Renault Scenic: Renault loopt even en valt uit, main relais klikken snel

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4m

Beste,ik heb een probleem met een Renault megane scenic. 1.6 16v Auto had problemen met startblokkering. Startblokkering is eruit geprogrammeerd. Maar de auto loopt 5 min en slaat daarna uit. Auto is niet meer aan de gang te krijgen. Andere ecu erop en de auto loopt weer even, motor slaat weer af en weer het zelfde. Heb 5 ecu"s identiek geprogrammeerd voor te testen en alles doet hetzelfde. Als de motor is uit gevallen en een andere ecu word ingestoken start hij weer. Als de motor niet wil aan slaan hoor je het main relais soms snel achter elkaar knikkeren in combinatie brandstofpomp relais. Tevens in op het dashboard het rode motortje aan het knipperen in combinatie relais onder de kap.

Zelf ben ik specialist in het uitschakelen en repareren van ecu's en startblokkeringen. Uiteraard is de bdp vervangen. Heb beschikking over een clip diagnose systeem. Accu is vervangen.

Massakabel van accu naar chassis is opgeschuurd en opnieuw vast gezet. Massa van chassis naar versnellingsbak ook. Ook heb ik met een startkabel hier en daar massa op gezet maar zonder resultaat.

Zekeringen van zekeringkast naast de accu zijn Allemaal opgeschuurd en gecontroleerd. Relais zijn uitgewisseld en vervangen. Alles zekeringen uit het interieur heb ik eruit liggen maar probleem blijft hetzelfde. Auto loopt 5 min daarna. Let ik van ecu wisselen en dan start hij even. Soms blijft de auto wel 30 min of langer lopen en als je heb uit zet is het afgelopen.

Ik ben einde raad. Wellicht is hier iemand die met een intelligent idee komt.

ragsharky

Geplaatst door ragsharky (0) PRO , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan4911 (0) PRO, 9 jaar geleden

Waar heb jij de startblokkering uit geprogrammeerd? Aangezien je de ecu's maar blijft wisselen. Geloof toch echt dat daar iets misgaat.

ragsharky (0) PRO, 9 jaar geleden

Blokkering is rechtstreeks uit de eeprom gehaald bij 2 ecu's bij de andere 2 zijn de ecu met de zelfde software voorzien van een immo emulator. Andere ecu is origineel van de auto zonder modificaties. Alles doet het zelfde. Ik weet zeker dat het niet aan de ecu's mod versies ligt. Origineels doet het ook niet. Bouw al meer dan 6 jaar Sirius32 om nooit problemen gehad.

jan4911 (0) PRO, 9 jaar geleden

En heb je het bij dit type renault van dit bouwjaar ook al vaker op deze manier gedaan?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Moet de startblokkering niet op meerdere punten uitgeprogrammeerd worden, dus bv ook in de UCH?

Welke foutcodes komen er na het uitvallen?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Weet je trouwens zeker dat de motor van te voren wel probleemloos bleef lopen? Wat is de reden dat de startblokkering er uit moest?

jan4911 (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat is wat ik bedoel Jarno, volgens mij kun je niet alleen de MM ECU De-programmeren.

ragsharky (0) PRO, 9 jaar geleden

Beste heren, Heb ik het verleden deze ecu wel honderden gemaakt. klant komt met de klacht dat als hij ergens de auto uit zet het een tijd moet wachten voor dat hij dan aan gaat. soms duurt het 5 min soms dagen. min of meer het zelfde probleem als nu. het komt ook voor dat de auto gewoon start en dat je de tank helemaal leeg kunt rijden zonder dat hij uitvalt. Nogmaals ik weet zeker dat deze auto de Uch niet nodig heeft. sterker nog hij heeft helemaal geen uch meer momenteel. ik heb alles los gemaakt. ik heb 2 dagen geleden probleem loos gereden 1 dag. ben rond de kerk gereden met de auto nadat ik een nieuwe ecu geplaatst had geen problemen. na een dagje buiten te hebben gestaan begint de ellende weer. Originele ecu met combinatie Uch dan wel, doet precies het zelfde. Ecu heeft geen canbus. en startblokkering word via immo line pin 58 geverifieerd met de UCH normaal.

Tester geeft geen fouten, meetwaardes zijn goed. echter als de motor uit gaat kun je de auto niet meer uitlezen.

Persoonlijk vermoed ik ergens een massa probleem.

Wat ook kan zijn is dat ergens in een component sluiting zit. dit zal ook verklaren waarom de ecu aan of uit gaat en soms het relais gaat klikken. Relais word door ecu aangestuurd met massa. Ecu software zal dan wel vastlopen of in timeout slaan. als ik dan andere ecu pak die alweer ontladen is van restspanning doet i het weer even. tevens zal dit verklaren dat de motor eerst gelopen moet hebben een tijdje voor dat het voorkomt. Hoe warmer het blok hoe slechter hij aan wil springen. als hij eenmaal loopt loopt hij super strak voor de tijd dat het duurt.

Wellicht kan iemand zijn ervaring delen met betrekking sluiting en of massa problemen met locaties. wellicht heb ik wat over het hoofd gezien.
Ik waardeer het meedenken enorm maar stop over de ecu want dat is het probleem niet. alle feiten verklaren dat ook.

jan4911 (0) PRO, 9 jaar geleden

Sorry Tom, ik wist niet dat je specialist was. Ik werk al 30 jaar aan renault en dan met name aan de electronica. En ik maar denken dat ik zelf een beetje specialist was, hoe kom ik erbij. Ik zal niet meer meedenken met je. Als je de feiten in je laatste post allemaal aan het begin had gezet en vooral die laatste zin dan was het van begin af aan duidelijk geweest. Duidelijkheid is alles en met halve feiten kunnen we niks. Succes ermee

ragsharky (0) PRO, 9 jaar geleden

Jan, waardeer erg dat je wilt meedenken. Er zitten al zo veel uren in de auto. Ik heb kabelboom opengesneden alle 90 kabeltje doorgemeten niks te vinden. Wat mij wel opvalt is dat ik Een aarde kabel lijk te missen. Bij een 16v zit toch ook een massa achter het blok? Die kabel gaat naar chassis.?

Volgende wat ik ga proberen is de voeding van de ecu uit de auto halen en rechtstreeks op de accu zetten. Kijken of hij dan wel blijft lopen. Tussentijds ga ik even kijken voor een nieuwe scope mijne is overleden in de strijd. Wellicht kan ik daar meer mee zien.

Als iemand een schema heeft van de auto elektronica van de k4m motor zou ik daar wel eens in willen bladeren.
Momenteel heb ik alleen ecu pinouts.

Terug te komen op de ecu. In het begin vermoedde ik dat de eeprom checksum niet goed zou zijn. Maar dan zou hij met een geschakelde plus wel moeten lopen. Tevens als hij loopt zou hij moeten blijven lopen in dat geval. Heb ecu ook in andere Renaults geprobeerd een daar lopen de mod versies ook fijlloos. Heb nog 2 Renaults staan die lopen ok zelfde type en zelfde motor Inc jaar.

Frustratie groeit omdat het geen tovenarij is maar gewoon elektronica.

Als iemand soortgelijke ervaringen heeft met het fenomeen hoor ik het graag.

ohjah sensoren heb ik ook al losgehaald zoals temperatuur sensor oli sensor. Map sensor. airco pomp kabel naar spoel, tank beluchting klep. Kabel naar dynamo.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.