Renault Laguna: Noodloop na verschillende pogingen vervanging

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Voor de zoveelste keer plaats ik maar weer een bericht, want ik ben nu behoorlijk ten einde raad. Vooralsnog heb ik de Laguna GT 1.9 DCi onder mijn kont. Vorig jaar september heb ik al de turbo moeten vervangen. Vanaf dat moment leek alles weer netjes te lopen totdat de auto meerdere malen in noodloop begon te lopen (zomaar). Ik ben hiermee weer direct terug gegaan naar de dealer. Hij heeft de foutcodes uitgelezen en toen bleek het aan de turbodruksensor te liggen. Op mijn verzoek heeft de dealer ook gekeken of de bedrading goed was. Dit bleek wel zo te zijn en hij kon ook geen slijtage aan deze draadjes constateren (ik overigens ook niet).

Hierna heeft de auto weer even goed gereden tot een week geleden. Wederom midden op de snelweg in noodloop en nu was het echt ernstig. Midden op de snelweg viel ik weer weg in snelheid of kon ik in ieder geval geen gas meer geven. Direct de eerste afslag weer terug naar huis gepakt, maar ditmaal binnendoor gereden. Tot mijn stomme verbazing reed de auto binnendoor wel prima. Aangezien ik niet het fortuin heb van 2 auto's heb ik toen besloten om het woon-werk verkeer binnendoor voort te zetten en met succes. Ik heb een hele week zonder problemen binnendoor rond gereden tot vandaag. Nu kwamen de storingen weer te voorschijn en wederom noodloop.

Ik zit er aan te denken om de software van de EGR te laten updaten. Zal dit helpen? Ik heb naar mijn idee alles eraan gedaan om het probleem op te lossen of mis ik nog iets over het hoofd?

webexpert

Geplaatst door webexpert (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst maar weer uitlezen. Kan een totaal andere storing zijn dat je denkt.

webexpert (0), 14 jaar geleden

Ik heb al een mail gestuurd naar de garage vanavond :) Ik wil hem idd eerst weer eens laten uitlezen :)

webexpert (0), 14 jaar geleden

Goed, net terug van de garage en de auto laten uitlezen met de volgende foutcodes:
- Turbodruk
- Luchtmassameter
- Inlaatdruk
- Cruise control

Nu baart mij die laatste niet zoveel zorgen. Hier heb ik nooit last van gehad. De garage denkt dat de luchtmassameter vervangen moet worden, maar hij wil eigenlijk eerst een goede grafiek kunnen maken wanneer de storing werkelijk weer optreedt. Hij kan dan de grafieken van mijn auto met die van een andere auto vergelijken. Tevens werd mij verteld dat de eerste 3 punten wel iets met elkaar te maken hebben, maar wat exact vertelde hij mij helaas niet.

Het is dus toch waarschijnlijk de LMM waar ik eerder over berichtte. Misschien toch verstandig om deze LMM te vervangen of zijn er andere suggesties?

bunky (0) PRO, 14 jaar geleden

ik denk dat er een lek zit in je luchtkanaal tussen je turbo en het inlaatspruitstuk!! misschien intercooler lek (gebeurd vaker) deze is dat vaak nat van de olie... waarom storing luchtmassameter en turbodruksensor enz enz?? lucht word aangezogen en 'gemeten' door de massameter, vervolgens word deze gecomprimeerd in de turbo en hebben we 'turbodruk', deze druk word weer gemeten door de druksensor en alles word beheerd door de rekeneenheid inspuiting (pcm) als er nu een lek zit in het gedeelte waar druk zou moeten zijn dan dan kloppen de waarden van aanzuigen en druk niet meer met elkaar... bijvoorbeeld er word 100kg lucht aangezogen, dit zou (in de computer berekend) een bepaalde druk moeten zijn op de sensor en zo controleerd de software dat!! er kunnen geen foutcodes gemaakt worden van bijvoorbeeld: slang lek, of intercooler lek dat gaat niet.. daarom geeft computer bijvoorbeeld de massameter of de turbodruksensor de schuld want dáár word immers een verschil gemeten!! waarschijnlijk alle elektrische delen goed en zit er gewoon mechanisch een lek... duidelijk verhaal....?? succes bij de garage

webexpert (0), 14 jaar geleden

@ bunky --> bedankt voor jou heldere uitleg. Zelf ben ik een redelijke leek in het vak (vandaar ook mijn second opinion hier op het forum). Ik ga het zeker voorleggen bij mijn garagist en wellicht dat hij hier ook eens naar wil kijken. Wellicht dat hier dus inderdaad een snellere conclusie uit getrokken kan worden.

webexpert (0), 14 jaar geleden

Nou, we zijn weer een stuk verder. Afgelopen vrijdag de auto opnieuw laten uitlezen nadat ik een storing te zien kreeg. Ik ben dus direct naar de garage gereden waarbij dus te zien was dat de turbodruksensor de boosdoener was. Het vreemde is echter dat deze recentelijk was vervangen. Toen werd een softwareupdate als optie aangeboden, maar dit mogen onafhankelijke garages niet doen. Er werd dus gebeld met een Renault garage die aangaf dat nieuwe software installeren, of een update installeren niet de storing zou verhelpen als dit überhaupt zou kunnen. Renault gaf aan dat dan het motorblok vervuild zou moeten zijn of het lag toch aan de LMM. Aankomende woensdag gaan we eerst optie 1 bekijken. Dit valt min of meer onder de garantie van de turbodruksensor dus hier heb ik gelukkig geen kosten aan. Mocht het motorblok netjes schoon zijn wordt een andere LMM uit een andere Renault gepakt om te testen of hier de perikelen mee verholpen zijn. Ik hoop dat er nu eindelijk schot in de zaak zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.