Sinds twee weken geleden is zomaar vanuit het niets dit probleem ontstaan. Tijdens het rijden valt het vermogen ineens weg, ook wanneer ik gas geef reageert de auto hier meestal niet op. De eerste keer gebeurde dit bij een constante snelheid van 120 a 130 km/uur op de autosnelweg. Het voelde aan alsof ik over een weg reed die niet helemaal gelijk was, zoals je wel vaker op onze autosnelwegen hebt, want de auto voelde 'stotterend' aan, na het vaker gehad te hebben lijkt het erop dat de motor begint te 'stotteren'. Wanneer ik op dit moment het gas volledig los laat en de auto even laat rollen, hierna weer rustig aan gas geeft blijft hij gewoon lopen maar wanneer ik op dat moment het gas ook maar ietsje verder intrap begint hij met schokken waarna het toerental volledig terugvalt en stationair blijft. Ik kan de auto dan alleen nog maar laten uitrollen waarna deze vanzelf afslaat. Wanneer ik direct opnieuw wil starten slaat hij even aan, maar daarna slaat hij weer af. Wanneer ik een poosje wacht blijft hij wel weer aan, maar moet ik voorzichtig aan verder rijden met weinig toerental.
Ik ben hiermee naar de Renault garage gegaan en heb de computer laten uitlezen waarbij er een storing zichtbaar was van de nokkenas sensoren. Biede sensoren zijn vervangen en het probleem zou hiermee opgelost zijn. Helaas is niets minder waar, want het probleem is er nog steeds. Wel zijn er een aantal verschijnselen bijgekomen die wellicht samenhangen met het oorspronkelijke probleem.
Het probleem ontstaat nog steeds op onregelmatige momenten en ik ben er nog niet achter gekomen welke ik handeling ik nu precies moet uitvoeren zodat de auto 'uitvalt'. Wel is me opgevallen dat het vaak voorkomt wanneer ik een berg oprijd in een lagere versnelling en het verbruik rond de 24.0/100 ligt of hoger. Ook is me opgevallen dat bij het direct opnieuw starten van de auto nadat deze is uitgevallen er een soort van kloppend geluid lijkt te komen van achterin ergens bij de achterbank. Op het moment dat ik dat geluid hoor schommelt het toerental ook heel erg en kan de auto weer op ieder moment opnieuw afslaan. Ook heb ik opgemerkt dat wanneer de auto tijdens het rijden de schokken begint te vertonen, het verbuik op het display enorm omhoog gaat.
De Renault dealer waar ik geweest ben zegt keihard dat er geen storingen meer zichtbaar zijn en indien ik wil kunnen ze de brandstofpomp en brandstoffilter vervangen echter kunnen ze me niet garanderen dat deze het probleem oplossen. Na zelf op het internet te hebben gekeken heb ik gelezen dat een brandstoffilter pas rond de 240000km vervangen hoeft te worden en mijn Laguna heeft nu rond de 140000 km gelopen dus ik vind deze optie nogal twijfelachtig.
Ik hoop dat iemand dit al eens heeft meegemaakt en mij over mijn twijfel van het vervangen van de brandstofpomp en filter kan afhelpen. De kosten hiervan zijn behoorlijk aan de hoge kant en ik wil wel enige zekerheid dat mijn probleem hiermee verholpen kan worden.
Alvast heel erg bedankt,
Franky
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schokken lijkt mij op een misfire. Daardoor komt er zuurstof in de uitlaat, daar reageren de lambda-sondes op en die zeggen, wat meer brandstof.
En dan schiet je verbruik omhoog.
Heb je onlangs misschien een keer de brandstoftank (bijna) volledig leeg gereden? Dan kan er vuil in de brandstofpomp en/of filter zitten.
Je moet ergens beginnen, dus probeer dit eens:
Vernevel in het donker bij draaiende motor wat water over de onstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.
De storing is redelijk gevaarlijk voor je katalysator. Als het gebeurt iets proberen om het schokken zo min mogelijk te maken.
Desnoods stoppen en motor opnieuw starten als dat helpt.
De bobines die direct gemonteerd zitten op de bougies willen nog al eens doorslaan, waardoor je deze klachten krijgt.
Nokkenassensoren worden alleen tijdens het starten gebruikt om de 1ste cilinder te bepalen zodat er in een juiste volgorde wordt ingespoten. Hierdoor kan hij niet gaan inhouden of stotteren, er is alleen een verschil in de emissiewaarden. Groet, Wim
De ecu's die ik ken, gebruiken de nokkenas sensor vol continue om te controleren of er geen signaal verkeerd is/komt van de krukas sensor.
Als de software goed geschreven is, zal bij het wegvallen van het nokkenas signaal de motor niet gaan stotteren.
Maar wat gaat er bebeuren als er een signaal te veel van de nokkenas sensor komt?
Is hier niet het geval, ze worden gebruikt om te bepalen welke cilinder ingespoten moet worden. Daarna volgt het systeem de BDP sensor en spuit in die volgorde in.
En dat weet je omdat je de software bekenen hebt? (Reverse engineeren of disassembleren noemen ze dat)
Al die ecu's die ik gereverse engineerd hebt kijken vol continue naar de nokkenas sensor.
Trek hem er maar eens af bij lopende motor. Geheid dat je een foutcode krijgt.
Klopt ook, ecu geeft dan een coherentie probleem. echter heeft het verder geen functie.
Dat is nu juist de functie: die coherentie. Of te wel zowel de krukas-sensor als de nokkenas-sensor controleren elkaar.
En op het moment dat de krukas-sensor moeilijk doet (geen/verkeerd signaal) wordt de nokkenas sensor weer/nog steeds gebruikt om te bepalen wat cylinder 1 is.
Dat is niet zijn functie, slechts een constatering. De sensor is primair voor de functie zoals ik hierboven heb beschreven. Als de krukassensor geen signaal geeft slaat de motor af.
En nogmaals de vraag, hoe weet je dat? Niet alle boekjes zijn helemaal up-to-date en technisch correct.
Ik kijk in de software wat er echt gebeurt.
Toen ik destijds les gaf aan Cotech monteurs bij Renault Nederland en ook de boeken hiervoor moest maken, heb ik het gevraagd aan de ingenieurs in Parijs. Samen met hun hebben we de strategy van de rekeneenheid besproken. Groet, Wim
Tja, hebben ze je wel alles verteld? Want ik ken zat ecu's die gewoon afslaan als het nokkenas signaal weg valt.
En waren dit Renault ingenieurs of de jongens van Sagem, Marelli of Bosch die de software schrijven.
Niet iedere ecu heeft dezelfde strategie, tuurlijk hebben ze mij niks belangrijks verteld. Dus feitelijk weet ik inderdaad niet waar ik het over heb.
suc6
Cotech, Misschien kun je je contacten eens gebruiken om HET probleem bij de diesels voor te leggen.
Namelijk dat foutcodes verwijderd worden als het contact wordt uitgezet, ondanks brandende storingslampjes en noodloop.
Voor 2004 is dat erg lastig, zowel voor de klant als de dealer, na 2004 is dat een ander verhaal.
Onder EOBD MOET het lampje minstens 3 ritten blijven branden, en de fout minstens 40 ritten worden opgeslagen.
Zie (onder andere): http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Mijn bedoeling was eigenlijk om mensen te helpen met de (beperkte) kennis die ik heb, maar ik voel al dat het meer een competitie is.
Maar als de vraag serieus is; inderdaad is dat een vervelend iets maar mijn contacten zijn ondertussen te oud om op terug te vallen. Ik werk momenteel ook niet meer voor de Renault organisatie maar vind het leuk om nog wat met die kennis te doen.
Vraag mij wel af of de EOBD eisen al zo uitgebreid waren toen de auto werd gehomologeerd, uiteindelijk hebben ze het systeem toegelaten.
Groet, Wim
Eisen van EOBD zijn al minstens 14 jaar bekend. En ze hebben ervaring op kunnen doen met de benzine modellen.
Waar overigens deze klacht niet bij voorkomt (althans nauwelijks).
Verder is de ingang van EOBD voor personenwagens met diesel ook heel simpel: verkocht na 1 jan. 2004, dan gelden de regels.
Het probleem ligt waarschijnlijk ook bij Bosch, Siemens, Sagem, Weber Marelli en de andere software jongens, die vanouds gewoon de fouten verwijderen bij contact uit in diesel ecu's. En dat is heel lastig en duur voor de klant en de dealer. Meerdere malen uitlezen, tig keer terug voor de klant, dan maar rijdend uitlezen (extra manuren) etc. Ook de dealer heeft er last van bij garantie gevallen.
Voor 2004 was er niets wettelijk geregeld, vanaf 2004 dus wel, dus ze overtreden ook nog eens de wettelijke regels.
In Amerika onder OBD2 laten ze dat wel uit hun hoofd, gezien de boetes en verplichte terugroepacties voor herprogrammering.
En ja, de vraag is Bloed, Bloed, Bloed serieus. Iedere fabrikant met diesels heeft dit probleem, alleen niemand wil dat onderkennen.
De dealers niet, die het niet door geven aan de importeur, etc. etc.
We zullen het ermee moeten doen ben ik bang, nog even naar de topic gekeken maar staat wel erg weinig in de klachtomschrijving.
Het is de vraag of de storing wel in het inspuitsysteem moet worden gezocht.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar