Renault Megane: Problemen met keyless entry

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Bij mijn megane grand tour werkt de keyless entry niet naar behoren.

De ene keer doet hij het wel de andere keer niet. Ook als ik de keycard als afstandsbediening gebruikt lukt het soms wel en soms niet.

De batterij is recent vervangen, maar die hielp niets.

Volgens de telemetrie werken alle censoren zoals het moet.

een monteur het gecontroleerd of de stekker wel goed in de ontvanger zal, en dat zat hij.

De auto start alleen maar met de card in de sleuf

(Op beide sleutels reageerd hij het zelfde btw)

Wat kan het zijn en is het op te lossen???


mvg, Erik

willeecoyote

Geplaatst door willeecoyote , lid sinds 9 jaar geleden

8 Reacties

Heino4267, 9 jaar geleden

Wat doet hij met de tweede keycard? Hetzelfde verschijnsel?

willeecoyote, 9 jaar geleden

Met de 2e keycard doet hij presies hetzelfde ja :(

fhk, 9 jaar geleden

Ik heb dit ook gehad, bij mij zat er een klein pootje los op de IC in de keycard.
Deze heb ik laten solderen bij de reparatiewinkel in Ede. Ik kwam daar achter om te drukken naast de open en dicht knoppen op de card. Als ik daar op drukte werkte de keyless wel. Soms weigert de card nog, dan verwijder ik de batterij ongeveer 1/2 uur, dan moet ik eerst de card in de kaartlezer stoppen en werkt weer perfect.

wellicht heb je iets aan deze info...

1.8/ 16v, 6 jaar geleden

Probleem met keycard entry system div renault modellen.

Na enig speur werk, googelen, maar vooral logisch na denken kom ik tot de volgende conclusie hoe het keycard entry systeem
m.n. de keycard werkt.
Omdat het systeem bij veel renault bezitters niet geheel naar behoren werkt zal ik het e.e.a. uitleggen.
De card word gevoed door 1 knoop cel (bijvoorbeeld) een Panasonic vl2020 deze gaat plus/min 2 jaar mee en is zelf gemakkelijk te vervangen, zie instructie boekje. Dit geeft de boordcomputer ook zelf aan dat deze vervangen moet worden, en dient er voor om de af stands bediening van de card te voeden, dus de druk knopjes die op de card zitten.

Maar: er zit in de cart nog een (oplaadbare) knoop cel, en dat is er 1 van het type cr1620.
Deze is zelf te vervangen of je moet het voor een paar tientjes laten doen, en deze (oplaadbare) knoop cel zorgt er continu voor dat er een signaal uit gezonden word van card naar de auto.
Indien de rest van het keycard entry systeem naar behoren werkt, zal de auto indien hij geen signaal krijgt van de card (door dat U van de auto vandaan loopt) op slot gaan.

Openen van de auto gaat (indien de card) binnen bereik van de auto is, door middel van de hand achter de handgreep te steken en zo d.m.v. het infra rood zendertje te ontgrendelen. Enige opmerking hier bij is dat als de auto een dag of 2/3 niet gebruikt is je waarschijnlijk 2 keer aan de greep moet trekken. Dit komt doordat infra rood detectors zich zelf uitschakelen na plus mijn 24/48 uur om onnodig leeg lopen van de accu te voorkomen.

De card zelf moet je geregeld in de kaart lezer steken om de (oplaadbare) knoop cel cr1620 die in de card zit op te laden !!
Dit werk met een z.g. read contact, vergelijkbaar met b.v. een elc tandenborstel als je die goed bekijkt zitten daar ook geen contact punten op of aan, en toch word hij opgeladen.

Wat ook geregeld voor komt is dat de card (intern) zelf defect is, of het laadgedeelte van de kaartlezer (herlaad bare knoop cel in de card word dan niet bij geladen) met als gevolg dat het keycard entry systeem maar tijdelijk werkt, tot de herlaad bare knoop cel cr1620 leeg is.

Misschien hebben de heren en dames Renault rijders iets aan de info

Heino4267, 6 jaar geleden

Kleine aanvulling: een read-contact is een magnetisch bediende schakelaar: het opladen gaat in werkelijkheid via elektromagnetisme (in de Cardreader) en een spoeltje in de Card.

kaleido 1 PRO, 6 jaar geleden

Ik heb zelf een scenic met keyles entry en deze gaat niet vanzelf op slot als je bij de auto weg loopt , je moet echt op de knop van de klink drukken om hem op slot te doen , de rest klopt wel aardig job.

bertus86, 4 jaar geleden

hallo even over de knoopcell cr1620 dit is geen oplaadbare batterij.

Heino4267, 4 jaar geleden

Klopt, daar zijn op andere fora (bv. het Vel Satis forum) al veel verhalen over geschreven.
Dit onderdeel is lastig/niet te verkrijgen (er worden vervangers genoemd) en het monteren ervan is ook lastig.
Toch is het een accu.
Meer details: http://www.renaultvelsatis.nl/koffiehoek...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.