close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault 0: openslaande motorkap

Bouwjaar: 2006

Weet iemand hoe vaak het voor komt dat de motorkap van een Twingo spontaan opengaat als je met 120 km/u over een autosnelweg rijdt? Daarvoor door een binnenstad gereden, dus veel hobbels; niets gemerkt.
Auto een jaar in het bezit, garage onderhouden; toch lijkt het er achteraf op dat de windhaak niet goed heeft gefunctioneerd. Wie kan hier deskundig commentaar op geven?
Bedankt, Teun

Geplaatst door

vorse012 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je zegt het zelf vermoedelijk gaat de windhaak te zwaar en veert hij niet terug of er heeft iets tussen gelegen maar de kap heeft zo ie zo niet goed in zijn slot gezeten anders waait hij niet open.
maar wat wil je eigenlijk hier mee de garage de schuld geven?
je hebt daar volgens mij geen schijn van kans
succes jan

jan5047 0
badge

18 jaar

Het is in ieder geval wel een beetje slordig te noemen dat de garage het niet is opgevallen. Als een auto goed word onderhouden door een bedrijf mag je er gevoegelijk van uitgaan dat men dit merkt, en aanpast of meld aan de klant. Heb het een keer meegemaakt, en heb dat met de klant opgelost door de kosten te delen. Vind ik eigenlijk wel redelijk.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Heb contact gehad met de renault garage's waar de auto is gekocht, en waar de auto in november nog een winterinspectie heeft ondergaan en waar is aangevinkt op het rapport dat de "sloten zijn gesmeerd". Beide geven niet thuis en verwijzen naar Renault Nederland. Zij zijn er (langzaam) mee bezig en willen nu na 2 weken nog de auto zien, terwijl ik de garage dat al twee dagen na het ongeval heb aangeboden. Auto is intussen in bezit van sloper die, terecht, stelt dat als er een koper komt hij de auto dan zal verkopen. Wij blijven de schade (ca 2000 euro no claim die zou vervallen) claimen bij Renault, want volgens ons valt mijn dochter niets te verwijten, maar heeft Renault de sluiting niet (goed)onderhouden. Wordt vervolgd.

Teun

vorse012 0

18 jaar

je moet je wel realiseren dat er 2 dingen fout waren: De motorkap zat niet dicht EN de windhaak deed niet wat ie moest doen. Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

[quote=vorse012]Heb contact gehad met de renault garage's waar de auto is gekocht, en waar de auto in november nog een winterinspectie heeft ondergaan en waar is aangevinkt op het rapport dat de "sloten zijn gesmeerd". Beide geven niet thuis en verwijzen naar Renault Nederland. Zij zijn er (langzaam) mee bezig en willen nu na 2 weken nog de auto zien, terwijl ik de garage dat al twee dagen na het ongeval heb aangeboden. Auto is intussen in bezit van sloper die, terecht, stelt dat als er een koper komt hij de auto dan zal verkopen. Wij blijven de schade (ca 2000 euro no claim die zou vervallen) claimen bij Renault, want volgens ons valt mijn dochter niets te verwijten, maar heeft Renault de sluiting niet (goed)onderhouden. Wordt vervolgd.

Teun[/quote]
Teun,

Sinds de winterinspectie is de motorkap toch nog wel een keer open geweest.
Mogelijk is er toen iets mis gegaan ik denk niet dat je na zo'n lange tijd verhaal kunt halen bij de garage,of renault.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

Het zal idd niet meevallen om na zo'n lange periode nog iets terug te vangen.........


Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Hoe zo, lang? Wordt een onderhoudsbeurt niet gedaan met de opzet dat de auto tot een volgende beurt veilig en goed kan functioneren? Er staat nergens in het instructieboekje voor de bestuurder dat HIJ ook de sloten moet controleren. Wel oliepeil, bandenspanning, etc. maar dat zijn dingen die snel kunnen wijzigen. Een goed gesmeerd slot behoort te functioneren tot een volgende beurt. Aangenomen dat je je aan de voorgeschreven termijnen van onderhoud houdt. En dat heeft mijn dochter uitstekend gedaan. Meer nog, zij heeft bij de auto nog een winterinspectie ('om de winter veilig door te komen....") laten uitvoeren.
Als zo'n basiseis als een veilig sluitende motorkap niet gegarandeerd goed is bij normaal onderhoud, waarom dan nog geld uitgeven aan beurten. En waarom een auto kopen bij een garage en niet bij een particulier?
Ik begrijp best dat ook bij een garage wel eens wat mis gaat; maar wees dan coulant en kom het slachtoffer van deze misser tegemoet en niet alleen met begripvolle woorden.
Maar misschien komt het nog...

Teun

vorse012 0

18 jaar

Ja, ik denk dat het ook nog komt, gewoon even die claim van 2000 euro doorgeven, en het word betaald.

En kleinduimpje bestond ook echt.

sytze 0
badge

18 jaar

Ehm, maar hoe wil je bewijzen dat de motorkap goed is dicht gedaan?
Bij stads ritten haal je de snelheid niet om deze te doen openslaan waarschijnlijk, op de snelweg wel.
Ik weet niet wat er gebeurt is, maar of de motorkap zat niet goed dicht, of EN het slot EN de windvanger hebben gefaald.
In het laatste geval lijkt me dit redelijk makkelijk aan te tonen.

Als je wilt dat hun betalen moet je ook bewijzen dat het hun schuld was. Het niet goed sluiten van de kap na de controle (je moet immers oliepijl etc controleren) is niet hun verantwoordelijkheid.

Dit alles gezegd, het is natuurlijk vervelend en het zou mooi zijn als renault iets zou kunnen doen.

buzzin 0

18 jaar

Heel veel succes!

Je zal het nodig hebben..........

sytze 0
badge

18 jaar

Het is ook normaal dat je een keer in de week even de vloeistof peilen naziet, dat doe ik wel, olie, ruitenwisservloeistof, koelvloeistof, riemspanning v riem en zo voorts, dit onder dezelfde motorkap.
Buiten de controles buitenom dan.


Dan zie je problemen aankomen voor ze een smak geld kosten.
Maar om na een paar maanden na een beurt nog een claim te leggen?
Ik begrijp best dat de schade niet leuk is en iets/iemand zoekt om je af te reageren, maar de autobezitter heeft oof zijn/haar eigen verantwoordelijkheid voor de auto.
Vandaar dat met de rijlessen tegenwoordig ook met nadruk op techniek en het weten van de meest belangrijke delen van de motor wordt gewezen.

Zoals het weten waar de peilstok van de olie zit etc.
Men gaat er dan ook vanuit dat de autobezitter regelmatig preventieve inspecties doet in/om het voertuig, wat zelfs in de meeste boekjes staat beschreven die bij de auto horen.

Als je dan maandenlang dit niet doet ligt de verantwoording ook bij de bestuurder.

Succes,
Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

ik weet wel zeker dan de garage en/of renault nederland niets gaat vergoeden want jij kan niet bewijzen dat het de schuld van renault is .misschien heb je hem zelf wel niet goed dicht gedaan toen je de olie controleerde!!

helaas pindakaas

sanderrenault 0
badge

18 jaar

Heel sneu voor je, maar ik ben het helemaal met sander eens.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Ik vind het vreemd dat jullie zo agressief regeren en niet antwoorden op mijn vraag/opmerking van 8 juni: wat stelt een grote onderhoudsbeurt voor als je er niet van uit kan gaan dat simpele dingen als een goed functionerende motorkapsluiting het uit houden tot de volgende beurt? En de winterinspectie wordt aangeraden "om veilig de winter door te komen." Dat klopt, de winter is afgelopen op 21 maart en daarna is de veiligheid niet meer gegarandeerd. De suggestie dat de kap misschien niet goed gesloten was, (door een proefessional!!, zegt hij zelf), slaat helemaal nergens op: er is drie dagen gereden met de auto nadat de laatste keer de olie was gecontroleerd , ook door een hobbelige bionnenstad en 150 km op de autosnelweg, zonder dat er niets te merken was aan de auto. Als je een echte professional bent weet je hoeveel lawaai het maakt als de motorkap niet goed dicht zit. Daar bliijf je echt niet mee rijden.
En weet je dat er niet voor niets een extra beveiliging zit op de motorkapsluiting, om te voorkomen dat de kap geheel open kan slaan. Of wij nu wel of niet gelijk hebben, ga in op de inhoud van mijn opmerkingen, ga geen verdachtmakingen rondslingeren en lees wat er in de vorige afleveringen van deze soap staat geschreven.
groeten,
Teun

vorse012 0

18 jaar

heb je zelf dan niet gezien dat hij open is of gehoord dat hij open was.jij bent de bestuurder dus jij wat alles van jou auto af.dus dan lijkt mij dat je dat ziet of hoort

sanderrenault 0
badge

18 jaar

Sander, mijn dochter was de bestuurster, ze heeft niets gemerkt tot de kap open sloeg. Ze reed toen 120 km. Ze was heel zorgvuldig met haar Twingo, (ken jij een jonge vrouw van 22 die elke twee weken alle vloeistofniveau's en bandenspanning controleert?), was er best tevreden over, totdat dit ongeluk gebeurde. Nu wordt ze behandeld (ook door de verzekering) alsof ze een onbesuisde coureur is die bv zijn auto door onverantwoord rijden total-loss rijdt. Mensen die er de oorzaak zijn van dat verzekeraars voor jongeren een veel nadeliger bonus-malus-systeem hanteren ( na een ongeluk val je terug van 25% korting naar 10% boete!)
Vind je het vreemd dat zij dan kwaad is, als zij op dezelfde manier wordt wordt behandeld als zo'n wegpiraat?
Teun

vorse012 0

18 jaar

Dus con troleerd ze elke 2 weken de vloeistoffen, prima, ik elke week, dar gaat het ook niet om.
Ze heeft dus in al die maanden na die beurt van November (7 maanden), meerdere keren de kap open gehad, en is vanaf de eerste keer verantwoordelijk van het deugdelijk sluiten van die kap, ik trek er ff stevig aan na het sluiten om te controleren of ie echt goed dicht is, bovendien hoort bij mijn inspectie een blik op het sluitmechanisme, evt olien ervan met controle, net als het vastzitten van alle slangen, de toestand daarvan etc.

Ik begrijp best dat jullie er boos over zijn, maar dan niet op de verkeerde partij, een verzekering die nu de premie opfokt vanwege Algemene regels is ook niet leuk, mar wel de gangbare weg die een verzekering zal gaan.

Zo'n regeling komt voort uit de praktijk dat in die leeftijdsgroep nu eenmaal veel brokkenpiloten zitten, dat helaas je dochter onder die leeftijdsgroep valt is niet anders.

Ook zij wist de algemene voorwaarden bij het afsluiten van die verzekering.
Wettelijk bezien is er geen speld tussen te krijgen, als inderdaad de garage de laatste beurt in oktober heeft uitgevoerd kan er in een half jaar+ veel veranderen aan de toestand van de auto waarvoor de bestuurder/eigenaar verantwoordelijk voor is.

Om dan de andere verzekerden te beschermen voor het betalen van andermans fouten is die leeftijdsgroep nu eenmaal duurder uit, ook door fouten met eigen schuld.

Feit is dat ge sluiting goed werkte op het moment dat de garage in november de auto afleverde.
Voor hetzelfde geld is na de tijd een veer gebroken die de sluiting bediende.
Teveel wijzen naar de garage vindt ik hier, eerst maar eens de echte oorzaak bven water van de falende sluiting.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Dat dacht ik dus ook Cor! Sneu, dat wel, maar is het je al eens opgevallen Cor, als je wijst naar iemand, naar wie wijzen dan de 3 buitenste vingers? Yip! idd dus............

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

[quote=vorse012]Ik vind het vreemd dat jullie zo agressief regeren en niet antwoorden op mijn vraag/opmerking van 8 juni: wat stelt een grote onderhoudsbeurt voor als je er niet van uit kan gaan dat simpele dingen als een goed functionerende motorkapsluiting het uit houden tot de volgende beurt? En de winterinspectie wordt aangeraden "om veilig de winter door te komen." Dat klopt, de winter is afgelopen op 21 maart en daarna is de veiligheid niet meer gegarandeerd. De suggestie dat de kap misschien niet goed gesloten was, (door een proefessional!!, zegt hij zelf), slaat helemaal nergens op: er is drie dagen gereden met de auto nadat de laatste keer de olie was gecontroleerd , ook door een hobbelige bionnenstad en 150 km op de autosnelweg, zonder dat er niets te merken was aan de auto. Als je een echte professional bent weet je hoeveel lawaai het maakt als de motorkap niet goed dicht zit. Daar bliijf je echt niet mee rijden.
En weet je dat er niet voor niets een extra beveiliging zit op de motorkapsluiting, om te voorkomen dat de kap geheel open kan slaan. Of wij nu wel of niet gelijk hebben, ga in op de inhoud van mijn opmerkingen, ga geen verdachtmakingen rondslingeren en lees wat er in de vorige afleveringen van deze soap staat geschreven.
groeten,
Teun[/quote]
TEUN

ik begrijp best het is allemaal sneu geld, vooral voor een meid van die leeftijd en daar heb ik alle begrip voor, maar! je zegt men reageert agressief? wat zou jij dan graag willen horen?? we kunnen je immers niet blij maken met een dode mus, hou rekening met het ergste en dat is dat jij zelf de schade gaat betalen, mocht het ondanks toch anders pakken dan mag je van geluk spreken... onthoud! emotie is een slechte raadgever..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Citaat van de Bovag site:

"Het onderhoud van uw auto is van groot belang. Een goed onderhouden auto gaat langer mee en zorgt er voor dat u veilig en comfortabel kunt rijden."

en:

" Een goed onderhouden auto is ook bij extreme weersomstandigheden veilig en betrouwbaar en levert daarom een bijdrage aan de verkeersveiligheid."

Als ik dit lees krijg ik toch het gevoel dat er weinig verkeerd kan gaan met de auto, zeker als je zelf nog regelmatig "variabele zaken" controleert als bandenspanning, oliepeil, koelvloeistof,etc. Maar het is onze ervaring nu die leert dat je dus ook de sluiting van de motorkap moet controleren, en dan is het blijkbaar niet voldoende om na het sluiten van de kap er even flink aan te trekken. Moet je ook de wielmoeren controleren? En de bougies, kunnen die er ook spontaan uitvliegen? Het stuur zit ook niet vastgelast, dus die zou ik ook maar regelmatig controleren. Ik overdrijf nu. Maar mijn bedoeling is om de vraag beantwoord te krijgen wat je mag verwachten van een volgens het onderhoudsboekje onderhouden auto, door een merkgarage. En dan niet een auto van 20 jaar oud, of een oostblok-auto.
Ik heb deze vraag hier al veel vaker gesteld, krijg allerlei antwoorden op andere zaken. Nu graag een principieel antwoord op de vraag:" wat stelt een onderhoudsbeurt voor?" Is de Bovag stelling juist of ligt het toch anders en is de Bovag wat erg positief?

Teun

vorse012 0

18 jaar

Citaat van de Bovag site:

"Het onderhoud van uw auto is van groot belang. Een goed onderhouden auto gaat langer mee en zorgt er voor dat u veilig en comfortabel kunt rijden."

en:

" Een goed onderhouden auto is ook bij extreme weersomstandigheden veilig en betrouwbaar en levert daarom een bijdrage aan de verkeersveiligheid."

Als ik dit lees krijg ik toch het gevoel dat er weinig verkeerd kan gaan met de auto, zeker als je zelf nog regelmatig "variabele zaken" controleert als bandenspanning, oliepeil, koelvloeistof,etc

zie oliepeil controleren na het controleren van de hoeveelheid

maar wie zegt dan dat jij hem niet goed dicht heb gedaan

dit is een welles nietes spelletje

en jij gaat aan het kortste eind trekken

dus nog maals helaas pindakaas

sanderrenault 0
badge

18 jaar

Zo simpel is het Sander.........

Niemand kan ook maar iets bewijzen what so ever!!!

En Teun, je overdrijft, en niet zo'n klein beetje ook. Je haalt er van alles en nog wat bij. Lik je wonden en ga verder, het is onmogelijk hier uit te komen, en er is geen rechter ter wereld die er anders over denkt.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Het lijkt me dat contole \ smeren van de windhaak bij een onderhoudsbeurt hoort, het is immers een veiligheidsonderdeel. Ook bij een 'oostblokauto van 20 jaar oud".
Zelfs bij een niet goed gesloten motorkap, (die overigens wel goed gesloten was na de winterbeurt, anders had je hem naar eigen zeggen wel horen rammelen) zou deze onder normale rijomstandigheden niet open mogen waaien.
Blijft echter de vraag waar je waarschijnlijk tot in eeuwigheid over kunt twisten, omdat de auto naar ik begrijp niet meer in uw bezit is, is de motorkap open gewaaid door achterstallig onderhoud of door bijv. een gebroken veer.
Zolang dit niet bewezen kan worden is elke speculatie hierover zinloos.

8je 0
badge

18 jaar

Teun,

Uw dochter heeft gewoon heel veel pech gehad. Dat is jammer, maar zo is het leven. Je kunt een garage die het onderhoud aan een auto doet ook niet aanspreken op het feit dat je met een klapband in de vangrail belandt. Ik brgrijp dat u een schuldige wil vinden en daar kan ik wel in komen, maar de vraag is of dat zin heeft.
Hebt u kunnen achterhalen wat nu de echte oorzaak is geweest? Gebroken scharnier of wat dan ook? De sloper zal u er vast verder mee kunnen helpen als u het hem netjes vraagt.

Succes ermee,

Erwin

Erwin2907 0

18 jaar

Hoe is het afgelopen? De importeur heeft een deel van de schade vergoed uit coulance-overwegingen, en daarna is ook de dealer met een klein bedrag over de brug gekomen. De schade bestond uit twee bedragen: de afschrijving die de verzekering heeft verrekend (vergoed door de importeur) en , veel groter, de terugval in no claim, wat nog ca 12 jaar door werkt. In dit geval, van 25% korting naar 10% boete. Dit is slechts voor een heel klein deel gecompenseerd door de dealer.

Teun

vorse012 0

18 jaar

toch nog een beetje Happy-End dan.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Nou dat valt me alleszins mee, hopelijk heb je de uren niet gerekend.......

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

heeft die auto schade aan de voor kant gehad
dan licht het aan het haakje

nourdin 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.