Goedemorgen,
Ik heb een Renault Clio die al enige tijd problemen geeft. Ik heb reeds groot onderhoud gepleegd aan deze auto (lees ong. E 2200 aan kosten), denk aan nieuwe uitlaat, koppakking, cilinder afvlakken, wielstabilisator, vliegwiel-sensor, nieuwe voorveren, rubbertje hier, slangetje daar... etc.
Veel problemen zijn opgelost, maar ik hoopte ook van het volgende probleem af te zijn. Dat probleem is alsvolgt:
Als ik, naar ik meen, op een frisse ochtend (wanneer het goed geregend heeft ofzo) in de auto stap en hem start heb ik geen probleem. Als ik dan vervolgens ong. 200 tot 300 meter (in sommige gevallen 500 - 1000mtr) rij en ik moet afremmen om voorrang te verlenen, trap ik mijn koppeling in en slaat de auto af. De toeren vallen dan helemaal wel en de auto slaat volledig af. Echter als ik dan start en even langere tijd (2 tot 3 min) stationair sta en dan vervolgens wegrij is het probleem verholpen. De rest van de dag heb ik er geen last meer van.
Wat kan dit probleem zijn?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan iets temperatuur afhankelijks zijn. Bijvoorbeeld een koelwater temperatuur sensor die niet helemaal zuiver aan geeft.
Je weet dat de motor gaat afslaan. Dus vlak voor het intrappen van de koppeling, kun je dan een beetje gas geven?
En laatste stukje uitrollen of met de handrem tot stilstand komen? Let op, niet met verkeer achter je doen!
Blijft de motor dan lopen en kun je er dan mee rijden? Zonder stoten of iets dergelijks?
Bedankt voor je snelle reactie!
Inderdaad kan ik dan, op jouw beschreven manier, zonder stoten of iets dergelijks (weg)rijden.
Wat moet ik dan laten repareren? En kan elke garage dat of moet ik daarvoor naar de Renault-dealer? Wat zullen daarvan kosten zijn, weten jullie/jij dat?
14 jaar
Sensoren moeten even gecontroleerd worden. Dat gaat het beste koud, dus auto de avond van te voren brengen.
Dealer kan het zo wie zo. Een universeel met de goede uitleesapparatuur (Renault ondersteuning) kan het ook, maar niet iedereen heeft dat.
Inmiddels staat de auto voor de tweede keer bij de garage; men heeft de sensoren doorgemeten en deze waren goed, dachten vervolgens dat het kwam doordat de gasklephuis vuil was. Die hebben ze inmiddels gereinigd, maar het probleem blijft aanhouden (tot soms verergerd). Alleen bij koude dagen is het probleem.
Nu denken ze aan de startmotor, is dat een logische gedachte? Of ga ik straks kosten maken die niet zullen helpen?
Ik hoor graag jullie deskundig advies
14 jaar
Als de motor eenmaal loopt doet de startmotor niets (helemaal niets). Lijkt mij niet logisch.
Sorry, ik had het verkeerd verstaan. Ze hebben de STAPPENmoter schoongemaakt, klinkt dat logischer?
14 jaar
de stappenmotor regelt het staionair toerental en is vaak de boosdoener van het door jou beschreven probleem. Ik weet wel niet of schoonmaken het probleem zal verhelpen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar