Hallo forum,
De motor van mijn Scenic slaat tijdens het rijden soms plotseling af. Het begint met niet of heel heftig reageren op het gaspedaal, vervolgens geen enkele reactie meer op het gas. Bij voldoende vaart slaat de motor soms weer aan, maar lang niet altijd. Het lampje "inspuiting" (zaagtandje) gaat branden. Starten lukt dan niet meteen. Na 1/2 uur wachten start ie weer als tevoren alsof er niets aan de hand is. Onlangs reinigingsvloeistof voor de injectoren bij de bezine gevoegd; hielp niet echt.
Het lijkt mij eerder een electrisch probleem te zijn, geen brandstof. Zouden het de bobines kunnen zijn? Hoe test je die?
Alvast vriendelijk dankvoor de reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je hem/haar al uit laten lezen?
Nee, nog niet.
Kun je bij de Scenic type 1 (1996) de oorzaak zo achterhalen?
Wat zou er dan voor een melding moeten komen?
Groet,
H. Sens
17 jaar
storing in je gasklepsensor bijvoorbeeld om maar iets te noemen
OK, uitlezen is een goed idee.
Bobines zie je niet als hoofdverdachte? Of toch?
Uitlezen bij de Renault dealer of kan de "gewone" garage dat ook?
H. Sens
17 jaar
"Wat zou er dan voor een melding moeten komen?"
Als we dat wisten hoefde je hem niet uit te laten lezen ;)
Maargoed; het klinkt niet echt als een bobineprobleem, vandaar.
Uitlezen KAN ook bij een universele garage, maar over het algemeen ben ik van mening dat je met een bepaald merk altijd beter naar de bewuste dealer kan gaan omdat daar gewoon meer merkspecifiek gedacht wordt en knowhow zit. Wil ik mee zeggen dat de dealer vaak kwalen van bepaalde auto's snel weet te herkennen bijvoorbeeld.
Er zijn natuurlijk inuversele garage's waar enorm veel verstand van bepaalde merken aanwezig is, soms wel meer dan bij de dealer, maar dan heb je echt mazzel om het zo maar te zeggen.
Beste meedenkers,
Dank voor de repons!
Ben inmiddels bij mijn garage langsgeweest. Hij dacht niet aan de bobine, omdat de motor gewoon helemaal afslaat. Zou het een bobineprobleem zijn, dan zou je vewachten, dat de motor heel onregelmatig op 2 cilinders zou gaan lopen.
Enfin, storing uitgelezen en...wat denk je... BOBINE. Brede grijns op mijn gezicht natuurlijk. Toch was mijn garage nog niet overtuigd en dacht aan een slechte massaverbinding of zo. Met een slechte bobine zou de motor immers altijd zeer onrustig lopen. (overigens heeft ie al heel lang heel licht stotteren tijdens het rijden). Afgesroken as. donderdag terug te komen om 'm weer uit te lezen en dan verder te kijken.
Ik meld mij weer!
H. Sens
17 jaar
Het uitlezen gaf een 6-tal storingen aan: o.a. gasklepsensor, temperatuursensor, bovenste dode punt sensor en bobine. Leek niet erg aannemelijk dat die allemaal kapot waren. Het leek eerder op een slecht electrisch contact.
Nogal wat stekkertjes losgehaald en met contactspray ingespoten (ook de grote regeleenheid stekker).
Sinds 4 dagen geen problemen meer!
Groet en bedankt voor de suggesties!
H. Sens
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar