Renault Laguna: Rammeltjes en kraakjes

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Ik heb een Laguna II, deze auto zit zo rond de 180000 km en ik weet dat de auto's bekend staan om een rammeltjes en kraakjes.....
De speakerkapjes trillen, als je wat minder toeren rijdt dan hoor je het achter resoneren ( zijn dat de kappen van de C-stijl? ) en volgens mij ook de verlichting in het dak...... ik moet dat nog even uitzoeken en kan er nog niet zo wakker van liggen vergeleken bij een behoorlijke resonatie die vanachter het dashboard vandaan komt.
Het lijkt wel of er een keiharde kunstof kabel, tegen kunstof aantrilt met kracht.. het komt ongeveer vanuit het midden van het dashboard en dan ter hoogte van de radiodisplay.... dit is alleen als de auto koud is.

Verder lijkt het wel of er achter het instrumentenpaneel ook een rammeltje komt, het is geen luide rammel maar ik irriteer me aan de 2 laatst genoemde resonaties mateloos!
Iemand een idee waar ik het zou kunnen zoeken? soms denk ik wel eens dat ik alles maar loshaal en om met foam en kit aan de gang te gaan..... ik vind het zwaar afbreuk aan de auto.

Vriendelijk dank, Arjan

Arjan2

Geplaatst door Arjan2 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

ejnn (0), 17 jaar geleden

Ik rij een Laguna, maar dit ken ik niet. Geen trillinkje, geen rammel niets.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

ejnn, de jouwe zit nog in de garantie zekers ?????

ejnn (0), 17 jaar geleden

al 5 jaar niet meer

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Ben zelf allergisch voor rammeltjes en kraakjes, krijg er gelijk losse handjes van. In mijn Laguna hoef ik nooit ergens op te meppen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk/270Nm geoptimaliseerd -> 155pk/340Nm

rob9958 (0), 17 jaar geleden

Arjan,

Heeeeeel herkenbaar, ik werd er ook gek van.
Ik heb veel "losse onderdelen" achter het dashboard (kabels, aansluitdoos carkit) omwikkeld met schuimrubber en bedrading vastgezet met tirerap's. Ook kun je de naden (waar 2 harde plastic delen tegen elkaar komen) inspuiten met siliconenspray. Helpt wel even maar niet lang. Ik heb wel eens iemand gehoord die zijn hele dashboard uit elkaar heeft gehaald en overal op de naden plastic strips had aangebracht zodat de 2 delen maar niet over elkaar konden schuren. Gaat mij wat te ver....

Helaas, ik denk dat je er mee moet leren leven (of een een Volvo nemen zoals ik ;-)

Rob.

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Jaja, de fabrikant zet alles vast met kabel clips en wikkelt zelfs hier en daar schuim rond de kabelboom om rammels weg te nemen.
Als je zelf extra accesoires aanbrengt dan moet je dit ook netjes verwerken anders krijg de inderdaad rammels. Zelf heb ik ook een carkit met mutebox, navigatie met tmc-antenne in het dashboard aangebracht maar geen getril of rammels hoor.

[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk/270Nm geoptimaliseerd -> 155pk/340Nm

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Tsja, Renault en rammels. In 1989 werd het me na jaren diverse Renaults gereden te hebben gehad toch echt te gek. Ik zat meer onder het dashboard om de rammels op te zoeken dan achter het stuur. Overal kit en rubbers maar elke keer rammelde er weer wat anders. Overgestapt op Mazda en jaren een gelukkig mens. In 1994 toch weer een nieuwe Renault 19 geprobeerd. Dit zou een degelijke auto zijn. Dat duurde een jaar toen begon die ook te piepen, kraken etc. Na 2 jaar maar weer verkocht van ergernis. Momenteel een Clio als 2e auto. Ook deze rammelt en kraakt wel wat. Moraal van het verhaal:.... Maar ze rijden heerlijk.

marcel6996 (0), 17 jaar geleden

hee bekent probleem, lijkt erop dat je last hebt van de rammelende koeleluchtpijp, onder de motorkap zit onder de kap van de accu. Dat ding rammeld wel zo hard dat het binnenin de aut te horen is. Heel storent

een paar parkers (of kit) door de pijp in het luchtfilterhuis daaien en op de bevestiging voor de accu doet al wonderen

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

De luchtfilterbak heb ik al vastgezet, de rammels ed komen meer van binnenin de auto.... ik ben ook allergisch voor rammels en kraakjes maar weet ook dat een auto altijd tordeerd, waardoor de kans op dergelijke dingen aanwezig is.
De rammels van achter het dashboard en die in de zijpanelen wil ik eruit hebben..... het mooie is dat ik dit alleen bij de koude loop van de auto heb, zodra de tempratuur optimaal is, is de rammel vrijwel overal geweken...
De C-stijl rammel heb ik ook al ondekt en ga ik proberen op te lossen, mijn grootste vraagtekens krijg ik bij het idee " als ik de zaak loshaal om de rammels op te lossen, bestaat er ook de kans dat er meer rammels ontstaan OMDAT ik het een en ander losgehaald had ".
Verder valt het opzich nog wel mee maar de auto bevalt mij TE goed om over een andere na te gaan denken.

Het is een leaseauto geweest, er zat een carkit in ( waardoor er wat losgehaald is geweest ) en er zijn diverse electronische problemen opgelost ( achter de radio is er in bekabeling geknipt ) en wie weet wat er nog meer voor optische dingen in aangebracht zijn geweest!
Het bakje boven de radio ligt gewoon helemaal los!!!!, lijkt wel of deze niet aangrijpt in het paneel boven de radio, ook dit veroorzaakt geratel.....

Iig bedankt voor de info, ik ga eens op onderzoek uit!
Meerdere suggesties zijn altijd welkom!

Gr. Arjan

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Jammer dat er dingen los zitten, in de auto. Dit veroorzaakt herrie, maar is door de Createur niet zo bedacht en gemaakt. Dit heeft meer te maken met het verleden van de auto.

Weet je trouwens dat er op de site van ADAC (duitse ANWB), pechstatistieken te vinden zijn?

Dat de eerste Laguna's in 2001 en 2002 veel problemen (kinderziektes) hadden..... Maar het is inmiddels 2007. In de recente jaren vanaf 2005 de Laguna MINDER problemen heeft dan een Toyota Avensis!!! En MINDER problemen heeft dan een Mazda 6!!!! En MINDER problemen heeft dan een Volvo V40/V50!!!! En MINDER problemen heeft dan een Opel Vectra!!!! Het is maar dat je het weet. Het gras is niet altijd groener bij de buren, al lijkt het soms zo.

[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk/270Nm geoptimaliseerd -> 155pk/340Nm

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Ik ben volledig bekend met de negatieve punten die deze Laguna kent, ik heb mijn huiswerk gedaan voordat ik de auto kocht ( halfjaar geleden ), nu na 30.000 km beginnen me deze dingen op te vallen.
Mijn vader heeft een Dci uit 2001 gehad, deze rammelde en kraakte niet maar voor de rest is daar alles mee mis gegaan wat er maar mis kon gaan... eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat hij de auto minder ontzien heeft dan ik ( leaseauto ).
Hij heeft nu een '06 model en deze zijn kwalitatief beter tov het eerdere model.

Al die statistieken zijn leuk en aardig, tegenwoordig worden de auto's gewoon veel te vol met electronica gepropt zonder uitvoerig een duurtest uit te voeren en dat vind ik een kwalijke zaak!
Ik ben het met veel mensen eens dat een auto van om en nabij de 30 mille, gewoon niet zo storingsgevoelig mag zijn, helemaal de turbo en versnellingsbak problemen..... maar ook hier noem ik nog veel duurdere merken als bijvoorbeeld Audi of Mercedes, of Volvo, ook deze merken maken electrische mankementen mee, nieuwe Passats die kraken..... ga eens na wat zo'n auto kost!
Als ik deze Laguna nieuw had aangeschaft, en deze dingen waren mij overkomen... dan hadden ze hem terug kunnen nemen, al met al ben ik zeer content met mijn Laguna en neem ik het een en ander voor lief!

Tegenwoordig is de rotzooi gewoon niet meer zo goed, ik heb oa een Sierra gehad van bijna 20 jaar oud, en een Primera van 10 jaar oud..... nooit maar dan ook nooit iets mee gehad...... en dat voor auto's die slechts ongeveer de helft van oa een Laguna gekost hebben..

Maar goed, terug naar waar de topic over ging!

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Volgens dezelfde statistieken brengt een Nissan Primera of een Ford Mondeo het er ook niet zo goed vanaf als een Laguna.

Ben het overigens met je eens dat de elektronica alles storingsgevoeliger maakt. Iets algemener gezegd; wat er niet op zit kan ook niet stuk.

Oudere auto's hebben geen EGR, automatische hoogte regeling op de Xenon koplampen, hoogspanningstrafo voor de Xenon's, automatisch dimmende binnenspiegel, parkeersensoren, abs, regensensor noem alles maar op. Wat er niet op zit, gaat ook niet stuk. Zeker als de auto wat ouder wordt, laat zeggen een jaar of tien, dan kunnen geoxideerde elektrische contacten voor een hoop narigheid en vage klachten zorgen. Hier hebben alle merken last van en dus ook Renault.

Groetjes,
Erik

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

M.b.t. ADAC pannestatistiek:

Het interpreteren van dit soort gegevens is nogal lastig. Ik zou uit de ADAC statistiek tenminste niet concluderen dat de nieuwere types Renault beter zijn dan de oudere maar dat met het toenemen van de leeftijd van de auto de kans op storing bij Renault veel hoger is dan bij overige merken. Zijn ze nieuw dan verschillen ze momenteel niet/nauwelijks met andere merken.

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Laguna II is in 2001 in nederland op de markt gekomen, de problemen zitten juist in deze jaren met kakel verse auto's. Hoe de auto zich op lange termijn houdt kun je zo niet zeggen. Geloof niet dat alle Laguna's van 2001 en 2002 op de schroothoop liggen, toch zijn de statistieken in 2005 10X beter dan in 2001. Renault heeft de problemen dus toch wel degelijk beter onder controle in de recente jaren dan zo'n vijf jaar geleden.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Ben het niet eens met je conclusie. Je ziet in de ADAC statistiek dat alle Renaults als ze nieuw zijn gemiddeld scoren maar juist als ze ouder worden bovenmatig veel problemen geven. Dit komt overeen met de inmiddels 20 jaar ervaring die ik met dit merk heb. Het zou een wonder zijn als ze dit nu in een keer onder de knie hebben. Bovendien zul je maar je goeie geld in zo'n wagen gestopt hebben die nu inmiddels een paar jaar oud is en zo veel problemen geeft. Als Renault nog serieus genomen wil worden zullen ze juist al deze pechgevallen wel heel coulant moeten gaan behandelen. Mijn motto: Renault prima om te leasen maar als particulier niet aan beginnen. Ze rijden heerlijk maar dat doen veel andere merken ook.

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Ik begrijp 't niet.

De auto's van 2001 zijn er niet nieuwer op geworden, toch realiseren ze een verbetering in betrouwbaarheid met een factor 10. Hoe kun je dan concluderen dat ze op lange termijn veel problemen hebben. De statistieken zouden dan toch een toename van storingen per 1000 auto's moeten laten zien??

Heb geen lease auto, deze wagen is eigendom en geen bruikleen van de baas, met bijtelling van de fiscus, en ik laat de auto besturen door wie ik dat wil. Maar we dwalen af. Zelf zou ik niet snel een nieuwe auto van 35mille en meer kopen, alle auto's in deze klassen verliezen de eerste drie jaar enorm veel waarde. Dat doen ook de duitse merken, ook al blijft een Golf of BMW een relatief hoge inruilwaarde houden. Afgezet tegen de nieuwprijs is een auto altijd een slechte investering. Iets beter dan een computer, maar nog steeds slecht. Koop dan een boot ofzo.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Erik, de statistiek is gehouden in 2005. Je ziet dan dat 4 jaar oude renaults veel meer problemen geven dan andere merken. Jonge renaults doen het evengoed/of slecht als overige merken. Je kunt dan niet concluderen dat de nieuwe modellen beter zijn dan de oude. Dat weet je pas over een paar jaar.

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Richard, mijn excusses. Geloof dat ik de gegevens niet helemaal goed geinterpreteerd heb. Dacht dat de gegevens vanaf 2000 jaarlijks verzameld waren, dit is niet zo. Ze hebben alleen in het jaar 2005 gekeken en alle pech gevallen naar bouwjaar gedifferentieerd...... OK er is geen goede basis voor mijn conclusie. We moeten inderdaad tot 2011 wachten om te zien of 5 jaar oude wagens uit 2006 beter zijn dan vijf jaar oude auto's uit 2001.

We zullen zien, de mijne zit inmiddels over de 240.000km en is uit 2001. Inmiddels heb ik een paar hobbels genomen zoals een nieuwe turbo en een nieuwe waterpomp. Heb hiervoor een Golf gehad, hier is de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging ook wel eens vastgelopen zodat ik met een rokende v-snaar aan de kant van de weg stond... en een defecte startmotor... en defecte thermostaat... Volkswagen wie Anders. Moet ook eerlijk zeggen dat de Golf Tdi met 365000km nog steeds de eerste turbo had en dat mijn Laguna bij 230.000km een verse heeft gekregen. Aan een hydraulische pomp kleven veel minder kosten dan aan een turbo. De turbo is ook niet gemaakt door Renault, maar door Garret die hierin toch doorgewinterd zou moeten zijn.

Fabrikanten kopen heel veel onderdelen in. Koppelingen van Sachs, Luk of Valeo. Dynamo's van Bosch of Valeo. Injectiesystemen bijna allemaal Bosch. Turbo's van Garret of 3-K-Warner. Accu's van Delphi etc., etc.

Veel autofabrikanten kopen onderdelen van dezelfde toeleveranciers, kan mij niet voorstellen dat een Bosch systeem in een VW zich op de lange termijn anders gedraagd dan een soortgelijk Bosch systeem in een Renault.

Een merk als Renault haalt met vooruitstrevende ontwikkelingen de hete kastanjes voor trendvolgers uit het vuur. Hier denk ik bijvoorbeeld aan starten zonder sleutel maar met een startknop en een toegangskaart met handsfree-deurontgrendeling. Kopers zijn ervan gecharmeerd en ervaren ook de kinderziektes. Nu zijn er andere automerken (trendvolgers) die dit ook gaan toepassen. Als het werkelijk zo onbetrouwbaar is, zouden anderen hier toch verre van moeten blijven.

Toch was ik tevreden met een Golf en nu tevreden met een Renault. Want de waardevermindering op een Renault maakt het tegelijk ook weer aantrekkelijk om er een van 3 tot 4 jaar oud te kopen. Deze moet je dan gewoon weer een paar jaar rijden, als je de afschrijving dan bekijkt is het alsnog voordelige luxe geweest.

Groetjes,
Erik




[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk/270Nm geoptimaliseerd -> 155pk/340Nm

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Erik, excuses zijn niet nodig hoor. Iedereen heeft zijn mening en gedachten en die moeten we respecteren van elkaar. En als je een liefhebber van een bepaald merk bent kijk je er vaak anders tegen aan dan andersom. Zo had ik altijd een afkeer van Opel. Toch rij ik nu een Zafira (vanwege die 7-zits) en ook daar valt wel wat aan op te merken. Na 7 jaar in bezit kan ik concluderen dat het best wel een goede auto is. Nog steeds geen bijzonder onderhoud, rammels en kraken etc. waar ik echt alergisch voor ben. Groet Richard

jack.klerk (0), 17 jaar geleden

Vraagje aan Erik zelf laten optimliseren of zo gekocht?
En hoe lang al?
En is hij soepeler geworden pakt sneller op?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.