koelwater te koud is vanwege de voor de verdamper benodigde warmte. Voel ook eens met de hand of de verdamper ook daadwerkelijk warm is.

sgm 0

9 jaar

Hi Bas,
Dank voor je antwoord. De verdamper wordt goed warm door koelvloeistof. Waar de koelwatersensor zit in de Twingo heb ik nog niet kunnen achterhalen (heb deze auto pas paar dagen). In de tussentijd nog verder gezocht op Internet naar mogelijke oplossing(en). Lees daar vaak dat t systeem opnieuw moet worden ingeleerd wanneer er iets is vervangen/ los geweest ( ook onderdelen die niet rechtstreeks aan t lpg systeem hangen). Misschien ga ik dat morgen maar eens proberen. Ik zal in iedergeval de voortgang / resultaten op dit forum melden.

Coen1970 0

9 jaar

De gascomputer even opnieuw inleren.
Via de zoekfunctie van dit forum is de procedure te vinden , het witte stekkertje waar ze over spreken , hangt meestal verstopt in de buurt van de verdamper.
Meestal lukt het niet in 1x , soms pas na 5x.

Allereerst dank voor jullie antwoorden. Door het opnieuw inleren van de Eurogas systeem, het probleem is verholpen. Ook bij mij gingen inkeren niet in een keer goed, maar de aanhouder wint.. 😀 .
Nogmaals dank voor jullie hulp.

Coen1970 0

9 jaar

Precies daarom gaf ik het ook even aan .
Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.