Het volgende probleem doet zich voor.
Om de 15 km gaat het katalysator lampje branden terwijl tevens het vermogen even afneemt (van 4000 naar 3000 toeren). 1 seconde later is alles weer ok.
Garage kan al 3 keer niks vinden als ze 'm uitlezen, dus hij slaat niks op.
Vandaag is ook nog plotseling de motor uitgevallen. Gas geven kon niet meer, dus naar de vluchstrook.
Tevens kwam de melding '' defect acculading'.
ANWB erbij. Die zei dat de sleutel niet herkent werd door de auto. Bovendien draaide een fan terwijl er de airco uit stond. En er kwam weer de melding over de accu terwijl zijn accu was aangesloten. Uitlezen computer kon ook niet. Geen startmotor, helemaal niks deed het.
Weggesleept en na een half uur kon ik 'm weer starten. Alle lampjes uit en naar huis gereden.
Volgens hun moet de software opnieuw geinstalleerd worden (dat heet iets van cambus?).
Wie kent dit probleem want volgens de dealer kan dit helemaal niet (die weten het dus ook niet).?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Can-bus is 1 draad of een combinatie van 2 in elkaat gedraaiode draden die langs een aantal computer's loopt in de auto.
Via die draad/draden praten die computers met elkaar.
Kan best ziijn dat de motor via de can-bus aan het instrumentenpaneel opdracht geeft om de MIL (wat jij kat lampje noemt) aan te zetten.
Instrumentenpaneel zou dat ook per ongeluk kunnen doen. Maar het is allemaal raden en gokken.
En opnieuw installeren van alle software kan dan bij Windows helpen, hier zal het denk ik weinig effect hebben.
Als het vermogen afneemt op het moment dat het lampje brandt (elke keer) denk ik toch aan een probleem in de motor.
Beste is hier dat de dealer de apparatuur aansluit en gaat rijden, net zolang tot het lampje brandt. Dat is maar 15 km, dus zo lang duurt dat niet.
Heeft de dealer al contant opgenomen met de importeur? Los van alle ongemakken zijn er ook wettelijke verplichtingen die niet nagekomen worden. Als er werkelijk geen foutcode is en de MIL door de motor wordt aangezet dan is dat een grove software fout in de motor-ecu.
Ga ik er van uit dat dit een gewone "normale" hand-bak is en niet een of andere vorm van automatische schakeling.
In het laatste geval kan dat lampje ook door de (half)-automatische bak aangezet worden.
Uitvallen en defect accu lading zal wel een probleem met een body computer zijn. Mogelijk is dat ook de reden voor het aanzetten van het lampje.
Misschien dat de dealer het probleem herkent, anders eerst de hele auto uitlezen om te zien wat er waar voor foutcodes staan.
De topic starter geeft aan dat hij in de garage is geweest, dat hoeft dus de Renault dealer niet te zijn. Dat is dus wel heel belangrijke informatie. Mocht het geen renault garage zijn geweest waar hij is uitgelezen, dan eerst de computer bij de dealer laten uitlezen.
14 jaar
bedankt voor de snelle reacties die ik ongetwijfeld morgenochtend meeneem naar de dealer.
Het is een gewone handgeschakelde auto en ik ben vorige week 3 keer naar de dealer geweest (ik noemde 'm garage). Die heeft de eerste keer de BDP sensor vervangen, wat niet geholpen heeft. Vraag me nu af of dat ding echt stuk was, maar dat terzijde.
Voor de zekerheid ga ik er zo nog een stuk in rijden. Dan weet ik zeker of het probleem MIL+terugvallen motor zich nog voordoet. Als dat niet zo is dan kom ik uit op de body computer + software fout in de motor-ecu.
Auto's blijven voor leken toch aparte dingen.
14 jaar
Zo, net terug van vakantie.
4000 km gereden zonder problemen.
De dealer heeft de auto 2 uur stationnair laten draaien en toen viel de motor uit.
Bleek uiteindelijk een relais te zijn die vervangen moest worden.
Koste 500 Eur maar hij loopt nu weer als een trein.
nog bedankt voor de hulp!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar