Als ik stil sta en mijn rempedaal intrap kan ik deze steeds verder intrappen.
Weliswaar langzaam maar toch.
Heeft dit te maken met lucht in de remleiding of is dit normaal?
Hij blijft wel remmen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben geen prof maar het klinkt als een rembekrachtiger die (inwendig) lek is. Zou er wel naar laten kijken bij een garage want het kan niet zo zijn dat het rempedaal onder je voet wegzakt als je de voet erop houdt. Hij moet op een punt komen dat ie "vaststaat" als je stilstaat. Dit mag niet pas zijn wanneer je tegen de bodemplaat drukt.
Het rempedaal is via een stang in de rembekrachtiger verbonden met de hoofdremcilinder. Wegzakken in de rembekrachtiger kan niet. Een defecte rembekrachtiger zal een hard pedaal geven.
Dit kan alleen maar lekkage of een defecte hoofdremcilinder zijn. Vrijwel zeker het laatste.
Lucht in de leidingen kan dit ook veroorzaken maar er kan niet zomaar lucht inkomen. Dan moet er een voorgeschiedenis zijn.
17 jaar
Geen van dit alles.
Ik heb voor alle zekerheid met de Renault dealer contact gezocht.
En deze meldde me dat dit een normaal iets is en er geen defecten zijn.
17 jaar
[quote=hgrooten]Geen van dit alles.
Ik heb voor alle zekerheid met de Renault dealer contact gezocht.
En deze meldde me dat dit een normaal iets is en er geen defecten zijn.[/quote]
Klopt dit noemen ze het BAS systeem
Sjaak, kun je hier iets meer over vertellen? Heb op google gezocht maar kan niets vinden over het BAS Systeem. Wel had ik ook een opel astra met hetzelfde probleem, toen is de remcylinder vervangen. Zelfde verhaal als boven, remde goed, maar het pedaal viel langzaam onder de voet weg bij stilstaan. Het is ook daarom dat ik eerder schreef dat dit niet kan, of zou moeten kunnen.
Wat is hiervan bijvoorbeeld het nut?
17 jaar
BAS kon nog wel het ABS zijn
17 jaar
Brake Assist System, zeg maar noodstophulp
17 jaar
[quote=ejnn]http://www.zibb.nl/Bedrijfsvoering/Auto/...[/quote]
precies
denk dat de hr cil inwendig lekt
alle andere systemen zullen het pedaal niet laten zaken
zakken betekent drukverlies= lekkage
toch is dit een normaal verschijnsel bij Renault.
Probeer het maar eens bij een laguna of espace
dus er komt geen renault door de apk
Artikel 5.2.31
onderdelen en werking reminrichting
Keuringseisen personenauto's, reminrichting
Keuringseisen Wijze van keuren
1. Personenauto's moeten zijn voorzien van een reminrichting waarvan de onderdelen:
a. deugdelijk zijn bevestigd met de daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen; Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2 van de Regeling permanente eisen.
b. niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast; Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien sprake is van corrosie aan de remleiding of remschijf zijn de artikelen 2.8.2 en 2.8.3 van de Regeling permanente eisen van toepassing.
c. niet zijn beschadigd, gescheurd of gebroken; Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
d. geen inwendige of uitwendige lekkage vertonen.ToelichtingIndien een personenauto is voorzien van kunststofremleidingen moeten deze remleidingen, voor zover van toepassing, uitsluitend worden getoetst aan de eisen voor metalen remleidingen. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien er twijfel bestaat omtrent de deugdelijkheid van het remsysteem wordt het onder druk gezet, hierna aangeduid met 'drukproef'. Het rempedaal wordt, bij een hydraulisch remsysteem langzaam, ingetrapt totdat een kracht van 700 N (70 kg) op het pedaal wordt uitgeoefend. Deze kracht wordt gedurende ongeveer 10 seconden uitgeoefend waarbij het pedaal niet op de aanslag mag komen. Indien een rembekrachtiger aanwezig is, wordt de drukproef uitgevoerd met draaiende motor.ToelichtingDe pedaalkracht moet worden vastgesteld met behulp van een pedaalkrachtmeter.
2. De rembekrachtiger en de remkrachtregelaar moeten goed functioneren. 1. Voor de controle van de vacuümrembekrachtiger wordt bij uitgeschakelde motor allereerst de vacuümvoorraad opgebruikt door het rempedaal meerdere malen in te trappen. Vervolgens wordt met ingetrapt rempedaal de motor gestart waarna door de opbouw van het vacuüm het pedaal verder moet wegzakken.2. Visuele controle van de remkrachtregelaar, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de rem in werking wordt gesteld met draaiende motor. Hierbij wordt de as eventueel ontlast.
3. Bij hydraulische remsystemen mag bij het bedienen van het rempedaal de slag van het pedaal niet door een aanslag worden beperkt. Controle door het rempedaal in te trappen. Bij twijfel wordt het rempedaal met een kracht van ten hoogste 700N (70kg) ingetrapt.ToelichtingDe pedaalkracht moet worden vastgesteld met behulp van een pedaalkrachtmeter.
4. Het oppervlak van het rempedaal moet stroef zijn. Visuele controle.
5. Remslangen mogen:
a. niet in ernstige mate zijn misvormd; Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien een remslang is misvormd zijn de artikelen 2.8.4 en 2.8.6, tweede lid, van de Regeling permanente eisen van toepassing.
b. niet langs andere voertuigdelen schuren; Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. De bestuurde wielen worden naar de uiterste linker- en rechterstuurstand gebracht.
c. geen zodanige beschadigingen vertonen dat het wapeningsmateriaal zichtbaar is.ToelichtingIndien een personenauto is voorzien van flexibele remleidingen welke zijn voorzien van een metalen wapening moeten deze worden getoetst aan de eisen voor remleidingen. Visuele controle terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
6. Wielen die zijn voorzien van een trommelrem, moeten in onberemde toestand in beide richtingen kunnen draaien zonder dat de remvoering aanloopt. De remvoering van wielen die zijn voorzien van een schijfrem, mag in onberemde toestand in beide richtingen enigszins slepen. Controle door de wielen vrij van de grond of hefinrichting met de hand rond te draaien.
7. De remtrommel of remschijf mag tijdens het remmen niet worden geraakt door delen die zijn bestemd als drager of bevestigingsmiddel van remvoering. Visuele controle terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.Indien de remvoering zonder demontage niet zichtbaar te maken is, wordt de rem in werking gesteld, terwijl het wiel met de hand of met behulp van een wielspinner wordt rondgedraaid.Hierbij mogen geen schurende geluiden van metaal op metaal hoorbaar zijn.
8. De noodzakelijke bewegingsvrijheid van de remonderdelen mag niet worden beperkt. Visuele controle terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
9. Remcilinders moeten zijn voorzien van stofhoezen die niet in ernstige mate mogen zijn beschadigd. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. De hoezen worden gecontroleerd voorzover dit zonder demontage mogelijk is.
10. Anti-blokkeersystemen moeten goed functioneren en moeten zijn voorzien van een deugdelijke waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt. Het contact wordt ingeschakeld, waarbij het waarschuwingslampje moet gaan branden. Vervolgens wordt de motor gestart. Wanneer het waarschuwingslampje uitgaat, functioneert het systeem. Indien noodzakelijk wordt een rijproef uitgevoerd.ToelichtingBij de rijproef wordt alleen het juiste functioneren van het waarschuwingslampje gecontroleerd.Eventueel het waarschuwingslampje op een andere wijze laten branden.
11. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het eerste lid, onderdelen a en b, en het vijfde lid, onderdeel a. -
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
keur jij ze toch lekker af
lees wat hij schrijft steeds dieper
als t goed is zal het pedaal ergens blijven staan en niet verder zakken
Heb ik gedaan
blijft een vreemd verhaal dat t pedaal steeds verder zakt
met welk hulp systeem dan ook ben ik van mening dat bij het stillstaan voor een stoplicht het pedaal moet blijven staan
wat als je in de bergen moet wachten
op een gegeven moment heb je dan geen remwerkng meer?
dat lijkt mij niet normaal
Maar het pedaal gaat niet helemaal naar de bodem hij stopt wel, en volgens mij beschrijft de auteur nergens dat hij hem tot de bodem trapt.
steeds verder
ik keur regelmatig ren enheb er div in onderhoud maar dit nog geen enkele maal geconstateerd
jerry, geloof sjaak nu.... dit is echt normaal. ook is het normaal bij dit systeem dat als je het rempendaal snel bedient er extra remkracht gebruikt wordt, vandaar brake assist. de details weet ik ook niet meer, maar heb de cursus destijds ook bij renault gehad en daar werdt toen uitgelegt waarom dit zo werkte. heb alleen helaas die cursusmap niet meer anders kon ik het zelf wel uitleggen.
[quote=timhoeks2]jerry, geloof sjaak nu.... dit is echt normaal. ook is het normaal bij dit systeem dat als je het rempendaal snel bedient er extra remkracht gebruikt wordt, vandaar brake assist. de details weet ik ook niet meer, maar heb de cursus destijds ook bij renault gehad en daar werdt toen uitgelegt waarom dit zo werkte. heb alleen helaas die cursusmap niet meer anders kon ik het zelf wel uitleggen.[/quote]
dank u
ok
ik geloof t direct maar vindt t vreemd
Heb het zelf ook gedaan vandaag met mijn Laguna. Voor een stoplicht en trappen. Hij staat wel stil, maar je kunt hem steeds dieper indrukken (behoorlijk kracht op het pedaal uitvoeren). Doe je dit niet (bij een ander stoplicht), blijft hij wel staan.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar