26 augustus 2015 plaatste ik mijn volgende probleem.
Mijn passagier kreeg (water)druppels op dr voeten. Door controle bleek dat bij zware regenval de watergoot onder de voorruit vol water te staan en het L en R afwateringskanaal verstopt te zijn. Wissers gedemonteerd en het luchtrooster verwijderd. Een ontstoppers "veer" er doorheen gehaald en het water verliet via de onderkant het afwateringskanaal. OK voor zover. Het water is waarschijnlijk/wel zeker over het ventilatierooster onder de voorruit aan de buitenzijde onder de voorruit naar binnen gekomen. Bij het aanzetten van de airco/climate control, loopt de de ventilator fan niet meer rond om de voorruit te ontwazemen, alsmede de verwarmings temperatuur wil niet stijgen. Heel lichtjes voel je een luchtstroom door het ventilatiekanaal komen, maar dit is minimaal. Het display werk wel naar behoren en het display geeft wel aan dat bij het drukken op de verwarmings knoppen de temperatuur stijgt van ca 16 naar 26gr., maar voelbaar is het niet. Hoe kan ik het beste oplossen ? Door het verwarmingsgedeelte uit de auto te demonteren of zijn er andere (simpele) oplossingen ? Heeft iemand een schema van het kachel systeem ?
Nu twee weken verder, heb ik de onderkant van het dashboard (links de pedalen dan wel rechts het dashboardkastje verwijderd) kan ik zeggen dat de kachelweerstand niet in de buurt van het dashboard kastje te vinden is maar achter de pedalen aan de L-achterzijde / bovenkant van de kachel.
Intussen een nieuwe kachelweerstand geplaatst en .......? ER GEBEURT NIETS.
De weerstand verzorgt de traploze loop van de ventilator-motor en de verwarming.
Dat was precies mijn probleem, maar wat hebben we nu ?
Kachel problemen worden niet opgeslagen, dus valt er niets uit te lezen.
Heeft iemand een idee wat nu de volgende stap is/kan zijn ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de ventilator rechtstreeks spanning geeft , draait hij dan wel op volle toeren ?
Probeer eens een reset bij de dealer.
Hallo Kaleido 1,
Heb ik morgen tijd, zal ik proberen de ventilator stekker te pakken te krijgen en misschien kan ik deze dan door verbinden om de motor te testen.
Wat bedoel je precies met "een reset" dealer ?
Kachel problemen worden niet in het computersysteem geanalyseerd, dus geen fout-code/fout-melding, is mij door een Renault monteur gezegd.
mvg
9 jaar
Ze kunnen het wel aansturen en zo controleren wat er wel en niet werkt.
Comfortmodule kunnen ze resetten.
Renault Megane Estate III Dynamique januari 2010
kaleido 1, Bedankt voor info, Ik zal nu eerst de stekker proberen te demonteren
(moet daarvoor de ventilator-motor eerst gedemonteerd worden ? Ik las dat hiervoor een
speciaal gereedschap nodig is, lijkend op een grote vleugelmoer)
Heeft iemand hiermee ervaring ?
Heeft er iemand/of kan iemand mij een schema leveren of een werkplaatshandboek
zoals vroeger de vraagbaak of de Haynes manual ?
mvg
9 jaar
Renault Megane Estate Dynamique jan. 2010 Kachelventilator loopt niet meer.
Hallo kaleido 1 Particulier Echte naam: ferrie Woonplaats: apeldoorn.
Ik ben weer bij de Renault dealer geweest en de monteur mijn verhaal verteld, dat ik nu een nieuwe
kachelweerstand heb gemonteerd maar zonder resultaat.
De nieuwe weerstand inmiddels weer gedemonteerd, omdat ik het nu in de ventilator-motor wilde zoeken.
De werkplaatschef kwam erbij en ........ de computer heeft de storing waarschijnlijk opgeslagen, zei hij.
Dan moet de computer eerst gereset worden en vervolgens kunnen ze beoordelen wat er dan defect is.
Dat was dus wat u bedoelde met "de comfortmodule resetten."
Na wat getypt te hebben op zijn laptop en de storing verwijderd te hebben, begon plots mijn kachelventilator weer rond te draaien.
en wel met de oude weerstand erin. Hij raadde mij wel aan om deze te vervangen voor de nieuwe (had ik al gekocht) daar er nu ook
corrosie-sporen in de kachelweerstand aanwezig zijn.
De nieuwe kachelweerstand is namelijk OOK GESEALD , en de oude is dat niet zodat vocht er opnieuw in kan dringen.
kaleido 1, nogmaals bedankt voor uw advies dat heeft geleidt tot de oplossing. BEDANKT !
MVG C.Nijhof
9 jaar
Anderen : OOK BEDANKT !
MVG
9 jaar
Graag gedaan en bedankt voor de feedback.
De ACC (Automatic Climate Control Unit, dat ding waarop je de temperatuur instelt) had een storing opgeslagen. Dat komt door teveel stroom trekken of een sluiting (door het water) naar massa of de plus. De storing is gereset, maar in het geval dat teveel stroom de reden is van de storing, heb je de oorzaak nog niet verholpen: een zwaar draaiende kachelmotor (ventilator), doordat water het smeermiddel heeft weggespoeld.
Veiligheidshalve zou je de ventilatormotor even moeten loshalen en de as smeren. In dat geval gaat zo'n motor zo'n 10 jaar mee.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon doorrijden en afwachten of het terugkomt. In dat geval is waarschijnlijk wel de kachelmotor overleden door een ingevreten as ten gevolge van te weinig smering.
Als je twijfelt: vraag eens de prijs van zo'n originele motor op .....
9 jaar
Renault Megane Estate Dynamique jan. 2010 Kachelventilator loopt niet meer.
Hallo Heino4267 Particulier Echte naam: Hein Woonplaats: Heerlen,
U geeft een goed advies maar helaas heb ik het dashboard gisteravond weer ingebouwd omdat ik morgenvroeg
met de auto voor de APK moet.
Maar demonteren gaat nu een stuk sneller nu ik de demontage-weg weet.
Om de kachelventilator te verwijderen heb ik een speciaal stuk gereedschap nodig (lijkend op een grote vleugelmoer,
dacht ik gelezen te hebben in vorige berichten) Deze wordt geleverd bij een nieuwe motor.
Heeft u voor mij een advies om de kachelmotor te verwijderen zonder dit speciale gereedschap ?
Heeft u een schema/tekening voor de demontage van de kachelmotor en vervolgens demontage van de motor-as ?
MVG C.Nijhof
9 jaar
Hallo,
Ik ontving een bericht van : Autobedrijf Cieplik
met een bijlage over : ik denk de kachelmotor van de Megane.
Helaas kan ik deze niet openen.
Autobedrijf Cieplik
MVG
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar