Renault Megane: Probleem waterpomp na vervanging distriebutierim

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Wie kan mij advies en antwoord geven? waterpomp distributieriem kapot na 4 maand een nieuwe!!

Ik heb begin mei de auto een grote beurt laten geven en een nieuwe ditriebutieriem laten plaatsen. Volgens de garage zijn ook alle rollen vervangen. Ik heb er totaal geen verstand van en ga er van uit dat het allemaal klopt en zo hoort. Rekening van 1000 euro.
Ga ik een paar weken terug op vakantie naar frankrijk, ben op plaats bestemming hoor ik ineens een vreemd geluid aan de kant van de distributieriem. Ik vertrouwdw het niet ,was een vreemd zingend geluid en als ik gas gaf werd het geluid ook luider. De anwb maar gebeld, de volgende ochtend monteur erbij,deze kon zo geen diagnose stellen ,dus de auto moest mee naar de garage. Volgende dag telefoon van de Anwb,en volgens de monteur was er iets met de distributieriem,auto moest terug naar nederland worden vervoerd. Allemaal prima. Nu staat de auto bij de garage , en blijkt dat de riem niet kapot is maar de waterpomp, ik had eigenlijk niet anders verwacht, want nu moet ik de rekening zelf gaan betalen. Ik heb een paar vragen hierover, kan dat maar zo dat de waterpomp kapot loopt,kan het niet zo zijn dat het komt dat er wel iets met de riem is gebeurd,tijdens de reis naar frankrijk??? Wat ik vreemd vind is dat ze er wel gelijk een nieuwe riem op hebben gegooit. Ik krijg bij dit alles een vreemde smaak in mijn mond. Kan iemand mij antwoord geven op de vragen of van advies voorzien ik heb echt helemaal geen verstand van auto's

Mvg Iwan Goeree

iwan goeree

Geplaatst door iwan goeree , lid sinds 10 jaar geleden

6 Reacties

P. Kelder PRO, 10 jaar geleden

Iwan

In het beginsel:

U bent particulier, u hoeft ook geen verstand van auto's te hebben u besteed namelijk het onderhoud uit aan een garage.
U gaat, en mag er vanuit gaan dat de garage vakkundig genoeg is om uw auto naar behoren te kunnen onderhouden, en wel volgens fabrieksvoorschriften.

Nu weet ik natuurlijk niet welke werkzaamheden er wel of niet met u zijn overlegd en besproken ?

Gr. paul

brunovanderjeught, 10 jaar geleden

Bij vervanging van de d-riem, moet sowieso de waterpomp ook worden vervangen. Bij deze motoren lopen deze regelmatig vast, het begint bij een licht schurend geluid, dat nadien overgaat in een geluid dat de motor precies zou beginnen vastlopen, en nadien de watertemperatuur dat in het rood gaat. De riem zelf zal er niet onmiddellijk van breken, omdat de pomp word aangedreven door de achterzijde van de d-riem, en dus niet met de getande kant van de riem. Volgens mij grove fout van de garage, als deze de pomp niet zou hebben vervangen.

P. Kelder PRO, 10 jaar geleden

[quote=brunovanderjeught]Bij vervanging van de d-riem, moet sowieso de waterpomp ook worden vervangen.[/quote]
Het gaat er even om wat de fabriek voorschrijft, niet wat wij vinden of zouden doen.
Hier hangt de hele zaak aanvast.

Gr. paul

Harald4118, 10 jaar geleden

Volgens mij is deze vraag niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Indien het niet expliciet wordt voorgeschreven door de fabrikant, moet je vertrouwen op het wijze oordeel van de garagist. Bij sommige types van auto's kan je bijvoorbeeld vrij goed inschatten dat de pomp geen 2 intervallen meegaat, maar bij andere types gaat dit weer wel.

Bij mijn Subaru Forester bijvoorbeeld heeft een Subaru dealer onlangs de riem vervangen. Ik heb expliciet met hem besproken of ook de waterpomp moest vervangen worden en hij adviseerde dit nog niet te doen.

Maar het is natuurlijk zo dat de pomp altijd kan kapot gaan, ook een nieuwe pomp kan na 50.000 km kapot gaan als je pech hebt.

Bij een universele garage is er misschien iets meer kans dat ze minder ervaring hebben met een bepaald type auto, maar er zijn er ook hele goede bij.

Dus samengevat : als de fabrikant het niet voorschrijft, kan je volgens mij niet spreken van een zware fout, hoogstens van een inschattingsfout.

't garagistje PRO, 10 jaar geleden

-Voor zover ik weet hoeft de waterpomp niet standaard te worden mee vervangen.
-Wel is het aangeraden deze te controleren tijdens vervangen van de riem.
-Een gedemonteerde riem moet altijd worden vervangen (dus ook bij vervangen WP)

P. Kelder PRO, 10 jaar geleden

[b]Laten we eerst een reactie van Iwan afwachten.... voor er een heel boekwerk ontstaat.[/b]

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.