kan er mij iemand vertellen hoe je te werk gaat om de foutcodes uit een twingo met blink-code te lezen?
ik ben niet vertrouwd met deze oude systemen en vraag me af of er erg speciaal gereedschap voor nodig is.
is er misschien zelf een schakeling te maken of kan je bepaalde waardes zo uitmeten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe bedoel je? Uitlezen m.b.v. een knippercode? Dat kan niet.
Xr 25 of Clip. Wat is het probleem met de auto.
is afgekeurd voor een te hoge lambdawaarde,co wordt naar 0 herleidt bij 4-gastest maar hc>200
groot onderhoud is heel recent gebeurd met het juiste type bougie
uitlaatlijn is ok
de wagen zal enkele dagen rijden met een cleaner in de tank en daarna controleer ik nogmaals de emissie.
ik verdenk in eerste instantie de lambdasonde en/of de kat
ik vroeg mij enkel af waarvoor die fiche in het motorcompartiment
diende;en daar ik ooit wat las over blinkcodes vroeg ik mij af of
dit hier van toepassing kon zijn.ik heb enkel ervaring met het lezen via eobd-stekker.xr 25 of clip heb ik nog niet van gehoord
misschien krijg ik wat meer uitleg van ivo hierover
alvast bedankt voor de reactie!
19 jaar
koppel de computer eens een min of 10 los en probeer het dan nog eens.lambda is ook te testen met een losse tester .
de xr25 is de (oude) diagnose koffer van renault en de clip is de moderne versie daarvan.
aanvulling op abc; verdelerkap goed controleren en bij twijfel vernieuwen.
de verdelerkap vertoont geen visuele gebreken behalve wat oxidatie die we afschuurden;abc,kan ik hetzelfde effect bereiken
door gewoon de accupolen los te koppelen voor een tiental minuten
is het de bedoeling om hiermee de leerfunctie van de ecu terug naar basisafstelling te brengen of is bij dit type van twingo nog niet van toepassing?testen jullie de lambdasonde door er een scoop op aan te sluiten of schroef je hem eruit om te testen,op welke manier doe je dit dan?ik beschik ook over een toestelletje
met 2 krokodilleklemmen waarmee je een spanning op de lambdasensordraden kunt plaatsen en dan respectievelijk een rijk of een arm mengsel kan simuleren.bedankt voor jullie tips;ik ben
behoorlijk recent bezig met personenauto's;ik kom nl.uit de vrachtwagenbranche en ben me volledig aan het inwerken...
19 jaar
Renault kun je niet met knipper codes uitlezen.
Alleen software matig.
Veel interfaces zijn gemakkelijk zelf te maken.
Maar Renault interface(kabel tussen PC auto) is niet gemakkelijk zelf te maken.
Ook Renault software is niet simpel te vinden of te maken.
Lambdasonde kun je ook met een voltmeter meten.
0.95 v als de motor een rijk mengsel heeft.
0.05 v bij een arm mengsel.
Bij sommige automerken kun je als je de lambda signaal draad met je hand beet pakt en je andere hand op de accu plus legt
op de viergastester zien dat het co oploopt.
En hand op de - pool andersom natuurlijk.
Zo zou je al snel kunnen zien of het systeem werkt.
Als de uitlaat lekt kan de lambda sonde natuurlijk wel foute
signalen aan de ecu gaan geven.(vaak rijker)
EOBD software werkt eigenlijk alleen op benzine auto's
van na 2001.
PS lambdasode kan best wel goed lijken wat de spanningen betreft
maar sommige worden traag en geven ook vaak verhoogd co.
Wat was de lambdawaarde bij de viergasmeting?
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Oiram.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar