Renault Megane: onregelmatig toerental en afslaan megane coupe

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e

Hoi,

Mijn Renault Megane coupe heeft het volgende probleem:

Nadat de auto een aantal uur stil heeft gestaan wordt er mee gereden, na ongeveer 200m trap je de koppeling in en de motor valt zonder sputteren etc. uit.
Dit gebeurd slechts 1 of 2x en vervolgens de rest van de dag niet meer. Ander probleem is het starten na het uitvallen, af en toe gaat dit moeilijk en lukt het uiteindelijk alleen door gas bij te geven tijdens het starten. Het stationaire toerental is ook niet stabiel maar schommelt.

Ben bij de renault garage geweest en naar aanleiding daarvan is er het volgende aan de auto gebeurd:
- gaskleppenhuis schoongemaakt (niet vervangen)
- alle leidingen van het koelsysteem vervangen (koelsysteem uiteraard ook doorgespoeld)
- koppakking vervangen
- klein spul als bougies etc. vervangen

Als er iemand is die nog andere suggesties heeft, laat het a.u.b. even weten!!

Groetjes!

vanDoorn

Geplaatst door vanDoorn (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

AS1 (105), 16 jaar geleden

Is de stappenmotor al schoongemaakt?
http://www.meganeclub.nl/tundes2/faq/sta...

vanDoorn (0), 16 jaar geleden

bedankt voor de tip, dan ga ik daar ook maar eens naar kijken..als het gewerkt heeft hoor je het wel!

vanDoorn (0), 16 jaar geleden

nou heb de stappenmotor schoongemaakt, maar hij ging zo stroef dat ik hem maar meteen vervangen heb. Nu is het ding vervangen maar de auto slaat als hij koud is nog steeds af en het toerental loopt nog steeds niet regelmatig stationair...nog een ander idee?

biged1971 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=vanDoorn]nou heb de stappenmotor schoongemaakt, maar hij ging zo stroef dat ik hem maar meteen vervangen heb. Nu is het ding vervangen maar de auto slaat als hij koud is nog steeds af en het toerental loopt nog steeds niet regelmatig stationair...nog een ander idee?[/quote]
heb je hem ook opnieuw ingeleerd het stappen motortje??????

er zaitten 2 zekeringen in je zekeringenkast van 5 amp. 1 daarvan het iets in de trend van memmo injectie .
deze alle 2 verwijderen en contact aan zetten daarna ze terug plaatsen met contact nog steeds aan, auto starten en warm laten draaien zonder gas te geven hij regeld zich zelf nu in

vanDoorn (0), 16 jaar geleden

Toen de nieuwe stappenmotor erin zat hebben we het volgende gedaan:
accu losgekoppeld,
sleutel in contact en helemaal omgedraaid zodat de auto normaal zou starten, dit 10 sec vastgehouden.

Op deze manier wordt alles dus ook gereset, ik weet alleen niet of dit op hetzelfde neerkomt als bij jouw manier van inleren?

vanDoorn (0), 16 jaar geleden

Heb het geprobeerd met alleen de memmo injectie zekering eruit (weet niet welke andere zekering je bedoeld, misschien die van de startonderbreker etc.?) maar dan blijft hetzelfde probleem:

Direct na het starten van de auto loopt de motor ongeveer 1100 toeren, dit blijft constant. Totdat na een halve minuut de ''oil'' indicatie op het dashbord omspringt naar de km-stand. Vanaf dan is het met koude motor vanuit een hoog toerental de koppeling intrappen en de motor slaat af. Is de motor ook maar een beetje warm gelopen, dan heeft hij van afslaan geen last meer, het toerental blijft echter wel schommelen tussen de 1100 en 7500.

Ik heb echt geen idee meer wat het kan zijn.

AS1 (105), 16 jaar geleden

Als hij warm is, hoort hij sowieso al geen 1100 toeren te draaien maar minder.
Dit komt mogelijk door een vacuumlek (valse lucht). Is dat al gecontroleerd? Dit kun je eenvoudig doen door wat remmenreiniger oid rond het inlaatspruitstuk te spuiten (bij de pakkingen). Verandert het toerental dan is er een lek.
Controleer ook op lekkage van de slangen van de MAP-sensor en rembekrachtiger.

vanDoorn (0), 16 jaar geleden

Heb de slangen en de pakkingen gecontroleerd met remmenreiniger er veranderd echter niets aan het toerental. Kan dit komen doordat de motor nog koud was? Heb hem namelijk gestart en vervolgens geprobeerd, bedacht mij later dat hij na de eerste keer starten (en stil laten staan, niet rijden) altijd 1100 toeren draait, het schommelen begint pas na een paar meter gereden te hebben.

Misschien dat iemand nog wat tips heeft? Ik zit er over te denken om hem anders maar weer naar de renault garage te brengen en daar goed na te laten kijken al zal dit zeer waarschijnlijk een duur grapje worden. Iig bedankt voor de gegeven tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.