Renault Megane: niet starten met warme moter (megane 1.8 16v)

Bouwjaar: 2002

Hallo,

Ik heb al vele onderwerpen bij problemcar gezien met diverse typen renaults die een probleem hebben met (opnieuw) starten met een warme moter.

Zelf heb ik al ruim een jaar vergelijkbare problemen. Vooral na een autorit van minstens een half uur en dan 10 minuten mijn auto stilzetten geeft problemen. Moter slaat af of "hij" geeft vol gas. Ook slaat de moter nu soms af op de snelweg of in een bocht. Erg gevaarlijk als op dat moment de remmen- en stuurbekrachtiging niet meer werken.

Als mogelijke problemen worden de bdp-gever, vliegwielsensor, crash-indicator, bobine, verdelerklep, vuile katalysator/uitlaat, (slangetje)mapsnesor en een kapot gasklephuis genoemd.

Ik ben al zeker 5 keer bij de garage geweest en men heeft de computer uitgelezen, onderdelen schoongemaakt en vervangen. (sorry ik ben geen monteur, dus ik weet niet meer exact welke onderdelen-> leaseauto).
Op dit moment kan het weer elk moment gebeuren dat mijn moter zo maar ineens afslaat op de snelweg. Koude moter is geen probleem.

Mijn ouders hadden een zelfde soort startprobleem met hun audi, en het bleek na vele dure reparaties een instabiele zekering te zijn van een onderdeel dat niet gebruikt werd, maar dat toch invloed had op de auto. Dat was een audi, maar okay...kan zoiets het probleem zijn ? Want OF; Iedereen heeft andere oorzaken of problemen met die warme moter, OF niemand weet het antwoord. Mijn garage weet het in elk geval niet :-(

De vraag is dus; Kan het een instabiele zekering zijn, omdat de lampjes vaak aangeven dat het om een elektronische storing gaat.

Mvrgr,
Volkert Bobeldijk


Volkert11845

Geplaatst door Volkert11845 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Het probleem met elektronika is dat op bijna alle vragen die je stelt het antwoord steeds hetzelfde is: Ja, het zou kunnen.
In jouw geval b.v. de zekering van de brandstofpomp of het motorstuurapparaat. Er kan ook ergens een doorgeschuurde plek in een kabelboom zitten die bij het maken van een bocht massa maakt, waarna de motor afslaat. Zonder de auto erbij is het niet mogelijk zo maar de juiste diagnose te stellen, er zijn te veel mogelijkheden die dit kunnen veroorzaken.
Als de lampjes aangeven dat er een elektronische storing is dan hoort normaal gesproken er een foutcode uitgelezen te kunnen worden. Deze geeft dan de richting aan waarin gezocht moet worden. Als je naar de garage gaat om uit te laten lezen de motor liefst niet uitzetten. Dan kunnen ze zien dat de storingslamp brandt.

Volkert11845 (0), 18 jaar geleden

Kan inderdaad aan veel liggen. Goede tip om motor aan te laten bij storing. Of als ik wil laten zien dat het na 10 minuten motor uit ook gebeurd dat laten zien.
Bedankt.

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Zoek gewoon een andere dealer; eentje die wat beter met je communiceert zodat je ook weet wat er met jouw auto gedaan is.

Als ik jouw klacht hoor denk ik meteen aan de stekker van de BDP-gever (zelfde als vliegwielsensor). Dus BDP-gever én diens stekker laten vervangen. Die stekker moet vervangen worden en geen enkel excuus accepteren als ze dat niet doen!!

Volkert11845 (0), 18 jaar geleden

Ik ben ook in Frankrijk een keer bij een garage geweest met dit probleem tijdens mijn vakantie. Dat is helemaal leuk communiceren haha...bedankt voor de tips :-)

sgm (0), 18 jaar geleden

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn Laguna II GT uit 2002. Er zit nu een nieuwe computer in. Hopelijk is het nu opgelost.

Volkert11845 (0), 18 jaar geleden

Ik zet 'm op de lijst..

fastfreddy (0), 18 jaar geleden

He Volkert,

Misschien kan hetvolgende van toepassing zijn:
Mijn zwager heeft een soortgelijk probleem gehad met zijn nieuwe scenic. Auto heeft 6 weken bij de dealer gestaan. Ik zelf heb een ander probleem gehad (bij warme motor gaat de computer spontaan gas geven, probleem verdween na afkoelen en herstarten). Beide problemen zijn verholpen met dezelfde oplossing. Men heeft de bedrading van de gasklep naar de computer uit de kabelboom gehaald en via een andere 'route' naar de computer geleid. Hiermee waren beide problemen voledig opgelost. Het had iets te maken met inductie die ontstond tussen de draden in de originele kabelboom. Daar geen enkele dealer deze oplossing kent; ook Renault NL niet, meldt ik hem even via dit forum.
Groeten en succes!

sgm (0), 18 jaar geleden

Dat heeft mijn dealer ook al geprobeerd. Daarmee was het nog steeds niet opgelost. Met de nieuwe computer gaat alles (tot zover) goed. Alleen ben ik er pas echt gerust op als hij het op een hele hete dag goed doet. Want daar leek het bij mij toch om te hangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.