Geachte collega's
Binnen ons bedrijf hebben we een megane scenic 1.9 dci lopen met het volgende probleem.
Als meneer met zijn auto+caravan de bergen in gaat en het gaat berg op gaat (meer dan 8%) dan gaat het motorlampje branden en heeft meneer geen vermogen meer heeft meneer de top bereikt en wordt het wat vlakker is het probleem weg en brand ook het motor lampje niet meer.
Dit doet hij ook alleen in deze situatie verder met vlak of iets wat heuvel achtig gebied geen probleem of andere rare dingen.
Ik ben erachter gekomen samen met Electude wat de oorzaak van dit probleem is.
Het zit in de inlaatluchttemperatuur sensor, deze komt buiten zijn bovenste bereik.
Dit probleem wordt niet in de computer opgeslagen. (ongedokumenterde fout)vandaar dat het motorlampje niet aan blijft en op deze fout ook geen foutcode van toepassing is.
Kent een van u dit probleem en heeft een van u een oplossing.
Want Renault nederland heeft er geen oplossing voor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan je ook wat meer info geven? Motortype, brandstof en uiteraard de foutcodes.
Die foutcode die je aangeeft, daar kan ik niks mee; hoe kan de inlaatluchttemperatuur buiten zijn bovenste bereik komen? Dat is toch onzin!
Elke foutcode wordt bij deze motor opgeslagen; het maakt niet uit of deze gedocumenteerd is of niet.
Waarom denk je dat Renault Nederland geen oplossing heeft? Als universeel autobedrijf kom je niet eens in kontakt met de helpdesk!
Mijn advies; laat de auto uitlezen bij de dealer en geef die foutcode, daar kan ik wat mee.
Henkie heeft gelijk.Is de egr klep nog vacuum bediend of al electrisch?
Beste henkie deze fout wordt niet op geslagen in de computer dit komt van heel betrouwbare bronnen.
Wij staan met deze auto constand in contakt met een renault dealer die ons ondersteuning geven.
Het bi-metaal kan een verkeerde waarde geven.
Wij zijn aleen opzoek of er nog een andere oorzaak van dit probleem kan zijn.
zodat de klant weer een goede wagen mee naar huis kan krijgen
Dit is onzin.Welke dealer dit zegt moet maar eens op cursus.Henkie Nobach heeft helemaal gelijk.Als het lampje brand dan is de code opgeslagen.En welk bimetaal zou niet goed zijn?Nog nooit van gehoord.
Dit begin ik ook interessant te vinden! Ik ben het met Henk en Blaster in hoofdlijn wel eens. Misschien zit er een kern van waarheid in je verhaal Janssen, maar in de spaarzame info die je verstrekt zitten erg veel onduidelijkheden:
-bimetaal? (bedoel je de luchttemperatuursensor?)
-HOE ben je er samen met Electude achter gekomen?
-Wat is de oorsprong van je "betrouwbare bron"?
-Volgens mij heb je de oorzaak nog niet, en je zoekt naar een "andere oorzaak"?
Als ik zo de situatie inschat, zou het mogelijk zijn dat bij zware belasting de inlaattemperatuur te hoog wordt. Dan wordt er sowieso minder brandstof ingespoten om de motor te beschermen, echter het symptoom van het lampje ken ik nog niet. Dan moet die betreffende sensor wel NA de turbo zitten. Zijn er geen andere motortemperatuurproblemen? Zit de intercooler misschien vol met vuil van de rijwind? Nee? Dan ligt het misschien aan de turbo zelf. Hoe gedraagt het voertuig zich op de vermogenbank; dat is de ideale omgeving om deze klacht te herproduceren!
Beste sander
Het bi-metaaltje is inderdaad de inlaatlucht-temperatuursensor.
Wij zijn er achter gekomen doordat electude goede kontacten heeft met Volvo Beest (Importeur)
En in de volvo v40 licht dezelfde motor als in de Renault
De 1.9 dci. Het probleem was/is bij Renault niet bekent maar bij Volvo wel altans na veel zoeken.
Je vraagt of er andere motortemp-problemen zijn en die zijn er verder niet behalve dat de temp. in zijn geheel iets oploopt.
De intercooler zit niet dicht en zo-ook het gehele inlaatkanaal niet dit is namelijk pas allemaal gereinigd ivm dit probleem.
Ook de turbo wat wij ervan kunnen meten geeft geen enkel probleem.
Het probleem waar mee zitten is inderdaad op te wekken met een motor vermogens bank.
Welke oplossing heeft Volvo dan voor dit probleem? Andere inlaatlucht temp.sensor?
Beste Techneuten,
Onze monteur (Mark) die met die probleem zit is 2 weekjes met vakantie. Daarna laat hij wel weer iets horen, want het probleem moet toch opgelost. Alvast bedankt. Wim.
Beste Siem De oplossing zou moeten zijn dat het Bi-metaaltje (temp-sensor) vervangen moet worden en dat er een oudere versie van de soft-ware terug geplaatst moet worden. Dit laatste ivm de uiterste waarde van deze sensor. (er zijn meer vlakjes op het Ken-veld voor deze sensor bescheven)
Beste collega's ik ben weer terug van vakantie graag wil ik op dit probleem nog even door borduren.
Beetje traag, maar ik ben wel nieuwschierig!
Ja Henk, een verstopte uitlaat valt daaronder. En inderdaad, een combinatiestoring zoals jij voorspiegelt verklaart in mijn ogen veel.
Hallo,
Ik heb al eens meer van dit probleem gehoord. Is het niet een coherentie in de druk verschillen?? Zal morgen nog eens na gaan vragen.
20 jaar
Er zitten 2 katten op. Eén direkt na de turbo, nooit problemen mee gehad. En een 2e met flexible stuk. Eén keer meegemaakt dat deze verstopt was. Leegstampen is geen goede optie; de turbo gaat dan zijn werk veel te luidruchtig doen.
De klepspeling is meestal goed itt de indirecte diesels, die moeten wel eens gesteld worden.
(bijhorende vraag is verdwenen 25-11)
Beste H Passon is het gelukt om het na te vragen ?
Ik heb je ook een direkte e-mail gestuurd
Is het probleem op te wekken?? Ik denk dat je een probleem hebt met of je turbo druk sensor of je atmosferische druk sensor. Als hier tussen een niet voorgeschreven verschil zit valt hij ook in noodloop. Is de intercooler of slangen niet lek? klein gaatje kan al een probleem geven en zeker bij hoge belasting.
Zal proberen morgen eens een collega mee te laten lezen, betreffende dit probleem
19 jaar
Beste H.Passon ja het probleem is op te roepen.
Als de auto warm is en de inlaat lucht-temp boven de 65 gr komt en je rijdt ongeveer 130 km/h en je laat je gas even los begint het storingslampje (de storing die hij aan geeft is een egr probleem) te branden en zit hij in zijn noodloop laat je dan zijn snelheid terug zakken naar ongeveer 70 km/h gat het lampje uit en dan heb je weer een deel van je vermogen terug.
Wij zijn er ook achter gekomen dat dit probleem zich voordoet als het vermogen van ongeveer 31 kw (getest op een vermogens bank) een aantal minuten gevraagt is.
Het vermogen wat overblijft als de storing er inzit is ongeveer 15 kw.
Na de storing max van 26 kw
Wij hebben de bijde druk sensoren gekontroleerd en de zijn bijde goed. Wehebben wel gezien dat de Air diff. tussen de 250 en de 350 mg/i zit en de air qua. op plus/minnus 130 kg/h zit zakt deze laatste naar rond om de 100 dan hebben we storing te pakken.
We moeten dan dat gene doen wat hier boven staat.
De auto is in zijn algemeen vrij traag maar het hele inlaat gedeelte is schoon de luchtmassa meter is goed.
Ik doe ook weer mee,
Gaat het nog steeds over hetzelfde probleem? Ik vind die vragen tussendoor over de carterventilatie en over katalysators verwarrend.
Als de foutcode een EGR verklaring heeft, denk ik sterk aan de 'rookgrensbewaking'. Het moet zo zijn dat het motormanagement een hoeveelheid lucht meet die onlogisch is voor die bedrijfsomstandigheden. Hoogstwaarschijnlijk een te lage luchtwaarde.
Aangezien het onder specifieke omstandigheden is zou ik denken aan een verkeerde drukbalans tussen inlaat en uitlaat. Hierdoor zou de mechanische werking van de EGR klep kunnen worden beinvloed.
Sander; je bedoelt een verstopte uitlaat?
Waar wordt die lnlaatluchttemperatuur gemeten? Het motormanagement gebruikt alleen de waarde van de lmm; die wordt nooit 65 graden Celsius.
Heb je niet gewoon een Egr-klep probleem? Een lekkende klep al dan niet icm een verstopte uitlaat verklaard het lage luchtverbruik. Zit er een goudkleurige (Siebe)op; geef die maar mee aan de oud-ijzer boer.
goede avond ik wou ook even wat kwijt een klant van ons had ook iets raars als hij harder ging als 140 viel de auto ook stil begon ook het storings lampje te branden even stoppen van en op contact en daar ging hij weer we hebben de verstuivers vervangen en het was over op een of andere manier vielen de verstuivers buiten het ken-veld maar het probleem was wel over de verstuiver naalden konden het niet bijhouden groet bobel
Ik wil je eens wijzen op topic http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
Hier worden weer andere waardes gegeven dan jullie gemeten hebben, zou het de luchtmassa meter kunnen zijn. En die goudkleurige EGR kleppen zijn goed voor de oud ijzer boer. Bij het plaatsen van een nieuwe wel even in laten regelen via de clip.
19 jaar
Beste Mark,als de computer niets doet met de inlaatlucht temperatuur zoals Henkie aangeeft, kan dat nooit de oorzaak van de noodloop zijn.Vrees dat jullie het veel te diep zoeken en de meest voorkomende oorzaken van trekkachtproblemen hebben overgeslagen.Dat is nl. naar mijn bescheiden mening inderdaad egr-klep en/of uitlaat verstopt en gezien de door jullie gemeten waarde van 130kg/h van de lmm is deze denk ik - net als H. Passon- de boosdoener.Alleen weet ik niet of dit een mil-lampje doet branden, maar zou mij niet verbazen.
Beste collega's Dank jullie wel voor het vele mee denken.
We hebben het probleem gevonden!!!
Het is (dank zij de perfecte tip van Siem Bijman) de eerste kat waar het element was uitgebroken.
Het element zat dwars voor de opening van de uitgang naar de tweede kat.
Hierdoor kon hij zijn uitlaat gassen niet goed kwijt en duwde deze door de egr het inlaat kanaal in.
Met alle gevolgen van dien, egr storing plus noodloop.
Nog maals dank.
Mark janssen-Lomm
Wil je nu nog eens uitleggen hoe je samen met Electude tot die eerste onwaarschijnlijke conclusie over die inlaattemperatuursensor kwam?
lees deze storing helaas voor het eerst .had je meteen kunnen vertellen dat het de kat zou zijn ,hebben zelf net zo'n geval gehad , wat na lang zoeken gewoon gedaan is stapsgewijs stuk voor stuk kat en uitlaatdempers vervangen om te zien wat verstopt zat.
groeten de dealer
Dus Arthur, vanaf nu geen diagnose meer stellen maar gewoon onderdelen vervangen totdat het probleem opgelost is?
Jongens, we gaan hier niet over bakkeleien, want achteraf weten we het altijd wel.Wie heeft het niet meegemaakt dat je als het probleem is opgelost zegt: hadden we maar...
Nee, natuurlijk niet. We gaan hier niet over bakkeleien.
(....)
Maar Siem en Arthur hebben wel gelijk...achteraf kijk je een koe in d,r reet.
Beste sander
Wij zijn er achter gekomen doordat electude goede kontacten heeft met Volvo Beest (Importeur)
En in de volvo v40 licht dezelfde motor als in de Renault
De 1.9 dci. Het probleem was/is bij Renault niet bekent maar bij Volvo wel altans na veel zoeken.
Zo doende gingen we er van uit dat het dan uiteindelijk het zefde probleem was als in de volvo's.
Bij volvo van het namelijk de temp-sensor die buiten het berijk van zijn klenvelt ging.
GR mark
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar