close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Renault Laguna 2.0S 16v RTI 1996 - Stotteren/inhouden bij optrek

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v (N7Q)

Hallo,

Al reeds enige tijd trekt mijn Laguna bij bedrijfstemperatuur op met stoten en inhouden. Heel af en toe heb ik dan ook last van backfire. Maar dat komt vrij weinig voor. Bij het wegrijden moet ik echt heel rustig gas geven wil ik er geen last van hebben. Maar zodra het gaspedaal iets dieper wordt in getrapt is het meteen kassa.

Het toerenbereik waarin het gebeurt is het gebied tot zo'n 2500 toeren. Vanaf daar heb ik er geen last meer van en kan ik het gaspedaal zo diep intrappen als ik wil. Stationair maakt de Laguna het normale aantal toeren en loopt hij verder regelmatig. Als de auto nog koud is (de eerste 5 minuten zeg maar) heb ik bij het optrekken overigens nog helemaal geen last van het stotteren/inhouden. Bij vochtig weer lijkt het probleem een graadje erger te zijn.

Zelf heb ik inmiddels de bougies vervangen, diverse sensoren bekeken en schoongemaakt als dat mogelijk was en is de kat inmiddels ook vervangen. Ook heb ik het gasklephuis gedemonteerd en goed schoongemaakt (je weet het maar nooit..).

Ik ben zelf wat betreft motoren a-technisch, maar als ik probeer logisch na te denken kom ik zelf tot het volgende:

Ik geef gas, diverse sensoren pikken dit op en geven dit door aan de ECU. De ECU zorgt voor meer inspuiting voor een goede verbranding bij de juiste hoeveelheid lucht. Aangezien er soms sprake is van backfire/knallen, moet er dus onverbrande benzine in het uitlaatsysteem terecht zijn gekomen. Een probleem met brandstof toevoer/inspuiting zou ik dus wellicht uit kunnen sluiten? Dan zou het eerder een ontstekingsprobleem moeten zijn... Maar als het dat is, waarom dan alleen het probleem tot die 2500 toeren? Zou ik er dan niet last van hebben over het hele toerenbereik?

Bobine-probleem of verdelerkap/rotor?

Help! :D

Geplaatst door

Ed Ang (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou inderdaad eerst de verdelerkap en bougiekabels controleren.

AS1 230

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.