Renault Megane: Renault Megane II 1.5dci

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: K9k

Hallo,

Een kennis van mij heeft een Renault Megane II 1.5 dci, die niet startte, en een elektrische storig gaf. (Stuurkolom gaf niet vrij, startmotor draaide niet en de koelventilateur slaat aan). Met de diagnosecomputer was het onmogelijk om verbinding te maken met de inspuitcomputer. Daarom
Hebben we de zekeringen en stekkers gecontroleerd, en de UPC gecontroleerd op oxidatie. Deze had wel enige oxidatie, wat we schoongemaakt hebben. Vervolgens nog aan het printplaatje van de UPC gesoldeerd, omdat er een conctactpuntje van de + doorgeroest was. Na de UPC weer te hebben gemonteerd, wou de auto weer starten. Helaas sloeg hij na een paar seconden weer af, en kwam met de melding "Elektrische storing". Daarom hebben de de UPC vervangen door een andere gebruikte. Helaas bleef het resultaat hetzelfde. Vanmiddag hebben we de auto wel aan de praat gekregen. De auto blijft lopen, maar op het dashboard staat nog steeds "STOP" en "Inspuiting defect". Ook is wordt er geen rijsnelheid weergegeven.

Nog even samenvattend:

Auto startte niet en kwam met melding "inspuitig defect"

Toen zekeringen en bedrading op UPC gecontroleerd, en oxidatie weggehaald.
- UPC gesoldeerd, waar op het oog een breuk in het circuit te zien was.
-daarna wel starten, maar vrijwel direct weer afslaan.
-Daarna UpC vervangen door een gebruikte, en geen verschil.

Nu:

Auto start en draait wel, maar "inspuiting defect" en STOP + ABS lampje brandt. Ook geen rijsnelheid als je gaat rijden.

Kan niet met diagnoseapparaat in de rekeneenheden ABS en inspuiting komen.

Iemand enig idee waar nog te zoeken?

BVD

Jasperh

Geplaatst door Jasperh , lid sinds 7 jaar geleden

3 Reacties

kaleido 1 PRO, 6 jaar geleden

Dynamo laad wel goed bij ?

Jasperh, 6 jaar geleden

Bijlading is wel in orde ja. Accu laadt netjes op. Heb net de bedrading achter de UCH onder het dashboard gecontroleerd. Alles netjes droog.

Jasperh, 6 jaar geleden

Na lang zoeken hebben we de oorzaak gevonden. Uiteindelijk bleek dat de zekering van de ABS onder het dashboard niet schoon was. De contactpuntjes waren donker van kleur. Na deze vervangen te hebben, werkte de ABS rekeneenheid weer, en kwam er ook weer een snelheidssignaal op het dashboard. Ook mijn diagnoseapparaat kan weer verbinding maken met de ABS en de inspuiting.

Uiteindelijk hebben we dus de UPC vervangen, omdat deze toch al niet meer helemaal jovel was ivm oxidatie, en de zekering van de ABS onder het dashboard vervangen. (En ook maar direct alle andere zekeringen onder het dashboard en op de UPC gecontroleerd en schoongemaakt/vervangen.) Dit heeft voor ons het probleem uiteindelijk opgelost.

Bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.