Renault Laguna: problemen met de climate control Renault laguna I

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 ltr

Ik heb problemen met de climate control

Na 20 min warme lucht, hoor ik een “ritselend geluid” onder bij het handschoenen kastje en hij gaat koude lucht te blazen
Dit is een aantal keer gebeurt
Ik ben gaan kijken wat er was:
Roostertje voor temp sensor schoon gezogen met de stofzuiger
In de “slangen” houding bij het voeten eind heb ik gekeken wat er gebeurde:
Als ik het contact aanzet, hoor is “ritselgeluid” bij de twee klepmotortjes (tegen de midden console vanaf de bijrijders kant)
Deze klepmotortjes draaien bij het inschakelen van de climate control, maken de klep open
De blower blijft het doen
Ik heb ca 2 uur de accuklemmen losgehaald, hierna heeft hij het een keer een uurlang (tot ik op de plaats van bestemming was) goed gewerkt, warme lucht blijven blazen
Bij de eerst volgende keer alleen koude lucht
Ik heb vervolgens de accu klemmen er een nacht af gehad, hierna heeft hij het ca 20 min goed gewerkt, warme lucht blijven blazen
Bij de eerst volgende keer alleen weer koude lucht
Elke keer als ik de accu klemmen eraf heb gehad, doet hij het ca 20 min goed en vervolgens alleen koude lucht
Als ik de temperatuur op max zet alleen koude lucht

wie heeft een oplossing, alvast bedankt, Gr Frans

frans A

Geplaatst door frans A (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Heino4267 (260), 14 jaar geleden

Wat jij beschrijft gaat volgens mij over de luchtverdeling: hoeveel lucht gaat waar naartoe.
Jouw probleem is meer dat die lucht niet warm wordt.
Dat kan er aan liggen dat de kachelradiateur verstopt zit (is een veel voorkomend euvel bij de Laguna) of dat de kachelkraan (die de hoeveelheid water door de kachelradiateur regelt) het niet goed doet.

Ik neem aan dat je geen koel-problemen hebt met je motor.
- zijn beide slangen die naar je kachelradiateur lopen even warm? Zoniet: dan circuleert er onvoldoende water door de kachelradiateur.
- werkt de kachelkraan naar behoren? (beweegt die?)

Als de kachelradiateur verstopt zit, kan je die op een bepaalde manier doorspoelen (sommigen doen dat mbv. een chemisch middeltje en daarna goed doorspoelen in beide richtingen), of vervangen. Alle opties worden elders op dit forum uitgebreid beschreven....

frans A (0), 14 jaar geleden

Het probleem is nog niet opgelost

Heino bedankt voor de reactie,

We hebben nog steeds koude lucht, maar naar aanleiding van jouw reactie heb ik weer wat zaken gecontroleerd:
De beide kachel slangen worden allebei warm, is voldoende doorstroming neem ik aan
Wat bedoel je met kachelkraan?
Het bovenste kleppenmotortje fuctioneert, deze regelt volgens mij waar de lucht naar toe geblazen wordt
Het onderste kleppenmotortje regelt de toevoer van de warme lucht deze via een tandwiel een klep open draait (koude lucht)
Het onderste kleppenmotortje maakt een bromment geluid met tussen poses van ca 30 seconde en blijft de klep openen.
Als ik het kleppenmotortje eraf haal (los klik) en met de hand het tandwiel van de klep verdraai, klep dicht zet komt er meteen warme lucht, Kleppenmotortje er weer op gemonteerd (opgeklikt) en vervolgens gaat het kleppenmotortje de klep openen tot deze weer volledig open is en weer die koude lucht. Het klepmotortje blijft de via het tandwiel de klep open draaien (bromgeluid) ondanks dat deze al open is. Het klepmotortje is nu ook moeilijker eraf te halen omdat deze onderspanning zit.

-stekker van ventilator was ligt geoxideerd los gehaald en schoon gemaakt, geen resultaat
-pool van de accu gedurende 2 uur losgekoppeld, geen resultaat
-dat doet het temp voelertje op een van de kachelslang (onder bij gaspendaal)

-Hoe kan je de gehele climate control demonteren (controle stekkers)?
-zit er nog ergens eenbesturings unitje (E-prom)?

Voor de tussentijd heb ik de stekker van het onderste kleppenmotortje gehaald, het kleppenmotortje los geklik en de klep dicht gedraaid en het kleppenmotortje zonder stekker eraan weer terug erop gezet, zo blijft de klep dicht staan en hebben we in ieder geval warme lucht


Wat kan er zijn.

Ik verneem het graag
Gr Frans

frans A (0), 14 jaar geleden

Beste alle,

Het probleem is nog steeds niet opgelost.

Hierbij de oproep of er nog mensen zijn die een oplossing hebben!!!!!!!

Alvast bedankt

Frans A

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je de auto al ééns laten uitlezen ?

Het probleem kan aan verschillende factoren liggen waardoor je alleen koude lucht krijgt.

Stelmotor/regelklep defect, of de interieur temperatuursensor defect die een foutieve waarde stuurt naar de regelunit, in dit geval zou bijvoorbeeld de sensor + 54°C door kunnen geven waardoor de klep wordt open gestuurd.
Een ander kan zijn dat de stelmotor/klep heeft vast gezeten en een foutcode wordt opgeslagen, die moet gewist worden anders blijft die in het geheugen staan van de ecc.
De kleppen en tandwielen hebben een bepaalde positie, daar moet je niet aan draaien !! dit kan de oorzaak zijn dat de stelmotor bromt omdat die verder wil draaien dan de positie waar die nu inzit.
Als een stelmotor/tandwiel is verdraaid of vervangen moet de ecc opnieuw uitgelezen worden, fouten gewist en een basis afstelling worden uitgevoerd, dit wil zeggen dat de kleppen/motoren in de positie worden geplaatst.

Ed Ang (0), 14 jaar geleden

Een dichtgeslibte kachelradiateur kun je zo goed als uitsluiten. In het geval dat deze zou zijn dichtgeslibt, ga je dat merken doordat door de tijd heen de warme lucht die je vraagt steeds lauwer en lauwer wordt, totdat er niets meer uitkomt dan koude lucht. Dit gebeurt dus niet van het ene op het andere moment, tenzij er een brok vuil de doorvoer naar de kachelradiateur blokkeert. Maar ook dat zou niet kunnen, want dan zou je na de accuklemmen te hebben gelost niet wederom warme lucht krijgen. Dit is mijns insziens dus je probleem niet.
Ik denk dat de poster boven mij het bij het rechte eind heeft.

frans A (0), 14 jaar geleden

Beste Theo en Ed,

Bedankt voor de informatie, een garage bezoek was in mijn gedachte ook de laatste optie,

(ps de stelmotor bomde ook voordat ik hem de eerste keer loshaalde)

Ik had gehoopt / hoop nog steeds dat het een standaard, meer voorkomende storing is die met een kleinigheidje zonder garage bezoek opgelost kon worden, (wat ik ook met de “halgeber” van mijn fiat 124 heb ondervonden)

Dus bij deze toch nog de oproep of iemand nog een suggestie heeft, voordat ik naar de garage ga

of een goed adres in de regio Tilburg

Alvast bedankt

Frans A

Ed Ang (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat je hierin slechts 2 opties hebt: zelf alles nagaan door je dashboard open te halen of inderdaad langs gaan bij een garage en hopen dat het probleem zonder al teveel kosten verholpen kan worden. Het laatste is vaak een probleem omdat monteurs dit probleem doorgaans ook niet 1 2 3 weten. Om achter het probleem te komen, worden er dan vaak mogelijke oplossingen geboden waar jij als auto-eigenaar voor betaalt, zonder dat je de garantie hebt dat het probleem inderdaad wordt verholpen. En dan kan het wel een hele dure grap gaan worden. Probeer anders ook eens Lagunaclub.nl. Er zitten een aantal techneuten op en diehard Laguna fanaten die je er misschien meer over kunnen vertellen of misschien zelfs hetzelfde probleem hebben ondervonden. Succes ermee!

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Een garage bezoek om de auto uit te lezen kan toch geen kwaad, en hoeft geen hopen geld te kosten.

Wij kunnen nu evenveel als dat jij kunt en op afstand nog (veel) minder, het probleem is gekend: waardoor heb ik al vermeld maar ik ben geen helderziende.
Het kan een eénvoudige foutcode zijn die is opgeslagen en door te wissen weg blijft of weer terug komt, zonder uit te lezen blijf je in het ongewisse.

Je kunt de stelmotor vervangen, toch zal deze ingeleerd moeten worden en alle foutcodes wissen.

Oorzaak heb ik al vermeld.

sc6

Ed Ang (0), 14 jaar geleden

Helaas blijken in de praktijk dergelijke problemen toch vaak anders uit te pakken. Als er al een foutcode gegeven wordt, dan zou de oplossing snel en goedkoop gevonden worden, maar dikwijls is er geen foutcode en dan is het zoeken geblazen, met alle gevolgen van dien (met name voor de portemonnee van de auto-eigenaar). Laten we wel eerlijk wezen dat de electronica van de Renaults nou niet echt het neusje van de zalm was, en zo ook met de controle functies erop :) Maar inderdaad, uitlezen kan geen kwaad. Ik hoop dat daarmee het probleem gevonden kan worden, echter verwacht ik er weinig van.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Je hebt daar wel een punt dat een foutcode niet altijd wordt aangegeven, maar daar gaan we vanzelf sprekend niet vanuit dat er geen foutcode gevonden wordt.
Als er een foutcode aangegeven wordt is de oorzaak gevonden maar nog niet opgelost, met de vereiste apparatuur een basis stand uitvoeren en zo meer.
Uit laten lezen is nog geen opdracht tot herstellen, vaak begint men bij het moeilijkste en eindigt bij het gemakkelijkste, er kunnen straks 10 antwoorden staan die zeggen stelmotor kapot vervang die maar en het probleem is opgelost ! ook dat hoeft niet het geval te zijn, als de klep zijn positie kwijt is krijg je hetzelfde.

frans A (0), 14 jaar geleden

Beste Theo, Ed, alle


Hellaas is het probleem nog niet opgelost, met mijn noodmaatregel (klep vastgezet op warme stand) zit er ook niet zoveel haast achter

Ik heb inmiddels het probleem op Lagunaclub.nl geplaatst.
Ik wacht hier eerst de reacties af.
Bij geen resultaat wordt het toch de garage (heeft er iemand alvast een goed adres in omgeving Tilburg).

Ik houd jullie op de hoogte

Gr Frans

frans A (0), 14 jaar geleden

Beste alle,

Er zijn wat ontwikkelingen maar nog geen oplossing, zie www.lagunaclub techniek type I elektrisch

Ik heb bij Richies de climate control uit laten lezen diagnose “riegelklep mangel” volgens Richies nieuwe onderste klepmotor kopen en erop zetten en klaar.

Naar de Renault garage de Jong in Kaatsheuvel gegaan voor en nieuwe klepmotor, in de computer gekeken welke motor het is, deze hadden ze nog nooit besteld dus twijfelen of deze wel kapot is, Er werd opmerkt dat er twee gelijken motortjes aan de climate controle zitten dus het voorstel om deze om te wisselen. En kijken of de klepmotor wel kapot is.

Klepmotors gewisseld en nog steeds het zelfde probleem,
Klep motor wordt dicht gestuurd, om de ca 20 sec komt er spanning / wordt de klepmotor (ca 10 sec) aangestuurd (bromment geluid) om te sluiten. Ongeacht of de climate control aan of uit geschakeld is

Wie heeft er nog een tip.

Er wordt gesproken over de verbrande stekker van de controle unit van de climate control, weet iemand waar deze controle unit zit bij deze type 1 laguna. En hoe kan ik hierbij

Morgen Richies maar eens bellen of hij nog wat weet, of anders wordt het toch garage de Jong


Gr Frans

Heino4267 (260), 14 jaar geleden

[quote=frans A]Klep motor wordt dicht gestuurd, om de ca 20 sec komt er spanning / wordt de klepmotor (ca 10 sec) aangestuurd (bromment geluid) om te sluiten. Ongeacht of de climate control aan of uit geschakeld is[/quote]
Als dit inderdaad gebeurt terwijl je climate control UIT staat, lijkt mij de climate control unit zelf de boosdoener.
Eentje uit een sloopauto halen? Volgens mij kan je ze gewoon onderling uitwisselen voor eenzelfde type.

(Of wordt het aansturen van de kleppen uitgevoerd door de UCH-computer op commando van de climate control? Dat zal een prof wel weten).

frans A (0), 13 jaar geleden

Best alle,

Het probleem is er nog steeds en mijn probleem analyse is ook uitgebreid:

Mijn climate control functioneerd normaal met uitzondering van de onderste klep deze wordt om de ca 30 sec geduurende 10 sec aangedreven (motortje draait) klep naar koude lucht en blijft dit doen ook al staat deze in de uiterste stand, brommend geluid om de ca 30 sec

Op het ogenblik heb ik het motortje eraf gehaald en kan ik de klep voor de warme / koude luchttoevoer (onderste) met de hand het tandwiel bedienen zodat ik deze wat kan regelen.

Bij warm weer als ik de klep dicht zet (koude lucht) en ik zet de climate control op automatic dat wordt de arco (AC) automatic ingeschakeld en als de temp goed is weer uitgeschakeld.
Dit gebeurt ook als ik de keuze maakt voor lucht uit dashboard of dashboard en bij de voeten,
De bovenste klep voor de lucht toevoer naar voeten, of naar dashboard functioneert dus ook

Wat kan het zijn, zit er ergens nog een sensor

Graag uw reactie

frans A (0), 13 jaar geleden

Beste Alle,


Hij is gemaakt, het probleem zat in het dashboardpaneel (middenstuk met de bedieningsknoppen en controle unit er achter)

Een tweede hands gekocht € 125,= + inbouwen en resetten bij de garage € 165,=

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.