Renault Scenic: vering linksvoor ..afgebroken????

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

hoi,

ik heb een renault scenic waarbij de veer linksvoor afgebroken is denk ik,

hij hangt duidelijk naar beneden, nu is mijn vraag kan ik dit zelf vervangen zonder al te veel problemen? is het gewoon zo een spiraal veer
want dat kan ik nu niet goed zien ?en hoe moet ik te werk gaan jullie een idee?

mvg stephan

stephanvis

Geplaatst door stephanvis (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

het is gewoon een spiraal veer maar je moet wel de veerpoot demonteren en de veer spannen met spanners voor je hem kan de en monteren.

groetjes jan.

stephanvis (0), 9 jaar geleden

alvast bedankt voor je snelle reactie ..

dus als ik het goed begrijp, is de veerpoot en spiraal 1 pakket die ik moet demonteren de nieuwe spiraal ertussen en dan weer
monteren ? is het een moeilijk reparatie ?

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

niet moeilijk maar je moet goede spanners hebben je wild namelijk niet mee maken dat de gespannen veer weg springt of erger jou raakt.
en de veer moet je los halen van de veerpoot voor dat je de nieuwe veer kan monteren.


groetjes jan.

stephanvis (0), 9 jaar geleden

moet ik ze per set vervangen? en heb je toevallig een soort stappenplan van hoe ik het beste te werk kan gaan....?

mvg stephan

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

je moet wel de moer van de aandrijfas los halen en de fusseekogel en stuurkogel los maken.
de remcilinder met remblokken moet je los halen en ophangen.
de schijf demonteren en dan kan de gehele veerpoot er onder vandaan gehaald worden.

groetjes jan.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Stephan op de vraag of je dit zelf kunt ,heb je vast geen idee wat er voor komt kijken .

Zo'n veer is 2 maal zo groot als de ruimte die je nu ziet.

Vraag eens rond wat dat vervangen kost . Als je de veer zelf koopt lopen ze niet zo hard voor je . Begrijpelijk dacht ik .

Verder moet je voor die asmoer een grote dop hebben en de handigheid om die fusee-kogel uit het fusee-stuk te krijgen .

Om kort te gaan .........bezint eer je begint . Ook mag je niet aan de aandrijfas trekken want deze valt bij de bak zo uit de geleiding .

Dit is geen klus voor de beginner!

Toch succes en een goed jaar gewenst.

Safrane10698 (0), 9 jaar geleden

Weet je zeker dat de as.los moet. Bij al mij renaults zit tot nu toe de veerpoot met 2 moeren aan fusee. En drie moertje bovenin. Reactiestang los en je pakt hem er zo tussen uit.

Henk Nobach (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Safrane10698]Weet je zeker dat de as.los moet. Bij al mij renaults zit tot nu toe de veerpoot met 2 moeren aan fusee. En drie moertje bovenin. Reactiestang los en je pakt hem er zo tussen uit.[/quote]
Klopt als een bus, Sebastiaan

stephanvis (0), 9 jaar geleden

dus de as hoeft niet los ?

ik ben idd een beginner maar kan goed met gereedschap overweg.
en het benodigde gereedschap heb ik ook wel alleen mijn vraag is de volgorde om te beginnen ...

in ieder geval iedereen alvast voor de snelle reacties

Safrane10698 (0), 9 jaar geleden

Auto op werkbokje zetten. Wiel eraf. Reactiestang losmaken aan de zijde van de veerpoot. Deze willen vaak vastroesten dus eerst wd 40 in laten weken en haakse slijper erbij hebben voor geval dat.

Motorkap open drie moertjes van veerpoot losdraaien, niet die centrale moer.

Onderzijde veerpoot twee bouten met moeren los en je hebt hem in je handen. Als je geen verenklem hebt ga je met complete poot naar garage die vervangt de veer wel.

Daarna omgekeerde volgorde monteren.

Safrane10698 (0), 9 jaar geleden

Aanvulling, beide voorwielen moeten van de grond anders staat dr boel onder spanning.

stephanvis (0), 9 jaar geleden

kijk dat is een mooie beschrijving dat wilde ik weten

dus ik hoef zelf niet te klote met die spiraal?ik kan de boel compleet loshalen/wegbrengen/monteren zonder de kans dat ik met veer en al mijn carpoort uitvlieg?

mvg

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Als die boutverbinding spelingvrij is ,is dat natuurlijk een oplossing . Ik kon dit niet voor de geest halen .

Echter als deze verbinding speling heeft dan is uitlijnen wel gewenst /noodzakelijk!

Aftekenen voor het loshalen is dan ook geboden !

Met zoveel aanwijzingen moet het bijna vanzelf gaan .

We wachten op de uitslag.

Safrane10698 (0), 9 jaar geleden

Nee die moer bout verbinding loopt taps toe waardoor deze gaan speling heeft en niet hoeft te worden uitgelijnd. Idd geen geklooi met de spiraal. Gewoon hele poot eronder uit.

stephanvis (0), 9 jaar geleden

ik heb hem opgekrikt, wiel eraf , en ik zie onder 2 bouten zitten en de remleiding als ik het goed heb,
maar als ik naar boven ga zie ik geen boutjes ook niet onder de motorkap of zijn ze zodanig weggewerkt dat halve motorruimte uit elkaar moet ?

mvg

Safrane10698 (0), 9 jaar geleden

Jep remleiding kan je uit dat beugeltje trekken. En idd zeker bij een scenic zal je nog wat plastic moeten los schroeven om bij de bovenste veerpoot moertjes te komen. Ik heb het bij een scenic nog niet aan de hand gehad dus kan je niet precies vertellen welke kappen je weg moet halen.

stephanvis (0), 9 jaar geleden

hoi,

ik heb veerpoot gemakkelijk kunnen vervangen zonder de as los te halen of andere delen .

wel even moeten zoeken naar de boutjes onder de motorkap maar die zaten verstopt onder het plastic wat om de ruitenwisser heen zit ,
en daar kwam ik de 2 boutjes tegen.

al met al 2uurtjes werk,

bedankt voor alle reacties

mvg stephan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.