Renault Scenic: Renault Megane Scenic 1999 Sleutel probleem of startonderbreking

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo allemaal,

Onlangs een Renault Megane (automaat) aangeschaft, met 1 sleutel.
Blijkbaar zijn er 2 maar goed ik heb er 1.

Ik heb gelezen hier op de site en nu zit er zoveel info in mijn hoofd dat ik nu niet weet waar ik moet beginnen.

Ik loop naar mijn auto druk op de sleutel en deur gaat open, stap in en wacht, maar waar wacht ik op? moet je wachten kan je direct starten? laatst start hij niet. dus ik zit in de auto druk op knop deur gaat op slot, dan weer op de sleutel knop en deur gaat open... sleutel in contact ik zie alle lampje je kent het wel en het word steeds minder qua lampjes ik wacht dus dat ik de km stand zie, en start hem dan. Ik dacht dat dat de oplossing was maar tevergeefs hij start niet.

Weer op slot enz enz.

Wat is de oplossing wat ik o.a. gelezen heb is nieuwe sleutel aanschaffen kosten rond de 20 euro. Maar dan moet iets naar BAK2 : geldt dat voor mijn auto? BAK1 OF 2 en wie doet het repareren? Renault dealer doet het toch niet?

Dus: Probleem is startonderbreking, moet je direct de auto starten? of moet hij een procedure uitvoeren dat je moet wachten, maar wanneer is het wachten voorbij.. niet als je de km stand ziet.

Ik hoop dat ik een reactie mag ontvangen van jullie en een oplossing.

Mike

megane007

Geplaatst door megane007 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Het probleem zal - zo te lezen - niet in de startonderbreking zitten. Wanneer de deur met de cv is geopend, is de startonderbreking uitgeschakeld en moet je meteen kunnen starten. Start de auto dan niet, zal het wellicht in de aansturing van de startmotor zitten of in de startmotor zelf.

megane007 (0), 10 jaar geleden

Als ik in mijn auto zit en kijk naar mijn dashboard dan knippert een rode lampje.
Gewoon sleutel op contact en direct doordraaien? niet wachten e.d.

Probleem met startmotor? hoe kom ik erachter? moet dat perse bij Renault dealer of kan garage om de hoek ook uitlezen e.d.

Bedankt voor je reactie

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Als het lampje knippert, is de onderbreking aktief. Dat wil dan zeggen: de startmotor zal wel werken maar de motor zal niet aanslaan. Zo hoort het te werken.
Druk dan i.p.v. 2 keer eens 1 keer op de cv-knop v/d sleutel en kijk of dan het rode lampje uitgaat.

megane007 (0), 10 jaar geleden

Oke zal ik even doen.

Maar voor alle duidelijkheid het lampje moet niet knipperen als de sleutel in contact zit?
Als ik naar auto loop en druk op cv dan stap ik in moet het rode lampje nog knipperen? of had hij al uit moeten zijn?

Sorry voor wellicht dubbele vraag

Heino4267 (230), 10 jaar geleden

Als het rode lampje knippert, is de startblokkering nog actief. De auto kan dan niet aanslaan, ook niet als je de contactsleutel doordraait en de startmotor laat ronddraaien.

Jij hebt nog een infrarode sleutel. Jij kan dus met je autopapieren naar de Renault dealer gaan en daar de bij jou chasisnummer horende startcode opvragen EN de procedure om die in te geven (dat laatste staat ook in je instructieboekje EN ergens op dit forum). Met de startcode kan je de startblokkering uitschakelen en rijden, totdat je het contact uitzet. Hij is bedoeld om de auto naar de garage te kunnen rijden.

De dealer kan met zijn apparatuur in jouw auto uitlezen wat er fout gaat als de startblokkering er niet af wil.
De meest voor de hand liggende mogelijkheden:
- de sleutel is soms defect. In dat geval probeer je de tweede sleutel, maar die heb jij niet. De controle met een telefoon-camera gaat bij jou niet op, omdat de Centrale Vergrendeling het wel gewoon doet. De batterij in de sleutel controleren is dan ook zinloos, die is okee.
- de infrarood ontvangerprint zit boven de voorste binnenverlichting. Die kan je voorzichtig uitbouwen en het ontvangerprintje er uit halen en schoonmaken. Vaak heeft het waterschade van een erboven gemonteerde, lekkende antenne. Je moet dan de antenne vervangen en die weer waterdicht monteren.
- als de sleutel zelf in orde is en de ontvangerprint ook, kan het nog een kabelbreuk zijn tussen de ontvangerprint en de computer (niet voor de hand liggend) of de sleutel zelf (wel voor de hand liggend).
- in sommige gevallen (heel soms) helpt het als de dealer de sleutel opnieuw inleert op de auto.
Als je een nieuwe sleutel aanschaft, werken alleen nog de sleutels die je aanschaft en laat inleren via de dealer.
Een tweedehands sleutel werkt ook niet.

megane007 (0), 10 jaar geleden

Bedankt Heino4267 ik zal even kijken bij het printplaatje.

Op de zijraam achter zit een rond ding geplakt op de raam soort zuignap er loopt ook een draad. Is dat een ander ontvanger bijv. cv.

Ik loop de tips even door.

---------------------------------------------------------------------------------
Oplossing niet te lang wachten....denk ik.
Stap in auto, rode lampje knippert, sleutel in contact draaien tot alles verschijnt op display.
rode lampje blijft een paar tellen rood en daarna uit, en dan pas draaien aan de sleutel.... maar ik draaide nog niet en wacht op de km teller en oil oke zoiets... toen dat verscheen de km stand volgens mij flikkert de rode lampje weer.. Dus te lang gewacht..

Zal ik dan toch nog naar de dealer gaan? voor andere sleutel? of startmotor?

Bedankt

megane007 (0), 10 jaar geleden

Oplossing klopt niet meer.

Lampje knipperde zet op contact ging branden paar sec. toen uit sleutel doordraaien. maar startte niet door.

Deur weer op slot met cv even wachten..cv openen sleutel erin nog niets. Daarna wel..best vervelend.
\

Heino4267 (230), 10 jaar geleden

Aan je startmotor ligt het in elk geval niet en of het aan de sleutel ligt is de vraag.

In principe moet de timing van het omdraaien van de sleutel niet uitmaken voor herkenning van de sleutel door de startonderbreker.
Iets zit er niet goed.
Het printje voorzichtig schoonmaken kan in elk geval geen kwaad.
Rondrijden met slechts één werkende sleutel is vragen om problemen.
Ik zou het printje schoonmaken en een bezoek brengen aan de Renault dealer:
- kunnen jullie mij de startcode geven en vertellen hoe ik die invoer? (= in principe gratis en dan kan je in elk geval altijd rijden als je de auto nodig hebt)
- informeer naar de kosten van een tweede sleutel met inleren (dan ken je je opties voor de toekomst)
- wat kost het als jullie gaan foutzoeken? (= uitlezen wat er fout gaat, al zien ze daar vaak niet veel aan. Uitlezne = niet gratis en foutzoeken ook niet).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.