Renault Clio: Probleem Lamdasensor + katvervanger

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: K7M 1.6 8v

Goeiemorgen,

Ik heb vrijdag een katvervanger van Devil onder de Clio 2 1.6 8v gezet. Een wereld van verschil!

Nou is er alleen een probleem. Het duurt nu langer voordat mijn uitlaatssysteem warm is, omdat die kat er niet meer tussen zit (die normaal gesproken een opstopping veroorzaakt).
Hierdoor duurt het langer voordat mijn lamdasensor warm wordt, waardoor hij de eerste paar kilometers na het starten niet goed functioneert (inhouden, niet op gas reageren, etc).



De enige oplossing die ik kan bedenken is van de sloop een lamdasensor halen die zichzelf opwarmt.


Heeft iemand dit wel eens gehad, en op welke manier is dit opgelost?

stefan_

Geplaatst door stefan_ (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

als je kathalisator een opstopping veroorzaakt dan gooi hem maar eronderuit

Heino4267 (225), 13 jaar geleden

Katvervanger = lege uitlaatpot zonder katalysator er in. Stefan heeft dus geen last van een verstopping, maar het ontbreken van een "verstopping" (Kathalysatorweerstand). Er is dus te weinig tegendruk, waardoor e.e.a. van slag af raakt.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

dus met andere woorden als ik de kat eronderuit gooi en sla een deuk in mijn uitlaatpijp of las hem half dicht werkt alles weer naar behoren???natuurlijk niet.niet reageren op gas heeft andere oorzaak,brand er een geel lampje???

fritzje (0) PRO, 13 jaar geleden

Lijkt me niet een probleem in je lambda. Deze doet nooit wat als de motor koud is en net gestart is. hij moet eerst opwarmen en heeft ook een verwarmingselement inwendig. Haal de accupolen er is af en hou ze even tegen elkaar. Dit wil wel eens helpen.

autobedrijf schijf (0) PRO, 13 jaar geleden

Zoals fritzje beschrijft doet de lambdasensor nog nix op het moment dat jij het probleem hebt. Bij koude motor word je injectietijd bepaald door de ECU en dat is zoals de fabrikant het heeft ingesteld. Nu je minder tegendruk hebt kan de motor als hij koud is wel wat meer gebruiken en dat kan je alleen beinvloeden door de brandstofdruk te verhogen, het monteren van een sensor met verwarming zorgt ervoor dat het inhouden eerder voorbij is.

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

ja, open en closed loop noemen we dat. Maar hoe je het op moet lossen is vraag 2. denk dat je al in catagorie andere software gaat komen. of gewoon net als de proffesionals eerst je auto warm laten draaien voor je gaat rijden?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.