Hallo iedereen,
Mijn Renault Megane 2 heeft soms last van afslaan met koude motor, direct na het starten. Daarnaast slaat hij soms ook af als je een beetje gas geeft, vlak na het starten. Het toerental gaat dan nadat ik gas gegeven heb zowat direct naar 0. Er treden ook geen foutmeldingen op. Nu staat het internet volgeschreven over problemen met dit type motor. Daarom heb ik de volgende zaken al vervangen:
- 10.000 km geleden de bougies vervangen.
- Een maand terug is het gasklephuis vervangen en ingeleerd.
- Begin deze week is de distributieriem vervangen omdat deze zijn leeftijd had bereikt, inclusief nokkenasversteller en nokkenassensor. (Deze zijn ook vaak boosdoener van problemen, dus preventief vervangen.) Ook zit er sinds de nieuwe distributieriem nieuwe olie op (5W30) + filter.
Auto is uitgelezen met een Autel MD704 diagnoseapparaat.
Heeft iemand nog suggesties wat het probleem zou kunnen veroorzaken?
Zou dit misschien aan de bobine(s) kunnen liggen? Deze heb ik nog niet vervangen, maar als deze stuk waren, zou ik onder het rijden toch ook problemen moeten ondervinden? Als de motor eenmaal gestart is, en niet afslaat, rijdt hij namelijk perfect. Soms kan ik een maand lang rondrijden zonder dat dit gebeurt, maar soms gebeurt het ook meerdere keren per week.
Bvd!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bdp sensor is een zwak punt , tevens wil de zekeringkast nog wel eens last hebben van oxidatie , deze zit naast de accu onder de motorkap.
Geeft deze BDP-sensor het toerental ook door aan de inspuiting? Dat zou natuurlijk goed het afslaan kunnen verklaren. Het starten opzich duurt niet extreem lang. Hij slaat alleen af nadat hij gestart is. Soms slaat hij ook niet af, maar gaat hij direct na het starten 700 tpm lopen. Hij klimt dan langzaam richting de 1000tpm (choke). Ik zal zeer binnenkort even een filmpje erop zetten waar dit op te zien is.
9 jaar
Bdp signaal wordt voor ontsteking en inspuiting gebruikt.
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=OFbdViMB...[/yt]
Hierbij een video van hoe de auto start.
Heb net de BDP-sensor even bekeken, maar deze blijkt al eens vervangen te zijn door de sensor met gemodificeerde (blauwe) stekker.
Iemand nog ideeën?
9 jaar
Heb er gisteren nog even een injectiereiniger doorgegooid. Inmiddels een kilometer of 100 gereden, maar helaas vanmiddag direct na het starten was het weer mis. Ik moest gas houden direct na het starten. Dan slaat hij niet af, en na een seconde of 5 loopt hij normaal.
Na mijn mening is het vast ies kleins, vooral omdat de nokkenasversteller al vervangen is. Iemand nog een hint waar te zoeken?
Opnieuw uitgelezen, en wederom geen storingen. Ook de UPC (zekeringkast onder motorkap) is storingsvrij, maar ga hem voor de zekerheid volgende week even losdraaien om te kijken of er oxidatie is.
9 jaar
ik heb precies de zelfde problemen met mijn renault megane 2 2004
ook precies hetzelfde met starten.
ik heb bij mijn auto ook al de bobines vervangen en bougies en ook distributieriem vervangen
ook is mijn zekeringskast naargekeken op oxidatie omdat ik recent problemen had met deze zekeringskasje (water in zekeringskast)
ik ben ook ten einde raad hoe deze problemen opgelost kunnen worden
het probleem is niet met alleen koud weer maar ook als het warm is.
de eerste start van de dag maakt de auto altijd problemen (bijna altijd)
Mvg Raymond
9 jaar
hydralische plunjer van de versteller zit vaak iets tussen van de oude versteller dan krijg je ook rare problemen goed schoonmaken is vaak voldoende
Ik heb de distributieriem en nokkenasversteller laten vervangen door een BOVAG-garage met Renault-expertise. De monteur was op de hoogte van de problemen met de nokkenasversteller in dit type motor. Ik ga er daarom van uit dat de nokkenasversteller goed gemonteerd is. De nokkenasversteller maakt verder ook een rare geluiden. Helaas deed het afslaan zich ook al voor in de tijd voordat de d-riem en nokkenasversteller waren vervangen.
Vanmiddag ga ik de UPC (zekeringkast in motorruimte) opendraaien en controleren op oxidatie.
9 jaar
Plunjer Is Ander Ondedeel
Die plunjer kan zeker niet gecontroleerd worden zonder de distributieriem er weer af te halen? De monteur gaf aan dat alles rondom de nokkenasversteller er prima uitzag. Er zat ook geen metaalschraapsel op de magneet.
9 jaar
Ik heb zonet de zekeringkast (UPC) losgehad, en deze is mooi schoon. Geen sporen van waterlekkage en/of oxidatie. Ik zit er nu aan te denken om de BDP-sensor (er zit al een op met gemodificeerde stekker) te vervangen. Zou dit misschien helpen? Heb namelijk geen berichten kunnen vinden dat de "nieuwe" BDP-sensor met blauwe stekker stuk gaat. Maar stuk gaan kan natuurlijk altijd :) iemand nog andere ideeën?
9 jaar
goed lezen
Wat zie ik over het hoofd?
9 jaar
Er zit niet alleen een nokkenasversteller op , maar ook een nokkenas verschuiver , deze zit rechts achter op de motor vast met een m6 boutje , kun je zo van bovenaf bij , als deze niet goed werkt krijg je ook startklachten , en foutcode df080 ?
Denk dat willy die bedoeld ?
ja deze is vaak boosdoener als nokkenas versteller vervangen en als ie dan nog rare klanten zijn heb er paar gehad waar stukjes van oude versteller in zaten
Op dit moment is het redelijk "rustig" qua klachten. Heb er deze week een rit mee gemaakt van ca 600 km, en sindsdien nog geen klachten weer gehad. Ik heb wat dat betreft het idee dat het probleem vaker voorkomt met korte stukjes rijden. Over een maand moet hij voor de APK, en dat laat ik doen door dezelfde garage die de d-riem vervangen heeft. Ik zal hem dan naar de nokkenasverschuiver laten kijken. Ook de DF080 heb ik nog nooit gehad.
Ik hou jullie op de hoogte.
9 jaar
Helaas, we zijn nu een paar weken verder en het is weer meerdere malen voorgekomen. Vandaag startte ik de auto (hij startte goed), maar na 50 meter rijden stond ik voor een kruispunt, ik trap koppeling in, en hij slaat af. Vervolgens startte ik hem (toen liep hij weer goed), ik schakelde tijdens het rijden van de 3e naar 4e versn, en dat ging stotterend. Door de koppeling weer op te laten komen trok hij hem erweer door.
Gisteren toevallig een afspraak gemaakt voor een APK, en heb het toen gehad over de nokkenasverschuiver (dus niet versteller). Volgens hem was dat allemaal prima in orde.
Zojuist heb ik hem uitgelezen, maar helaas geen storingscode. Morgen ga ik voor de zekerheid alle stekkers gerelateerd aan inspuiting controleren en schoonmaken. Maar voor echt oxidatie is nergens aanwezig. Zo zijn de stekkers van het gasklephuis en BDP sensor brandschoon.
Verder zit ik te twijfelen aan de bobines. Ik weet dat ze wel eens stuk gaan bij dit type motor (vooral door de warmte), maar verder tijdens het rijden is er nooit wat aan de hand.
Iemand nog suggesties waar ik het in kan zoeken?
9 jaar
Ik lees net een oplossing van een vergelijkbaar probleem , hier bleek het te zitten in een temperatuursensor , auto sloeg ook onder het rijden steeds af.
Ging hier om een megane 1.4 , even de zoekfunctie gebruiken , vind je hem wel.
Jasperh...citeren is niet nodig; gewoon direct antwoorden volstaat.
mvg.
Moderator Problemcar
Betrof het hier een Megane 1.4 uit 1999?
Heb de auto nog even uitgelezen, koelvloeistoftemperatuur is aanwezig, en geen rare waarde. Ook op het dashboard geen gekke dingen. Verder wel iets anders opvallend: in de rekeneenheid van het instrumentenpaneel, zie ik dat de buitentemperatuur (Staat PR109 in diagnoseapparaat) 215 graden C is. Even zoeken op internet leert mij dan dat dit betekend dat de informatie niet beschikbaar is. Echter wordt de buitentemperatuur wel correct weergegeven in mijn radio Scherm.
9 jaar
Precies , maar deze gevens worden ook gebruikt voor je motorregeleenheid.
Het zou dus zomaar kunnen dat de regeleenheid in de war raakt omdat hij geen signaal ziet van de sensor.
Je zou de motor eens moeten laten lopen en de diverse waarden live uitlezen , misschien zie je dan iets met de waardes gebeuren .
In je inlaatspruitstuk zitten ook een temperatuur sensor.
Ik heb zelf een scenic van 2004 , zelfde auto qua techniek , toen mijn rechterspiegel er af getrapt was , sensor dus ook weg , liep mijn auto ook niet fijn , zou er maar zo mee te maken kunnen hebben.
Morgen ga ik er even mee bezig. Ik zal even kijken wat de waarde van de buitensensor is, en of hij ook verandert op het diagnoseapparaat als ik hem voorzichtig warm maak. Een kennis van mij heeft ook een Megane II (Diesel), die zal ik ook even uitlezen om te kijken wat die aangeeft als buitentemperatuur. Spruitstuktemp etc zal ik ook even in de gaten houden.
Ik hou jullie op de hoogte.
9 jaar
Voor zover ik weet wordt de temp. meter in de buitenspiegel alleen gebruikt voor de getoonde temp. op het radio display. Als er een luchttemperatuursensor in deze motor zit, zit hij gemonteerd in het luchtinlaat traject.
9 jaar
Het klopt dat er in de rekeneenheid een buitentemperatuur van 215 graden aangeeft. Dit komt omdat dit een instrumentenpaneel "midden gamma" is. De buitentemperatuur wordt alleen weergegeven in het instrumentenpaneel bij een "hoog gamma" paneel. In de UCH wordt wel de juiste buitentemperatuur weergegeven.
Update: ben vandaag even wezen spuiten met remmenreiniger om vacuumlekkage uit te sluiten. De motor reageert er niet anders op. Dit kan ik dus ook uitsluiten. Ik ga de komende dagen tijdens het starten de temperaturen en waarden in de gaten houden via de computer. Hopen dat het op die manier wel te vinden is. Het zal waarschijnlijk iets kleins zijn, omdat de grote dingen waaraan het zou kunnen liggen zowat allemaal al vervangen zijn.
9 jaar
Nog even een update. Vorige week heb ik de inlaatluchttemperatuursensor voor de zekerheid vervangen. Deze kostte slechts 9,20 dus voor dat geld wou ik die sensor gewoon uitsluiten. Helaas heeft hij na de vervanging alweer een keer slecht gestart. De auto moet nog voor de apk, en dan wil ik ze ook even laten kijken of er toch niet ergens een lek zit in of bij het inlaatspruitstuk. Het vervelende is, dat er ook koude starts zijn die wel goed gaan. De motor start dus niet elke dag beroerd.
Via de uitleescomputer kom ik ook niet echt dingen tegen die gek lijken.
Ik laat nog even weten of de garage wat gevonden heeft. Suggesties zijn natuurlijk nog altijd welkom ;)
9 jaar
De auto is weer door de APK, maar verder weinig aandacht besteed aan het startprobleem.
Het lijkt nu beter te gaan. Ik heb de auto vorige week zondag een uur zonder accu laten staan, zodat de computer even weer helemaal op nul stond. Sinds dien heb ik het afslaan en slechte starten nog niet echt duidelijk weer vernomen. Maar het is buiten nu ook wat warmer. Misschien dat dit het starten ook vergemakkelijkt. Ik vraag me echter nog wel één ding af. Als ik de loggingsgegevens van tijdens het rijden bekijk, zie ik dat de pingelsensor (PR095, pingelcorrectie) niet erg veel doet. Deze staat vrijwel altijd op 0,0V, alleen als ik 80 - 130 km/h rijdt, zie ik hem soms eens verspringen naar 0,4 of 0,7V. Maar ook dan vaak 0,0V. Weet iemand of dit normaal is? Volgens mij moet die pingelsensor als de motor draait altijd een andere waarde geven dan 0,0V. Iemand die hier meer van weet? Wellicht dat dit het starten (en koude loop) ook niet vermakkelijkt, als de pingelsensor verkeerde waardes doorgeeft. Ik ben nu trouwens een tijdje V-Power aan het tanken, zodat het niet kan liggen aan vervuiling.
9 jaar
Is er verder nog iets bekend over dit probleem? Ik ga morgen de nokkenasversteller laten vervangen, gaskleppenhuis, nokkenassensor etc al vervangen
8 jaar
als je de ecu,de motorcomputer wilt resetten,wat jij op 0 zetten noemt ,hoef je niet een uur zonder accu contact te laten staan,kan eenvoudiger en sneller:gewoon beide accu polen + en - op elkaar aan laten raken en paar minuutjes wachten zodat alle rest spanning in de condensatoren en chips enz in computer daardoor zich ontlaadt oftewel neutraliseert ,dus helemaal geen spanning meer over is ,ben je sneller klaar,meestal als zich bij mij iets electronisch niet goed gaat ,doe ik dit altijd,eerst even resetten op deze manier,vaak helpt dat wel
8 jaar
NB:accu polen aan elkaar laten raken bedoel ik wel als de +/- kabels los zijn van de accu he!!!
8 jaar
[quote=gepje93]Is er verder nog iets bekend over dit probleem? Ik ga morgen de nokkenasversteller laten vervangen, gaskleppenhuis, nokkenassensor etc al vervangen[/quote] Nee, af en toe daalt het toerental nog iets na het starten, maar hij slaat dan net niet af. Omdat we inmiddels meer als een jaar verder zijn, heb ik het gasklephuis inmiddels wel schoongemaakt en opnieuw ingeleerd. Daarnaast heb ik eind vorig jaar de vier bobines preventief vervangen. Maar hij blijft het toch nog doen. Heel af en toe doe ik er een injectiereiniger in, maar daar wordt hij niet anders van. Heb net ook een maand of 3 lang alleen maar Shell V-Power getankt, maar ook dit maakt geen verschil.
Dus helemaal zeggen dat het opgelost is kan ik niet helaas :(
[quote=e]NB:accu polen aan elkaar laten raken bedoel ik wel als de +/- kabels los zijn van de accu he!!![/quote]
Dit heeft volgens mij bij dit type geen zin, omdat de ecu de adaptieve correcties en foutcodes opslaat in niet-vluchtig geheugen. (Renault experts: correct me if i'm wrong). Storingen wissen en/of adaptieve correcties moet je wissen met een diagnoseapparaat.
8 jaar
[quote=Jasperh][quote=gepje93]Is er verder nog iets bekend over dit probleem? Ik ga morgen de nokkenasversteller laten vervangen, gaskleppenhuis, nokkenassensor etc al vervangen[/quote] Nee, af en toe daalt het toerental nog iets na het starten, maar hij slaat dan net niet af. Omdat we inmiddels meer als een jaar verder zijn, heb ik het gasklephuis inmiddels wel schoongemaakt en opnieuw ingeleerd. Daarnaast heb ik eind vorig jaar de vier bobines preventief vervangen. Maar hij blijft het toch nog doen. Heel af en toe doe ik er een injectiereiniger in, maar daar wordt hij niet anders van. Heb net ook een maand of 3 lang alleen maar Shell V-Power getankt, maar ook dit maakt geen verschil.
Dus helemaal zeggen dat het opgelost is kan ik niet helaas :(
[quote=e]NB:accu polen aan elkaar laten raken bedoel ik wel als de +/- kabels los zijn van de accu he!!![/quote]
Dit heeft volgens mij bij dit type geen zin, omdat de ecu de adaptieve correcties en foutcodes opslaat in niet-vluchtig geheugen. (Renault experts: correct me if i'm wrong). Storingen wissen en/of adaptieve correcties moet je wissen met een diagnoseapparaat.[/quote]
is het probleem al opgelost? ik heb nu exact hetzelfde als jij.
7 jaar
Controleer de dichtheid van de kleppen in koude en warme toestand .
Inmiddels heb ik de auto niet meer, maar heb het nooit helemaal kunnen oplossen destijds. Het heeft destijds niet meer geleid tot vervelende situaties en het is niet erger geworden, dus naast gewoon onderhoud van de auto heb ik geen aandacht meer besteed aan het probleem. Wellicht dat anderen nog suggesties hebben.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar