close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: niet starten f4r 730 motor

Brandstof: Benzine, Motorcode: f4r 730

Hallo iedereen,

Ik ben Michael en ben nieuw op dit forum.
Ik heb een probleem met mijn clio.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik snap er niks meer van.

Ik heb op dit forum twee redelijk overeenkomende klachten gevonden maar helaas niet met de juiste uitkomst of totaal geen oplossing achtergelaten.

Ik heb na ernstige motorschade een nieuw en identiek blok in mijn auto gehangen.
Dit was zonder al te veel problemen goed gelukt. ( was een dagje werk. )
Nu wil ik het "nieuwe" blok starten maar dit lukt niet.
Op het moment dat ik start ruik ik brandstof, ook heeft de motor vonk.
Het vervelende is dat ik telkens als de motor aan zou moeten slaan een backfire krijg.
de motor gaat dus wel rond maar krijgt naar mijn iedee op het verkeerde moment zijn vonk. ( ontbranding door de inlaat Kleppen? )
Ik heb de volgende ideeen al uitgevoerd maar helaas zonder succes.

nokkenassen 180 graden gedraaid. ( Dit past ook met het afstel gereedschap. )
Nieuwe BDP sensor geplaatst.
nieuwe bougies geplaatst.
alle kabels wel 100x gecheckt
nieuwe bobine geplaatst.
nieuwe bougiekabels geplaatst
alle sensoren van mijn oude blok er op gezet. ( deze liep immers goed )
accu lange tijd los gehad.

Ik heb mijn auto uitgelezen met een frans specifieke obd scanner.
Krijg nu alleen nog de code DF-014
Omschrijving: cannister purge, sollenoid valve. open or short circuit.

Ik heb echt geen idee meer.
Zou echt heeeeeel erg blij zijn als iemand mij kan helpen.
Alle ideeen zijn welkom.

Ik zal na iedere nieuwe poging een update geven om zo tot op een oplossing te kunnen komen.


Iedereen alvast bedankt

Michael

Geplaatst door

srkiel (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik dacht dat cilinder 1 aan het vliegwiel zat.

De student 0

14 jaar

Dat klopt.
Cilinder 1 zit aan de bak zijde.
Van daaruit loopt hij als 1-2-3-4
deze nummers staan dan weer gemerkt op de bobine.
Kun je niks verkeerds aan doen.

srkiel 0

14 jaar

1 3 4 2 bestaat ook en idd het is nodig alle sensors aqtuators over te zetten.Als de kleppen tuimelen van de 4° (desnoods merken met krijt op poelie) zal de 1° dicht bij Zijn bougievonk zijn.Met een stroboscooplamp zoudt ge het goed kunnen zien.De distributiemerktekens zijn ook correct.?De bdp zit op dezelfde plaats?Er zat ook nog zo een niet magnetisch geleidende tand op de starterkrans zo 'n 60 ° voor het echte BDP (vliegwiel heeft er niet afgeweest ?)

De student 0

14 jaar

Voor zo ver ik weet is het vliegwiel er niet van af geweest.
Durf geen garantie's te geven.
Wel heb ik het aantal tanden geteld en deze kwamen exact overeen met het oude vliegwiel.
Ik zal morgen de bougiekabels omdraaien op de volgorde die jij zojuist hebt aangegeven.

Ik heb de bougie kabels al eens op andere volgordes geprobeerd, hierdoor veranderde er heeeel erg weinig.
Motor klonk precies het zelfde en gaf uiteraard ook verbranding op het verkeerde moment.

Toch ga ik het nogmaals proberen!

Weet iemand misschien of er 2 verschillende software viarianten zijn voor dit blok?
en waar de type aanduiding van het blok staat.
Ik ben er vanuitgegaan dat het om een zelfde blok gaat als dat ik had.
Aangezien deze motor ook voorzien is van een meganisch gasklephuis en geen electrische zoals op de 736 en hoger.

Super dat er gereageerd wordt

srkiel 0

14 jaar

De verdeler kan ook nog L of R draaien (te zien bij het starten)Er is toch een blauwe vonk op de 4 bougies? Hebt ge ook de krukaspen geplaatst naast de peilstok.Bij een F7R 710 motor staan de merktekens van de nokkenassen naar omhoog naar inkepingen van de kap.Noot :er zijn meerdere gaten waarin de krukaspen gaat,er zou een streepje staan op het vliegwiel.

De student 0

14 jaar

Ik heb de blokkeer pen niet gebruikt.
De garage heeft de distributie nagekeken.

Wat bedoel je met de verdeler kan recht en links draaien?
Heeft een f4r een verdeler of begrijp ik het verkeerd.

srkiel 0

14 jaar

Je auto zal zeker een verdelerloze ontsteking hebben. .Op de starterkrans zit een vreemde tand (of verhogingen,spaties,enz..)die herkend wordt door de BDP sensor.Viertakt = 720 ° krukasgraden tov 360 ° nokkenas. ontsteking is 1 3 4 2 .Garage kan ook vergissen.Verwijder torx bout los naast peilstok onderaan motor en steek er een boor in.Merktens van nokkenassen en streepje op vliegwiel moeten krakjuist staan als de boor erin zit en zodoende de motor blokkeert.Desnoods steekt ge een schroevedraaier in het bougiegat om te weten of de piston wel boven staat.Als de stekkers niet verwisselt zijn van de bougies of injectors zal het alleen nog softwarematig kunnen opgelost worden.

De student 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.