Renault MASTER 3.5T L2H2 3.0 DCI: Renault Master gaat schudden/trillen tussen 60 en 80n km/u

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: ZD3 A2, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 100

Dag allen! Ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat jullie me kunnen vertellen welk probleem ik lijk te hebben met mijn Renault Master uit 2004 met een 3 liter/140 pk ZD3 A202 motorblok met 6 versnellingen.

Sinds een week begint de hele wagen te schudden tussen de 60 en 80 km/u, ongeacht of ik in versneling 3, 4 of 5 rijd. Rechtuit rijden of in een bocht maakt geen verschil. Onder de 60 km/u of boven de 80 km/u stopt het schudden. Bij het loslaten van het gaspedaal stopt het schudden ook direkt, dus het schudden komt niet uit de wiellagers. Motor lijkt volledige kracht te geven dus voelt niet als een defecte cilinder oid.

Enig speurwerk op dit forum doet me vermoeden dat ik hier naar een kapotte aandrijfas (of 2) kijk. Iemand hier ervaring mee? Zou het kwaad kunnen hier nog even mee door te rijden.

Renaultmasterrijder

Geplaatst door Renaultmasterrijder (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Master? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 8 jaar geleden

Lijkt inderdaad op een defecte homokineet , deze verschijnselen kunnen in 1x verergeren , met een T5 een keer meegemaakt , deze sloeg vast , kan je vertellen het wiel komt vrij van de grond en het stuur is niet meer vast te houden, gebeurde gelukkig bij 50 km/h maar is ook dan nog steeds hachelijk.
Heeft de motor een 2 massa vliegwiel , zou het ook daar vandaan kunnen komen.
Als de motor stationair draaid , hoor je dan gerammel/geklapper ?
Kosten afhankelijk van wat het is.

Renaultmasterrijder (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Kaleido! Stationair loopt hij als een zonnetje, geen gekke geluiden. Heb er vandaag in één stuk 300 kilometer mee gereden, probleem doet zich nog steeds alleen voor tussen de 60 en 80/90, heb hem ook eens even op zijn donder gegeven richting 130, het optrekken van 100 naar 130 doet hij netjes en zonder bijwerkingen. Ik ben niet erg kundig op het gebied van autos, dus help me even svp: de homokineet zit aan het einde van de aandrijfas, richting versnellingsbak? (en kan dus als los onderdeel vervangen worden, wat goedkoper is dan vervangen complete aandrijfas?). Mocht het inderdaad een kapotte aandrijfas zijn.
Zit de hele week voor werk in het buitenland, dit weekend gaat mijn Master naar de garage, ben benieuwd...

kaleido 1 (1680) PRO, 8 jaar geleden

Zijn ook als losse delen leverbaar.
Maar om dit deel te vervangen moet wel alles los en er onderuit , as moet dan uit elkaar gehaald worden en natuurlijk ook weer in elkaar , dit kost ook tijd , afhankelijk van hoe makkelijk dat allemaal gaat , kiezen de meesten toch voor een complete as.
Ook om risico uit te sluiten.

Renaultmasterrijder (0), 8 jaar geleden

Update: euvel was inderdaad de aandrijfas. Op de snelweg vastgelopen en dus weggesleept. Een lokale Renaultgarage heeft me in een dag weer op weg geholpen . Bedankt voor jullie reakties!

kaleido 1 (1680) PRO, 8 jaar geleden

Dus goed afgelopen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.