Renault Megane: Raakt de zuiger de kleppen? Renault Megane 1.6.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Wie weet of de zuiger de kleppen raakt als de distributieriem van een Megane 1.6 8 klepper breekt?
De riem is namelijk gebroken op de snelweg (helaas) en nu wil ik schatten wat de reparatie gaat kosten. Zullen er kleppen krom zijn of niet...? (Kun je dit met een endoscoop goed beoordelen?)

Groetjes
Giel

Giel Kessels

Geplaatst door Giel Kessels (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Helaas deze motoren gaan kapot als de riem breekt.

Hans

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

#De riem is namelijk gebroken op de snelweg #

zou niet eens de moite doen de kop eraf te halen
drijfstangen en zuigerbodem hebben een fikse tik gehad
of hij loopt stuk of zuipt olie

Giel Kessels (0), 15 jaar geleden

Hans; Kapot? Wat gaat er kapot? Kleppen?

Jerry; De kans dat hij olie gaat zuipen is alleen daar wanneer er deeltjes van de klep afgebroken zijn en krassen heeft gemaakt in de cilinder. Dit is eenvoudig te controleren als de kop eraf ligt.

Ik had eigenlijk wel wat meer positievere reacties gehad. Ik ga van het weekend toch kijken of een reparatie de moeite is. (Lijkt mij van wel het geval). Ik ben vooral benieuwd of de kleppen krom zullen zijn. Als ze krom zijn vervang ik ze gewoon.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Giel,

Met kapot bedoel ik inderdaad de kleppen, klepgeleiders zuigerkoppen die vervormen waardoor de zuigerveren vast zitten, met olieverbruik als gevolg. Ik kan hier eerlijk gezegd verder niets positiefs van maken. Maar ik wens je succes ermee.

Hans

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik deel de mening van Hans en Jerry, indien de zuiger rake klappen heeft uitgedeeld aan de kleppen, dan raakt de zuigerbodem vervormd waardoor de zuigerveren gaan vastzitten. Lage compressie, oliezuipen en kans op vreters is dan ZEEEER reëel aanwezig.

Mijn advies, Indien de wagen zelf er nog goed uitziet, leg er een ruil/sloop/revisieblokje in. Daar heb je veel meer aan als proberen de schade die je nu hebt op te lappen.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

#Jerry; De kans dat hij olie gaat zuipen is alleen daar wanneer er deeltjes van de klep afgebroken zijn en krassen heeft gemaakt in de cilinder. Dit is eenvoudig te controleren als de kop eraf ligt.

Ik had eigenlijk wel wat meer positievere reacties gehad. #

is t mijn schuld?
t is jouw auto
jouw riem
jou vraag
ons antwoord
en dan zijn we niet positief genoeg
zal ik t anders formuleren

als je alles wat je ziet repareert loopt ie wel weer
kaost je ongeveer €1000
en over 2 maanden mag je weer huilend melden dat na reparatie van veel € je motor olie zuipt
met kou slecht start(aanslaat)
en dan ons vertellen dat we te POSITIEF zijn geweest
dus zoek de krasjes en klep stukjes tussen de zuigers
als die er niet zijn is er ook niets aan de hand

DAT HEET STRUISVOGELSLEUTELEN
steek je kop in een carter en repareer t lekker
ik hoor wel hoeveel mazzel je had en dat t allemaal wel meevalt
tot je een olie verbruik van 1 liter op 100 km hebt en dan vraagt hoe dat kan
en als dit gelezen is door jou wat wel met een reactie blijkt mag dit meteen onzicht baar gemaakt worden
mvg jerry

MacGyver1978 (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb in het verleden meerdere renault 8 kleppers van de 1700cc en 1800cc en 2000cc de kop gereviseerd vanwege een gebroken distri

kleppen kunnen zo krom zijn dat ze de klepgeleiders op scheuren in de in en uitlaatkanalen.
met een hamer de kleppen uit de kop slaan en nieuwe kleppen erin.

je kunt de gok nemen om alleen de kleppen te vervangen, in de meeste gevallen gaat dat erg goed. wees voorzichtig met inslijpen van nieuwe kleppen dat je geen slijppasta op de klepsteel krijgt, dit is in de meeste gevallen de oorzaak van overmatig olieverbruik na een reparatie als deze.
vergeet niet nieuwe klepseals te monteren.

het onderblok kan goed tegen een stootje, maar als je de kop eraf hebt kijk dan goed naar vervormingen op de buiten rand van de zuigerkop.
draai met de hand de motor rond en kijk naar je cilinderwanden.

ziet het er allemaal prima uit, dan kan je prima af met struisvogelsleutelen.

vergeet niet de klepspeling te checken als je nog plaatjes op je klepbekers hebt. heb je hydraulische stoters stop er dan 8 nieuwe in. ze willen nog wel eens lek slaan.

veel succes en geluk,

op elke situatie zijn uitzonderingen ik heb het onderblok niet gezien uiteraard en je kop, maar tot nu toe zijn alle cilinderkoppen van dit type die door mij zijn gedaan een tweede leven begonnen en rijden nu nog.
zonder overmatig olieverbruik.

mvg
MacGyver

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

het onderblok kan goed tegen een stootje, maar als je de kop eraf hebt kijk dan goed naar vervormingen op de buiten rand van de zuigerkop.
draai met de hand de motor rond en kijk naar je cilinderwanden##
en jij denkt dat na 200 mtr rijden de cilinderwanden al slijtsporen hebben??

MacGyver1978 (0) PRO, 15 jaar geleden

owke, ik had specifieker moeten zijn.

En je kijkt goed naar de buitenrand van de zuigerkop of je vervormingen en/of beschadigingen ziet.

mocht er een zuigerveer al langer vastzitten zonder dat je het weet kan het nooit kwaad om even goed te kijken of alle hoongroeven er nog mooi bijstaan.

Je kijkt dus naar de cilinderwanden om zeker te weten dat dat tot op dat moment geen issue is, mocht later blijken toch dat er een hoger oliverbruik is, dan is het een kleine moeitje bij een 8 klepper om de kop te lichten en nog eens naar de cilinderwanden te kijken, zie je dan gladde vlekken en je haalt de zuigers eruit en de zuigerveren zitten vast zoals bij een matiz 3 cilinder nog wel eens voorkomt. effe de bollenhoon erdoorhalen nieuwe zuigertjes met veren erin en voor de mooi nieuwe drijfstanglagers en je bent helemaal de koning.

Bij mij is het niet de kunst om te kijken of je de auto kan lappen met andermans ellende (een sloopmotortje), maar dat je een goeie reparatie uitvoerd.

mocht ik een onderblok hebben dat beyond repair is, dan wil ik nog wel eens een slooponderblok halen maar die gaat toch eerst uitelkaar.
bij bijv een subaru heeft het geen zin om een slooponderblok te halen, als je voor 2500 euro een kersverse haalt, shortblock alleen de heel motor eromheen moet je overbouwen, leuk werk, dat wel.

Ik begrijp jou vraag wel ;P

mvg
MacGyver

MacGyver1978 (0) PRO, 15 jaar geleden

ps als het een 1600 is op basis van de 1400 clio motor, dan geld precies hetzelfde.

als ik me niet vergis is het carterpannetje bij zo;n motortje redelijk vlot eronderuit en tik je de zuigertjes er zo uit voor een inspectie.
bij twijfel kan je er altijd nog verse zuigertjes instoppen met verse veertjes.

even een bollenhoon erdoor kan nooit geen kwaad zeker als een motor al aardig wat km heeft getokkeld. wel weer even netjes opwarmen de eerste paar keer en niet gelijk zijn longen eruit trappen, maar em lekker laten werken voor zijn munten kan geen kwaad.

mvg
MacGyver

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.