Renault Megane: Renault Megane Scenic 1.6e loopt op 3 poten bij stationair draai

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e (8v)

Beste,

We zitten met een probleem aan onze Renault.
Bij het stationair draaien voel je de motor "schudden", ook voelbaar binnen in de auto.
Ook hoor je "plopjes" uit de uitlaat komen, in een vast ritme.
Echter, eenmaal op toeren loopt de motor gewoon netjes en hebben we nergens last van. Alleen bij stationair draaien hebben we dit probleem.

Klachtomschrijving:

- schuddende auto bij stationair draaien, plopjes uit de uitlaat.
- motor blijft rond de 1800 rpm stationair draaien na een tijdje rijden, en zakt na +/- 30 sec langzaam weer terug naar normaal.

Gevonden:

- bougies + kabels reeds vervangen.
- geeft op alle 4 de bougiekabels vonken.
- bij het lostrekken van de 1e bougiekabel is er geen verschil (blijft dus ploppen en hakkelen), trek je de kabel van cilinder 2,3 of 4 los gaat hij echt moeilijk doen.
- cilinder 1 loopt dus niet (goed) mee.

History:

- half jaar geleden koppakking vervangen
- tot 125.000 op gas gereden, nu inmiddels 200.000km geklokt

Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt voor je reactie

cdegroot

Geplaatst door cdegroot (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

klepspeling gecontroleerd?

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

kan zijn dat er een injector defect is, als je het haalt met de kabels even van een andere cilinder verwisselen en dan kijken wat hij doet.

cdegroot (0), 15 jaar geleden

klepspeling heb ik nog niet gecontroleerd.

Inmiddels wel gedaan;

- injectors omgewisseld, en kabels ook. nog steeds hetzelfde probleem bij de 1e cilinder
- bobienes omgewisseld, nog steeds hetzelfde probleem probleem bij de 1e cilinder

Echter;

haal ik de bougie kabel van de 3e cilinder los, en zet ik deze op de 1e cilinder (ook op de bobine) loopt de 1e cilinder wel mee. help!

kan het raar stationair lopen toch bougiekabels zijn, of de stappenmotor?

erik76 (0) PRO, 15 jaar geleden

even de weerstand van de bougie kabels meten en je weet of het de kabels zijn

cdegroot (0), 15 jaar geleden

Bougie kabels zijn goed, doorgemeten en allemaal gelijk.

Zou het niet een lek kunnen zijn bij de inlaatpakking?

Anton468 (0), 15 jaar geleden

Ik denk dat je een ingeslagen klepzitting hebt. Daar kom je alleen achter als je een lektest gaat doen en dan kijken of er lucht uit je uitlaat komt. Zo ja, dan cilinderkoprevisie doen. Kosten ongeveer €1500. Hoop geld. Ik zou die test laten doen bij de dealer en dan maar verder zien.

AS1 (70), 15 jaar geleden

inderdaad, jouw syptomen wijzen sterk naar een versleten cilinderkop.

Anton468 (0), 15 jaar geleden

Is je probleem al opgelost?

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

Slangetje mapsensor gescheurd !! ????????

Anton468 (0), 15 jaar geleden

Als slangetje mapsensor is gescheurd dan gaat hij onregelmatig lopen.

Als test kun je het slangetje loshalen tijdens het stationair draaien en hoor je gelijk het verschil tussen wel of geen lekkage. Als toerental dan verandert weet je wat hij doet bij lekkage.

cdegroot (0), 15 jaar geleden

Probleem nog steeds niet opgelost, inmiddels gedaan;

- kleppen gesteld, gecontroleerd & niets mis mee!
- slangetje + mapsensor vervangen
- bobines geprobeerd van andere renault, zelfde probleem.

Reeds gedaan;

- bougies
- kabels
- injectoren omgewisseld
- inlaattraject schoongemaakt (gasklep ed)
- ook daar de sensoren gecheckt

nog steeds draait 1 cilinder niet mee! de 1e... iemand? :)

Inmiddels nieuwe auto gekocht, maar probleem toch graag opgelost hebben.

AS1 (70), 15 jaar geleden

ook gecontroleerd op valse lucht?

[quote]haal ik de bougie kabel van de 3e cilinder los, en zet ik deze op de 1e cilinder (ook op de bobine) loopt de 1e cilinder wel mee.[/quote]
hij loopt waarschijnlijk op 3,5 poten. Cil. 1 doet half mee. Jouw test geeft geen uitsluitsel dat cil. 1 helemaal goed is.
Ik denk dat een van de kleppen van cil. 1 gedeeltelijk verbrand is. Dat zie je niet bij kleppen stellen. Kop zal eraf moeten.

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

compressie meten,meten is weten gissen is missen

Anton468 (0), 15 jaar geleden

Compressie kan goed zijn maar zegt niks over je kleplekkage.

Cilinder lektest doen. Zet er maar 10 bar druk op zeker weten dat je cilinder 1 het meeste lekt in je uitlaat!

cdegroot (0), 14 jaar geleden

Al een oud topic, maar wilde toch nog even de oplossing aangeven voor degene die een vergelijkbaar probleem hebben:

- Inlaatpakking

Het bleek een versleten pakking te zijn tussen spruit en kop

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.