300 bezoekers online

Renault Laguna 1999: Renault Laguna 1.9 dTi 1999 bokt bij starten, na verv. distribut

Bouwjaar: 1999, Brandstof: diesel, Motorcode: F9Q 716

Mijn multiriem is afgerafeld en in de distributieriem gekomen bij 130 km/h. Alle kleppen kapot. Na een koprevisie de kop teruggeplaatst en nieuwe distributieriem en multiriem met spanrollen enz.. geplaatst. Daarna starten en lopen. Helaas bij ongeveer 1900 toeren ging het lampje van de inspuiting branden. Als ik gas gaf of terugschakelde om het toerental hoger te laten worden, dan ging het lampje bij ongeveer 2100 toeren weer uit. Gevolg was wel vermogensverlies. Op de snelweg geen enkel probleem. (130 km/h) Alle storingen uit de ecu laten halen en opnieuw geprobeerd, helaas hetzelfde probleem. Gecontroleerd of de distributie wel op tijd stond, door te kijken of de merktekens op tandwielen wel correspondeerden met de tekening uit AutoData2004. Dit stond goed.
In AutoData2004 gelezen dat het misschien nog aan de statische inspuittiming kon liggen. Hiervoor auto naar een dieselspecialist gebracht, ivm het speciale gereedschap dat hier voor nodig is. Deze concludeerde dat de distributie toch niet op tijd stond. Heeft het gecontroleerd met een blokkeerpen voor de krukas. Zou 1 tandje verkeerd zitten. Toch vreemd als je de merktekens gelijk hebt staan. Toch aangegeven om dit zelf weer te herstellen en auto meegekregen. Bij controle bij de leverancier bleek dat er waarschijnlijk een verkeerde distributieriem op zat. Voor mijn auto zijn twee riemen te verkrijgen. Zijn allebei even lang en hebben evenveel tanden, maar het merkteken voor de krukas zat 1 tandje anders. Uiteindelijk deze erop gezet en dit keer gewerkt met een krukas blokkeerpen in de veronderstelling dat het probleem gevonden was en met nieuwe riem is opgelost. HELAAS!!! De motor start wel, maar bokt bij het aanslaan heel erg. Motor loopt wel en ik kan wel rijden, maar bij 2000 toeren weer een lampje van de inspuiting. Lampje gaat vrij snel weer uit als ik gas geef, sneller dan bij de eerste keer. Motor maakt bij deze riem wel meer een mechanisch geluid dan bij die andere. Hoe kan het dat de motor bokt? Heeft iemand nog suggesties om mijn probleem op te lossen?

Zeke1709

Geplaatst door Zeke1709 , lid sinds 11 jaar geleden

18 Reacties

0

abc, 11 jaar geleden

is de spie van het nokkenas tandwiel niet afgebroken?

0

Zeke1709, 11 jaar geleden

Die was wel afgebroken, maar dat tandwiel is vervangen, daar zit een nieuwe spie aan. Heb je nog andere suggesties? In ieder geval bedankt.

0

Highway, 11 jaar geleden

Tandwiel hetzelfde? Als er 2 riemen zijn kan volgens mijn het tandwiel dat ook anders zijn. Volvo gebruikte deze motors ook. Ik heb ooit een verkeerde riem gekregen en dagen lopen zoeken. Ik weet niet of er ook een ander tandwiel op zit. Het is een suggestie dus even controleren.

De grote kan hetzelfde zijn maar misschien is het aantal tanden of plaats van de spie iets anders.

0

Zeke1709, 11 jaar geleden

Tja, daar zeg je me wat.... Het zou natuurlijk kunnen, maar als het aantal tanden niet gelijk is, dan komt ie toch na een aantal slagen op een dusdanig moment dat de kleppen weer de zuigers raken? Of heb ik het verkeerd? Ik zal het in ieder geval eens controleren. Bedankt! Nog andere suggesties?

0

abc, 11 jaar geleden

haal eens een originele riem zodat je zeker weet dat het de goeie is

0

Zeke1709, 11 jaar geleden

Da's wel een optie die nu bekeken wordt, maar toch blijft het een vreemd verhaal. Dank! Iemand anders nog?

0

primera p11, 11 jaar geleden

De drijfstangen zijn ook nog wel recht?.
Als ze een goede klap gehad hebben kunnen ze krom zijn.

0

alfons262, 11 jaar geleden

ik ben ook wel eens de fout in gegaan bij dit type met die 2soorten riemen,er zit inderdaad maar 1tand verschil in, de riemen hebben gelijk aantal tanden maar de streepjes op de riem stonden net 1tandje anders!ik had toen geen blokkeerpen op de krukas gemonteerd maar wel de streepjes op de riem op de merktekens van de krukas/brandstofpomp/nokkenas gebruikt.toen liep hij ,meteen goed zonder defectcode boven de 2000 toeren ongeveer.

0

Zeke1709, 11 jaar geleden

@Alfons Weet jij zo nog welke riem je gebruikt hebt toen en voor welke auto? Is die blokkerpen echt noodzakelijk? En kan het verkeerd gaan als je een boortje 8,0 mm gebruikt als blokkeerpen?

@Primera p11 de drijfstangen lijken recht te zijn. Volgens mij zit het echt in de inspuittiming.

0

Zeke1709, 11 jaar geleden

Inmiddels is de huidige dis. riem vergeleken met een originele van Renault. Zelfde problemen blijven. Alles is nu door een monteur bij mijn garage op tijd gezet volgens alle officiele specificaties. (hadden wij zelf ook al gedaan) Nog steeds klinkt de motor alsof er mechanisch toch iets nog niet helemaal lekker zit. Ook gaat precies bij de 2000 toeren het lampje van de inspuiting en het servicelampje weer branden. Het is maar van korte duur, want bij de 2100 toeren gaat het weer uit. Heb me laten vertellen dat er bij de koprevisie wel andere bussen (als ik het goed heb) zijn gebruikt, dit zou het kleppenstellen in de toekomst makkelijker maken. Kan mijn probleem hiermee te maken hebben? Wij snappen er helemaal niets meer van. Ik hoop op een reactie!!!

0

asx, 11 jaar geleden

die bussjes zijn de klepstoters en daar zijn verschillende uitvoeringen in ( stelplaatjes onder of boven de stoters)dit bedoelenze waarschijnlijk

0

Zeke1709, 11 jaar geleden

Ok, bedankt. ASX. Maar kunnen die van invloed zijn op mijn probleem?

0

asx, 11 jaar geleden

als de klepspeling goed is mag kan dat geen invloed hebben

0

abc, 11 jaar geleden

wat is de storingscode en is de pomp timing gecontroleerd met de goede riem?

0

Zeke1709, 11 jaar geleden

De storingscode is df006 (vervroegingsklep), morgenochtend wordt de timing van de pomp bekeken. Het rare is dat de originele riem vandaag op de juiste tijd is gezet, maar nog loopt de motor niet mooi (mechanisch geluid). Zelfs de ervaren monteur snapt er ook niets meer van. Het enige dat volgens mij overblijft is inderdaad de statische timing. Kan de revisie van de kop niet goed zijn gegaan en dit veroorzaken? Sorry, ben een beetje frusti (veel vragen) ;-)

0

Highway, 11 jaar geleden

Heb je gekeken naar het tandwiel? De vervroegingsklep gaat ook wel eens kapot maar, de storing kan ook er in komen als de motor het niet op tijd staat. Als je de goede riem hebt en het tandwiel is het exact hetzelfde dan is na mijn idee de klep kapot want, de pomp zit niet op de kop gemonteerd.

0

Zeke1709, 11 jaar geleden

Is zo'n vervroegingsklep te vervangen of moet er dan een complete nieuwe brandstofpomp komen?

0

Zeke1709, 11 jaar geleden

Nou, alles valt wel zo ongeveer op z'n plek. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de brandstofpomp. De statische inspuittiming is niet goed. De waarde moest 0,32 zijn, maar was 1,05. Volgens mij had ik hem nooit op tijd gekregen met alleen de riem. 1 tandje verschil zou te veel zijn geweest. Monteur is nu bezig om de pomp af te stellen. Ik hoop op een positieve afloop, maar volgens mij komt het nu goed. In ieder geval bedankt allemaal alvast.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.