de radiateur van mijn grand espace 2.2 dt uit 1998 is lek.
nu lekt die geen koelwater, maar olie !!
ik heb dus een radiateur met een oliekoeler, welke lekt in het oliekanaal. nu heb ik al verschillende renault "experts" gesproken, maar het antwoord varieert van dat kan alleen op een automaat zitten (ik heb 5 versnellingen) tot van als je hem ziet, dan zal het wel zo zijn. nu, hij zit er echt en hij lekt !! ik moet dus mijn radiateur vervangen, aangezien ik wel van de zomer mijn oliekoeler wil hebben omdat ik met caravan op vakantie ga. ik heb nu even mijn oliekoeler kort gesloten, omdoor te kunnen rijden. ik weet ondertussen dat er 2 verschillende radiateuren zijn: 26 mm en 46 mm. ik heb de smalste er op zitten. tevens moet ik 1 van mijn koelventilatoren vervangen; die komt niet op gang. dit is puur slijtage van het asje waar op die draait. geef je hem een licht zetje dan doet hij het goed. met een schroevedraaier er op kan je horen dat het binnenin goed aanloopt.
nu mijn vraag: wat moet ik allemaal wegbouwen om de radiateur te kunnen vervangen ? kan ik de radiateur van de airco laten zitten ? kom ik zo ook bij de ventilator ?
ik kan eea op de brug doen, dus ik kan ook van onderen erbij !
heeft iemand dit al mee gemaakt zo dat die me kan vertellen welke weg te volgen ? of is er een profesional die me deze weg in het kort kan uitleggen ? alvast dank voor jullie hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Auto op de brug is ideaal (goede werkhoogte). Je moet de bumper demonteren. De leidingen naarde oliekoeler heb je al los. De koeleenheid hang ik op met een paar trekbandjes en dan haal ik het balkje onder de radiateur weg. De 4 schroefjes waarmee de oliekoeler vastzit kun je erg slecht bij; de onderste gaat nog wel maarde bovenste niet. Ik draai altijd de onderste eruit en de bovenste bevestingspunten trek ik kapot met een waterpomptang(aluminium steld niks voor).
Om de nieuwe oliekoeler goed vast te zetten; boor de bovenste bevestigingspunten (waar eerst de zelftappers in zaten)door en doe hier lange M5 bouten doorheen.
Op deze manier hoeft de airco niet leeg.
Niet alle details zijn besproken maar als je een beetje handig bent wijst het zichzelf wel.
henkie, bedankt voor je snelle antwoord. lijkt me duidelijk.
klopt het dat er voor de turbodiesel twee soorten oliekoelers zijn ? en zou het ook kunnen dat de aansluiting op de oliekoeler lekt ? zitten daar ook o-ringen ? ik heb nu eea losgekoppelt aan de motorzijde, dat leek me het makkelijkst.
zijn de aansluitingen makkelijk te controleren aan de oliekoeler zelf ?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar