Hallo,
Ik rijd nu al ruim een jaar met veel plezier in mijn Twingo uit 1993. Sinds kort heb ik echter behoorlijk wat trubbels. Vorige week was mijn koppakking erdoor na een kapotte radiateur. Ook de Lambda sensor was kapot (kweet niet of dat verband heeft, maar was wel duur). De kop is gevlakt en er zit een nieuwe koppakking in en een nieuwe radiator. De bougies moesten weer vervangen worden, terwijl ik deze in febr. nog opnieuw vervangen had, net als de kabels en de verdelerkap.
Zojuist heb ik mijn autootje maar weer aan de kant gezet. De koelvloeistof was weer ver onder het streepje.
Opvallend: mijn auto maakte een " klotsend" geluid. Dat deed hij al wel langer. Maar na de laatste reparatie is het nu echt erger.
Wat zou er kapot kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik krijg het idee dat je systeem niet goed ontlucht is. Dat klotsende geluid krijg je ook als er luchtbellen door het systeem heen getransporteerd worden. Net als lucht in een CV.. zo'n geluid? Door dat het systeem zichzelf ook deels onlucht komt het vloeistofniveau dan ook meteen lager te staan.
Zelf gedaan of bij garage laten doen?? In het laatste geval; laat hen het maar oplossen!!
Ja ik heb het bij de garage laten doen.
Ik heb wel de " nieuwe" radiateur bij de sloop weggehaald,
maar die zeiden dattie dicht was en dat zei de monteur ook dus.
Ik dacht al dat dat het klotsende geluid zou zijn.
Maar zou de auto hierdoor ook weer kapot kunnen gaan?
Ik bedoel zou hierdoor de (nieuwe) koppakking er weer door kunnen gaan?
Wie had dat ding nou moeten ontluchten? Of had het al ontlucht moeten zijn?
Of zijn er wellicht nog andere dingen die kapot kunnen zijn/.
19 jaar
het zouden andere dingen kunnen zijn, maar als alles al vervangen en gedaan is mag je toch aannemen dat het goed is gebeurd.
Ontluchten hoort te gebeuren bij de garage; voor de reparaties hebben ze je koelvloeistof moeten aftappen. Bij het opnieuw vullen van het systeem is het niet simpelweg een liter of 6 erin gooien en klaar. Het systeem heeft allerhande hoeken en gaatjes waar lucht in kan blijven hangen. Dat wordt ontlucht door te vullen met een ontluchtingsnippel open. Bij jouw auto zit dat volgens mij in 1 van de kachelslangen onder de kap richting de verwarming; kleine platte draaischijf. Niets zelf aan doen, acuut rechtsomkeert naar de garage want dat hadden ze gewoon goed moeten doen. Nu hoeven ze waarschijnlijk maar kort te ontluchten en af te vullen; iets waar je op kan wachten.
Ervan stukgaan kan, maar zal niet te snel gebeuren. Het zijn stevige motoren en daarnaast zit er waarschijnlijk nog genoeg vloeistof in om een redelijke koeling te verzorgen. Als je het in het vaatje nog ziet zitten kan het bijna niet zijn dat het daardoor stukgaat.
Ik hoop het echt!
A.s maandag haalt de garage mijn Twingo op...
Ben benieuwd
19 jaar
Hou me/ons op de hoogte!!!
Hallo Alex,
Ze bleken een bepaald sluitringetje niet te hebben aangedraaid, verder hebben ze em verder ontlucht. Nu loopttie weer als een zonnetje!! Ben weer helemaal gelukkig!
19 jaar
Kijk; dat zijn berichten Paulien. :-) Toch nog iemand gelukkig gemaakt op de wereld!
Keep in touch, er zal vast nog wel eens iets zijn waar je wat over weten wil. En helaas heb ik in korte tijd redelijk wat renault ervaring opgedaan :-)
Tot later!
okidokie!
19 jaar
ow trouwens; mocht je nog meeluisteren :-) Is het "klotsen" nu ook voorbij?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar