Renault Clio: remschijven vervangen bij oxidatie?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Vorig jaar oktober kreeg mijn clio bij de apk een aantekening omdat de remschijven geoxideerd zijn. Het was net nog niet erg genoeg om niet door de keuring te komen maar volgende apk zou hij het niet redden. De remschijven moeten dan vervangen worden zei men bij de renault garage. Nu ben ik a-technisch als het om auto's gaat, maar wel kritisch als het om mijn portemonnee gaat. Moeten remschijven echt vervangen worden als er roest op zit? Kan dit niet op een andere manier verholpen worden? Ik dacht dat remschijven alleen vervangen moesten worden als ze te dun worden. Ik rij slechts 6000 kilometer per jaar. Welke deskundige praat mij bij?

alinda

Geplaatst door alinda (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Roest vindt je meteen na een dag al terug, het blanke metaal zal meteen beginnen te oxideren, na een tijd stilstaan is het dan ook raadzaam een paar keer rustig te remmen zodat de roest er rustig afgaat.

Alleen als de remschijven te dun worden zullen ze moeten worden vervangen, of bij krom zijn.
Een randje roest rondom is normaal, de remblokken bedekken niet de hele omtrek van de remschijf.

Desnoods vraag je bij een andere garage even een second opinion ;)

Cor

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Maar als het zo roestig is dat meer dan 50% van de oppervlek roestig is waarop het blokje remt dan is dat absoluut afkeur.
En dit komt bij deze auto's meestal voor door het weinig gebruik er van.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.