Van het weekend heb ik de distributieriem inclusief spanrol, waterpomp, krukaskeering, krukaspoelie, multieriem en spanner vervangen.
Ik heb gebruik gemaakt van alle tooling, zoals die nodig was volgens de service manual.
Het viel me echter op dat de nieuwe riem (contitech) niet op dezelfde plek loopt als de oude riem.
Hij loopt iets meer richting het moterblok, maar nog wel netjes op de poelies, niet erbuiten. De riem wiebelt ongeveer 0,5 mm heen em weer over de poelie, gelijk met een complete omwenteling van de riem.
Wel is de ruimte tussen het huis van de waterpomp en de riem nu marginaal, ik krijg er net een vingernagel tussen.
Ik hoor geen vreemde geluiden, en na 100 km is er aan de riem niets bijzonders te zien.
Waar komt dit door, en kan het kwaad?
Tevens was er voor het vervangen van de poelie een rammelend geluid te horen iets onder stationair toerental (bij vertrekken), het rubber van de gedempte krukaspoelie was kennelijk uitgelubberd en had wat speling.
Ik heb gelijk de vrijlooppoelie van de dynamo (110A dynamo) willen controleren, maar die leek vast te zitten. Toen ik de dichterbij keek lijkt het alsof er helemaal geen vrijloop op zit. De poelie is veel te dun om een vrijloop mechaniek t e hebben.
Kan het zijn omdat mijn megane geen stuurbekrachtigings pomp heeft, standaard geen vrijlooppoelie heeft?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze heeft een electrische stuurbekrachtiging. en zit binnen aan de stuurkolom.
Is de nieuwe riem iets breder dan de oude?
Heb je geen foto van de poelie want er zijn 2 type's
Het weer is te slecht om een foto te kunnen maken, ik neem aan dat je bedoelt de poelie van de dynamo?
De distributieriem is kwa afmetingen hetzelfde, alsmede de spanner en waterpomp. Ik heb de gewoonte om oude en nieuwe delen altijd met elkaar te vergelijken, dus dat weet ik zeker.
Vandaag weer ongeveer 100 KM gereden, nu zonder passagiers en radio uit. Nu hoor ik toch wel het karacteristieke jankende geluid van een te strakke distributieriem als de motor warm is, en ook stationair is dat te horen, erg vreemd omdat ik de riem op frequentie gespannen heb volgens de boekjes.( maakt het uit dat ik een contitech riem heb geplaatst ipv renault?)
Het een en het ander word bevestigd door een posting op het Renault forum. Daar staat een filmpje op waar hetzelfde geluid te horen is. Wellicht dat door die te hoge spanning de riem niet in het midden loopt?
Ik baal dat nu de hele boel weer los moet om de spanner wat losser te zetten en de spanning nog eens te controleren. Kan de distributie kap eraf zonder de krukaspoelie los te maken? Dat zou weer wat werk schelen. De motorsteun kan denk ik blijven zitten.
Er lijken ook dynamo,s voor mijn type Mégane te zijn, zonder vrijloop, dus de kans is aanwezig dat die van mij er inderdaad geen heeft.
12 jaar
Normaal gebruiken we Gates Powergrip dat is wat ook orgineel renault gebruikt wordt.
Bij janken staat meestal de riem te strak.
Bovenste motorsteun los en de kap eraf of de poelie los moet weet ik zo niet (proberen).
Ik heb van het weekend de riem wat losser gezet, de jank en piep geluiden zijn nu weg. Toch vreemd want hij stond precies op frequentie afgesteld.
Ik heb een foto bijgevoegd van de riem op de dieselpomp poelie, en een foto van de dynamo poelie waarvan ik denk dat het geen vrijloop is.
Ik ben tevens nog even langs de dealer geweest met nog een aantal vragen over mijn megane.
Ik heb na een regenbui water in de bak waar het reservewiel zit, dat schijnt door een niet goed afgedichtte kokerbalk zijn door een trekhaakmontage ooit in het verleden. Dat wordt dus helaas de achterbumper demonteren om dat op te lossen.
Ook doet mijn airco het niet, hij is legehaald en terug afgevuld, maar de pomp komt niet in, wel de koelvin.
Ik moet een afspraak maken om hem uit te laten lezen..... Dat uitlezen lijkt me zo gebeurt, maar helaas dus.
[url=http://postimage.org/image/y9yv0qrob/][img]http://s17.postimage.org/y9yv0qrob/IMAG0...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/rehkc87dn/][img]http://s9.postimage.org/rehkc87dn/IMAG01...[/img][/url]
12 jaar
Inderdaad geen vrijloop.
Riem ligt er goed op heeft genoeg ruimte.
Ik was het water in de kofferbak na iedere regenbui nu serieus beu, dus vandaag de achterbumper verwijderd.
Werkelijk waar ongeloofelijk dat ze bij de renault garage in het verleden de trekhaak er op deze manier onder geplaatst hebben.
Er zat gewoon een kier van 1 tot 0.5 cm rond de gaten waar de trekhaak in het chassis verdwijnt. Regen wat vanaf het dak/kofferdeksel onder de bumper door loopt, loopt via de beugels van de trekhaak zo de kofferbak in.
Ik heb de boel uit elkaar gehaald, en de bestaande afdichtingen met kit ingesmeert en vervolgens de kieren dichtgekit.
Vandaag ook de pomp van de airco los aangestuurd door 12v op de pomp te zetten. De pomp schakelt dan in gevolgd door koude lucht in het interieur.
Er moet dus een fout code in het systeem staan welke gebruik airco niet toestaat, of de UPC is defect.
12 jaar
Vermoedelijk foutcode DF1070 in het inspuitsysteem staan.
Dat betekent de de inpuitcomputer de airco blokkeert.
Er kunnen dan div problemen zijn met het systeem.
Daar zul je toch mee naar de dealer moeten.
Door auto electronica specialist laten uitlezen.
Foutcode P0530. Koudemiddeldruksensor (airco) onderbreking/massasluiting.
Dus (dure enkel bij dealer verkrijgbare) druksensor is defect, of de bekabeling/stekker is stuk. Beiden schijnen vaak voor te komen.
Weet iemand waar die bekabeling vaak stuk gaat, en hoe je die druksensor kan doormeten.
Ik dacht dat de druksensor los te schroeven was zonder systeem drukloos te maken toch?
12 jaar
Meestal is de stekker het probleem Geoxydeerd.
Deze stekker krijgt men niet los.
Sensor kan men in de meeste gevalleen zo losdraaien bij een enkeling wil het ventiel in de leiding wel eens blijven hangen waardoor het niet afsluit.
Die foutmelding kun je ook krijgen wanneer de druk in het systeem te laag is(systeem bijna leeg lekkage).
Werkt de koelven als de airco aanstaat?
Want deze moet samen met de pomp draaien.
Sensoren gaan wel eens kapot.
Systeem heb ik leeggehaald en terug gevuld, er kwam dacht ik 420 gram uit.
De koelvin gaat wel aan, zodra op het bedieningspaneeltje AC staat.
De stekker had ik er al af gehad, maar kon er niet in kijken. Ik zal eens wat meer plastic loshalen, en de sensor ook er af halen.
Als die sensor kapot is, waar kan ik die het beste (voordeligst)halen en wat kost die?
Die P0530 kon trouwens niet gewist worden, omdat de fout op dat moment aanwezig was.
12 jaar
Er moet 550 gram in het systeem zitten.
Heb je spanning gemeten op de pomp?
Deze stekker wil wel eens problemen geven krijgt men een reparatie stekker voor.
Zekering stuk van de pomp deze zit in de UPC naast de accu.
Bij de dealer of bij de aircospecialist of goede automaterialenzaak.
Stekker pomp is goed, alsmede het relais en zekering, die is gewoon aan te sturen.
De druksensor stekker ziet er goed uit, mooi blinkend, dus geen oxidatie.
De aluminium behuizing van de sensor heeft wat gaten in zijn behuizing gerrot.
Ik weet niet zeker hoe ik de sensor los moet testen. De massa heb ik gevonden, maar ik weet niet welke de 5 volt aansluiting is, en welke de uitgang. Ik heb ook geen schema waar de draadkleuren opstaan.
De sensor kost bij de dealer 127 euro! Dat moet vast goedkoper kunnen ergens anders.
12 jaar
Is geen SENSOR, maar een schakelaar, als je de twee draden in de stekker doorverbind, zou hij moeten werken.
Hellbat, het is wel degelijk een sensor, oftewel een druktransmitter bij een Renault megane II. Er zitten namelijk 3 aansluitingen op, 1 massa, 5 volt voeding uit ecu, en een signaaldraad naar ecu. Met de clip kun je ook druk in bar uitlezen, vandaar dat de Mégane II waarschijnlijk geen hoge druk service poort heeft, enkel een lage druk. (de lagedruk aansluiting heeft bij Renault een hogedruk koppeling.
12 jaar
Oke, weer wat geleerd.
Ik heb de juiste aansluiting van de sensor opgezocht. 1 aansluiting maakte verbinding met massa, op de andere kwam 5 volt te staan als het contact aan stond, dus de andere moest de sinaaldraad zijn.
Er kwam niet meer dan 0.05 volt af, zelfs als ik 8 bar met de compressor op de sensor zet. Dus sensor kapot.
Maar waarom is hij kapot? Ik heb de sensor opengeslepen, uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Het resultaat is de onderstaande foto.
De sensor zat vol met verroest koper en aluminiumoxide, dus er is water in gekomen en de sensor heeft zichzelf vernietigd.
Zou me niets verbazen dat dit een van de oorzaken is dat veel airco pompen defect raken van de megane. Doordat de sensor een te lage druk kan weergeven (nog wel binnen de toleranties van de ECU) voordat hij stuk gaat door het vocht. De pomp draait dan vrolijk verder terwijl de druk veel te hoog kan oplopen, mede omdat de koelvin niet met de juiste snelheid aangestuurd kan worden.
Dus kom je een sensor tegen waarvan de aluminium behuizing geoxideerd is en putten/bulten vertoond, vervang hem dan maar.
[url=http://postimage.org/image/4f01soalx/][img]http://s18.postimage.org/4f01soalx/senso...[/img][/url]
12 jaar
Vandaag nieuwe druksensor via marktplaats ontvangen en gemonteerd.
En hoera! Er is weer koude lucht in mijn Mégane!
De nieuwe druksensor ziet er anders uit en degelijker. De naden zijn netjes gesealt.
probleem opgelost! Iedereen bedankt voor het meedenken.
12 jaar
Hoi
Geldt dit ook voor een Laguna II?
Ik heb hier namelijk hetzelfde probleem!
Een laguna II heeft dacht ik hetzelfde systeem. Draadbreuken en rotte stekkers van/op druksensor/compressor komen ook vaak voor.
Kijk maar eens naar de buitenkant van die sensor of die sterk geoxideert is.
Maar er kunnen nog vele andere mogelijkheden zijn zoals gewoon een leeg systeem.
Als er niks te zien is aan de sensor zul je een clip of een testkast moeten aansluiten, om te zoeken naar foutcodes.
Let wel op want mijn obd2 analyzer gaf geen fouten, terwijl een Bosch wel een foutcode gaf.
12 jaar
Krijg een melding (terecht) van de moderator dat ik te veel vragen open heb staan zonder een oplossing te vermelden.
Dit topic was wat mij betreft al afgesloten, maar ik wist niet dat je dat specifiek moest doen door het vermelden van de oplossing.
Bij deze, ondertussen 20.000 km verder en nog steeds geen probleem met de distributie riem.
De kofferbak die iedere keer vol water kwam te staan is nog steeds droog na het afkitten van de trekhaak montage beugels.
De airco heeft geen problemen vertoond sinds de druk sensor vervangen was.
Echter is er zoals in het recente topic te lezen was er een lekje in de airco en bij het oplossen daarvan kwam ik een afwijking tegen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar