auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Problemen met de airco in Laguna Grantour 1,9 diesel

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9

Ik heb al een jaar problemen met de airco. De garagist heeft het computertje opgestuurd naar Nederland voor herstelling (maanden geleden). De problemen bleven. Nu staat er een nieuwe computer in : problemen nog niet opgelost. Heeft al heel veel geld gekost, om tenslotte nog steeds met een airco te zitten die kapot is.
Aan de bestuurderskant werkt de airco. Aan de kant van de passagier vooraan, blaast hij erg warme lucht ! Wat vreselijk is als je naar het zuiden op vakantie gaat !
Waar zou dat dan toch kunnen aan liggen ? Het computertje was het dus duidelijk niet. We gaan altijd met de auto naar de garage van Renault waar we hem gekocht hebben. Hij is de verdeler hier bij ons.
Als je dan stopt en de auto uitzet, dan werkt de airco even terug normaal. Na ongeveer 10km blaast hij terug erg warme lucht aan de passagierskant vooraan. Niet te geloven.
Wat kan hier toch de oorzaak van zijn ?
Kan iemand helpen ?

Geplaatst door

suerte (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is er al eens gekeken naar de stelmotoren

Lees dit maar eens door, idd stelkleppen is een grote kans
http://www.lagunaclub.nl/forum/index.php...

Safrane10698 0

13 jaar

Ik heb het gelezen ivm de stelmotoren, stelkleppen. Ik ga dit ook vermelden bij de garagist morgen, zodat hij dat kan nakijken. Het is ook pas na ong. 10km rijden dat het weer warm begint te worden aan de passagierskant. Zijn computer meldt geen enkele fout. Ja omdat op dat moment het probleem "zogezegd" opgelost is. Het is ook moeilijk voor hem om dit te controleren, want hij kan niet elke keer zo'n 10km gaan rijden met mijn wagen. Zou dit een vaak voorkomend probleem zijn bij deze wagens ?

suerte 0

13 jaar

Jouw garagist gaat daar maar op één manier uitkomen: door de live-data uit te lezen tijdens het rijden gedurende de eerste 15 km!
Ik meen het volgende te lezen in jouw verhaal:
- aan de bestuurderskant werkt de airco ALTIJD normaal. Dat wil zeggen dat het aircosysteem onder de motorkap goed werkt
- aan de passagierskant werkt de airco aanvankelijk normaal, daarna blaast hij warme lucht.
Direct na een herstart werkt alles weer goed.
Volgens mij betekent dat, dat de stelmotoren overal goed werken (want hij is in staat om van koud naar warm te gaan en direct weer naar koud via een herstart) en dat die stelmotoren onverdacht zijn.
- om de een of andere onbekende reden meet de Climate Control Computer iets dat hem doet besluiten om de stelmotor aan passagierskant richting warm te verstellen. De kunst is om er achter te komen wat het verkeerde signaal is. En dat achterhaal je alleen door de live-data uit te lezen op het moment dat het fout gaat (dus na 10 km).

Een andere mogelijke oorzaak:
Het kan zijn dat de stelmotor defect is aan de bestuurderskant (staat vast op "koud"), terwijl de binnentemperatuursensor defect is. Dit zou de verschijnselen óók kunnen verklaren. Je kunt dit zelf uittesten door de temperatuur aan bestuurderskant ineens warm te zetten: wordt het dan ook warm? dan is de stelmotor aan bestuurderskant in orde.

Heino4267 725

13 jaar

Ik ga dit laatste eerst uittesten Hein. Dan leg ik het probleem nog eens voor bij mijn garagist. Hopelijk komen we tot de oorzaak, zodat het kan hersteld worden.

suerte 0

13 jaar

Het is waarschijnlijk de stel motor, deze zit onder bij je gaspendaal. Je kunt erbij, wel een beetje prutsen, maar het lukt. Bij renault zeggen ze dat het gehele dashboard eruit moet, maar is niet daadwerkelijk nodig.

ejnn 0

13 jaar

Bedankt EJNN. Ik test nu de temperatuur. De garagist heeft ook al specialisten gecontacteerd. Het kan de stelmotior zijn of één van de voelers. We zijn er nog niet uit. De garagist is er zelf ook mee verveeld zolang we het niet gevonden hebben. Zelf kan ik niet veel testen, ik beschik niet over de juiste apparatuur.

suerte 0

13 jaar

Ik heb het topic even beter doorgelezen. Er zit maar 1 temp meter in de auto zelf, namelijk achter de spiegel.
De temperatuur die wort volgens mij gemiddeld en hierop worden de stelmotor aangestuurd. BV de temp meter meet 20 graden en de linkerkant wil je 18 graden hebben en de rechterkant 22 graden. Dan zal hij bv de linker klep op 35% zetten en de rechter op 65% om gemiddeld op 20 graden te komen.

Het volgende is mij ook verteld, en volgens mij klopt het ook.
Aan live data van de regelklep heb je eigenlijk niets, deze wordt als volg bepaald.
Als je de auto start wordt de klep geheel gesloten, dit is de stand 0. Dan krijgt hij een hoeveelheid stroom om open te gaan. Deze hoeveelheid stroom wordt in live data weergegeven als klep stand, maar het is niet de daadwerkelijke klepstand, want in de klep zit er geen standmelding op.

Mijn advies is, vervang de regelmotor van de klep die raar doet, motor kost meende iets van 30 euro en een uurtje priegelen en je bent heel hoogst waarschijnlijk klaar.

ejnn 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.