Hoi,
Ik heb een aantal probleempjes met mijn aangeschafte Renault Laguna Alize uit 1996 :
1) [b]OPGELOST (zie post hieronder)---->[/b]en deze vind ik voorlopig de bealngrijkste , tijdens het tanken kan ik de hendel van de pomp max. ongeveer een kwart inknijpen anders slaat hij af , heb de slang (volgens tips van andere fora) al op diverse standen geprobeerd , en bij verschillende pompstations , helpt geen moer , de pomphouder zegt dat 2 dingen veel voorkomen , a) een kromme terugslagklep in de tank (deze is voor zover ik kan zien nog netjes recht ) of de ontluchting van de tank zit verstopt, dit laatste klinkt me ergens logisch in de oren , echter heb ik geen problemen als de auto rijdt (dus geen vacuum trekken in de tank of iets dergelijks) maar goed , kan altijd eens proberen de ontluchting vlot te maken , maar waar zit die bij mijn auto ?? iemand een idee of andere mogelijke oplossingen
2) het ACC (Automatic Climat Control) heeft wat kuren ,
a)hij geeft ten eerste een buitentemparatuur aan van boven de 30 graden , waarschijnlijk sensor stuk (ik weet waar die zit )
[b] EDIT 19-01 [/b] temp aanduiding inmiddels 45 graden , als het (elektrische) raam een stukje opendoe juiste temp , waarschijnlijk sluiting tussen bekabeling en raammechanisme , wordt vervolgt
b) [b]opgelost--->>(zie post hieronder)[/b]hij blaast alleen op volle toeren , kan hem niet handmatig lager krijgen
c) [b]melding is terug gekomen na herstel ventilator -->>[/b]de airco geeft de ene keer wel en de andere keer niet een service melding aan ?? ,
zou een en ander gerelateerd aan elkaar zijn ? of zouden het losse problemen zijn ??
3) De elektrisch instelbare spiegels weigeren iedere dienst , zowel links als rechts reageert niet op het knuppeltje ! , gemeten op de Rode en Bruine draad van het knuppeltje , hier staat +/- 5,5 volt op , dit zou 12 moeten zijn ???
misschien is het een te grote weerstand bij de aansluiting van de kabelboom van de deur naar de auto , maar hoe kom ik bij die aansluitingen? moet dan het halve dashboard eruit ???
Alle zekeringen zijn nog goed.
alvast bedankt voor jullie tips !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
2:
- die rare temperatuur kan de sensor zijn in je rechter buitenspiegel OF de verbinding naast de deurstijl in de auto (bekleding bij de voeten losmaken naast de deur)
- dat de ventilator alleen op de hoogste stand blaast kan liggen aan een defecte weerstand (vervangen) of aan een verbrande aansluiting van die weerstand.
- airco servicemelding: eerst de andere defecten oplossen en dan (als de melding blijft) naar een aircospecialist gaan.
Ventilator probleem is nu opgelost , bij zoektocht naar de bekabeling van de buitentemp.sensor kwam ik tot mijn verbazing de ventilator tegen (had deze verwacht onder de motorkap ) , en vond hier een losse afgeknipte en verbrande stekker, blijkbaar heeft de vorige eigenaar deze al vervangen, alleen had hij toendertijd (of is later losgeraakt) 1 draadje niet goed vastgezet , want ik had 1 los bungelend draadje , deze op de enige overgebleven aansluiting gestoken en de ventilator is weer normaal te bedienen !!!
Sensor gaan we nog nader bekijken (het begon te regenen )
14 jaar
Tank probleem opgelost !!! , de vorige eigenaar had er een verkeerde slang tussen gezet (tussen tankmond en tank zelf) deze was veel te lang en zat dubbel
14 jaar
En die temperatuursensor kan je ook zelf vervangen....
14 jaar
Weet ik , schijnt alleen dat die sensor iets van 60 euri kost , vind ik nog al veel om alleen maar de buitentemp. te zien , bovendien denk ik dat de sensor niet stuk, volgens mijn redenering moet het een NTC weerstand zijn , wasnt als ik de stekker in de deurstijl lostrek schiet de temperatuur naar -40 , (oftewel weerstand is hoog , temp. aanduiding is laat , Negatieve tempertuurs coeeficeent ) bovendien ondekte ik van de week als ik het raam van de bijrijders kant (de kant met sensor) een klein stukje openzet de temp. ineens wel goed lijkt te zijn (gisterenavond gaf hij 3 á 4 graden aan ) , als het raan weer dicht gaat loopt hij op naar +/- 45 graden, waaruit je zou kunnen afleiden dat de bekabeling wellicht via het raammechanisme sluiting maakt (waardoor de weerstand lager wordt) en daardoor dus een afwijkende waarde geeft, zodra het 's-avonds weer lichter word en beter weer zal ik het portier een ontleden wellicht is het dan opgelost ! jullie horen nog van mij!
14 jaar
Een paar opmerkingen n.a.v. jouw verhaal:
- je Automatic Climat Control werkt gewoon niet goed voor zowel verwarming als koeling als de buitentemperatuur niet goed wordt aangegeven in het scherm; er wordt wel verwarmd c.q .gekoeld, maar de wijze van regeling zal behoorlijk van slag zijn. De keuze om wel/niet te vervangen is verder aan jou.
- je redenering NTC/PTC klopt niet: de schakeling in de Automatic Climat Control unit is als enige bepalend voor de aangegeven temperatuur bij weerstand oneindig hoog: of dat de laagste of de hoogste temperatuur in zijn temperatuurbereik is waar de ACC naartoe springt.
Verschil NTC (een temperatuursafhankelijke weerstand met een Negatieve Temperatuur Coëfficiënt) en PTC (een temperatuursafhankelijke weerstand met een Positieve Temperatuur Coëfficiënt):
Een NTC is bv. bij nul graden 300 Ohm en bij +5 graden 270 Ohm
Een PTC is bv. bij nul graden 300 Ohm en bij +5 graden 330 Ohm
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar