👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Wij rijden sinds augustus 2007 een 16 klepper renault twingo (oud model), bouwjaar 08-2007.
Inmiddels zijn de eerste 20000 km verstreken en nu blijkt dat de kleppen gesteld moeten worden
a. raison de 430 euries; en dit moet blijkbaar elke 20000km.
Zo wordt het niet echt voordelig om een twingo op gas te rijden.
Wie weet hoe of wat
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja dat klopt. heb al meegemaakt dat ze de 20 000 niet eens haalden. Dan gaan ze als het ware op 3 cilinders lopen.
Zou het dus toch maar laten doen.
430 Euro?! Wat moeten ze allemaal uitbouwen?
Niet eens hydraulische klepstoters?
16 jaar
der zit toch garantie op dit. 08-2007 zit toch nog 2 jaar garantie op?
16 jaar
[quote=ejnn]der zit toch garantie op dit. 08-2007 zit toch nog 2 jaar garantie op?[/quote]
maar als jij er gas ingooit dan gaat Renault vast niet de kleppen voor je stellen...
16 jaar
de auto is nieuw afgeleverd door renault inclusief lpg. Omdat Renault geen lpg heeft voor een twingo
is deze ingebouwd via de renault garage door een erkend inbouw garage. Die vermeld dat deze kleppen handmatig worden gesteld na ca 20000 km en dat kost dus 430 euries.
16 jaar
Het is nog al veel werk om het kleppendeksel te verwijderen, daarom zal het zo duur zijn ivm met uurloon.
Garantie is het zeker niet omdat het onder normaal onderhoud valt.
Automasterbase geeft voor de 16V 75 pk een arbeidstijd van 2,7 uur op.
Uurloon van 85 euro keer 2,7=230 euro.
Tsja, misschien is er een goed verklaring voor. Informeer eens bij de garage en confronteer ze met de masterbase opgave. http://www.carparts-cat.com/nl/webkat.as...
16 jaar
sorry, maare ik wis niet dat kleppen stellen onder normaal onderhoud valt??
16 jaar
[quote=ejnn]sorry, maare ik wis niet dat kleppen stellen onder normaal onderhoud valt??[/quote]
Als je op benzine rijdt, dan zal kleppen stellen tijdens de garantieperiode niet nodig zijn.
Het is dus duidelijk dat het verlopen van de kleppen komt omdat jij een wijziging aan de auto hebt gedaan, namelijk de inbouw van gas. De kosten om dat te herstellen (kleppen stellen) zul je dan zelf moeten dragen.
16 jaar
[quote=ejnn]sorry, maare ik wis niet dat kleppen stellen onder normaal onderhoud valt??[/quote]
Waar valt dit dan onder??
[quote]Informeer eens bij de garage en confronteer ze met de masterbase opgave.[/quote]
Een Renault dealer heeft natuurlijk niets te maken met een database van "universele" bedrijven.
Je gaat Joop Braakhekke ook niet zeggen dat friet van Piet een stuk goedkoper is.........
De dealer heeft dialogys en zich daar in principe aan te houden.
Normaal onderhoud wat eigenlijk niet binnen de garantie zou vallen (na mijn beleving is) olie verversen, nieuwe filters, bougies, remblokken, misschien de remschijven. Na mijn smaak zou kleppen stellen gewoon onder garantie moeten vallen, ze zijn iets verlopen dus er klopt iets niet. tevens heeft de dealer dit voor jouw verzorgd, ik zou de dealer gewoon hierop aanspreken. Daarnaast heeft de dealer jouw over het klepstellen niet geinformeerd, misschien had je dan geen gas installatie ingebouwd.
Maar als ik zo de reacties hierboven lees is het gewoon iets extras wat je krijgt waar je nergens kunt verhalen.
16 jaar
[quote]ze zijn iets verlopen dus er klopt iets niet.[/quote]
Hoezo? Het zijn STELbare kleppen........mooi van Renault dat je ze bijna nooit hoeft te stellen bij een benzineauto maar dat is geen "ding" waar je rechten aan kunt ontlenen.
Vroegah, was kleppen stellen heel normaal bij een grote -en soms zelfs kleine- beurt; nu zijn de meeste auto's uitgerust met hydraulische klepstoters en staat men ervan te kijken alsof men water ziet branden als een auto die op het "oude principe stoelt" WEL de kleppen (gewoon nog) gesteld moet hebben; ik vindt het niet meer dan normaal hoor.
Mijn leraar zei altijd; als je over vroeger begint te praten begin je oud te worden.
Nou om eerlijk te zijn, ik heb het nooit hoeven te doen, maar ik heb nooit een gas auto gehad. Dus ik vond het vreemd.
Trouwens je koopt een auto uit 2007, een klant weet dus niet of de auto hydraulische klepstoters heeft (laat staan wat het is, ik weet het niet). Het lijkt mij sterk dat je de showroom inkomt en dit soort dingen gaat vragen bij een koop van een nieuwe auto. Dat dit "vroeger" normaal was, kun je nu niets mee.
"vroeger" was reperatie van 4000 gulden veel geld, heel veel geld. Men ging toen veel na een beunhaas en liet het daar maken voor een leuk prijsje. Tegenwoordig komen mensen na een garage, deze weten niet eens hoe je een lamp moet vervangen, laat staan of je het ergens anders goedkoper kunt.
16 jaar
[quote=Icedude][quote]Informeer eens bij de garage en confronteer ze met de masterbase opgave.[/quote]
Een Renault dealer heeft natuurlijk niets te maken met een database van "universele" bedrijven.
Je gaat Joop Braakhekke ook niet zeggen dat friet van Piet een stuk goedkoper is.........
De dealer heeft dialogys en zich daar in principe aan te houden.[/quote]
Zou toch vreemd zijn als masterbase en dialogys veel van elkaar verschillen. En 430 euro voor kleppen stellen van een Twingo? Maar daarom moet je het ook aan de Renault dealer vragen, dan krijgt die tenminste nog een kans.
En anders gewoon naar een universeel garage bedrijf. Voor kleppen stellen lijkt me dat geen enkel bezwaar.
Daar smaakt de friet waarschijnlijk een stuk lekkerder dan bij Joop. Want of in dit geval die Joop lekkerder friet bakken kan betwijfel ik. Wel duurder.
16 jaar
Trouwens de tijden in Dialogys zijn richtijden. Dealers gaan hier met verschillende manieren mee om;
De tijden zijn heilig, en dit wordt berekend. Als je een goede monteur bent, moet je dit kunnen halen in 75 % van de tijd. De tijden die hierin staan zijn op sommige plaatsen echte te hoog.
De delaer geeft een richttijd op, de kloktijden worden dan naderhand afgerekend.
16 jaar
[quote]Dat dit "vroeger" normaal was, kun je nu niets mee.[/quote]
Tja, maar het IS wel normaal bij deze auto, zo is het nu eenmaal. Vroeger kwam het vaker voor, nu minder maar het komt nog wel degelijk voor! ZO vreselijk ouderwets is het niet eens hoor. Dat de klant er niet om vraagt, kan ik me voorstellen, maar moet een verkoper dan alle punten op gaan noemen wat geld kan gaan kosten? "als U veel remt, KUNNEN na 25.000KM Uw schijven en blokken al op zijn en dat kost dan 600 euro".......om maar een zijstraat te noemen; dat kan toch ook niet?
Dat dialogys richttijden zijn; dat zijn de tijden is masterbase ook toch? Nare systemen; als je erboven komt moet je de tijd aanhouden die gegeven is, als je eronder komt, moet je de echte tijd van het werk aanhouden......je bent altijd de sjaak dus komt het op neer.
Nee, ik vind dat als je een installatie laat inbouwen op de mogelijke extra onkosten gewezen wordt (wat niet binnen de garantie valt, in ieder geval in de brochure vermelden), niet meer en niet minder. Dat een garage hiervan op de hoogte is, wil nog niet zeggen dat de klant het niet wil weten.
Ik koop een kamera, digitaal en een kaartje. Het kaartje is groter dan de maximale toegestaande opslag grote. De verkoper, oh u kunt het best gebruiken, geen probleem. Maar na het kaartje te hebben volgeschoten kun je de foto's er niet verwijderen. Maar dan zegt de verkoper, maar daar hebt u niet om gevraagd, hij werkte toch!! Net zoals "vroeger" met de negatieven. Toen kon je de negatieven ook niet opnieuw gebruiken.
16 jaar
Tja, dat fototoestel kan je niet vergelijken vindt ik.
Maargoed, het had verteld kunnen worden.....het is ook weer geen verplichting en vaak weten verkopers zoiets niet eens. Komt bij; het is toch iets negetiefs en ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten om zoiets te vertellen als verkoper zijnde.
Er wordt vaak wel vermeld dat een auto op LPG meer onderhoudskosten heeft, maar om dat nu bij de verkoop allemaal uitgebreid te specificeren...........
Misschien is het ook wel verteld.......misschien is de klant het vergeten in de opwinding van een nieuwe auto......
Dat kan ik niet beoordelen, of het gezegd is of niet. Persoonlijk zou ik als verkoper de positieve kanten vertellen, maar de negatieve kanten wel aangeven/belichten, zoals je zegt. Dat de gas auto meer onderhoudskosten met zich mee brengt. Dat je kleppen stellen niet mee neemt/zegt en andere voorkomende zaken, kan me iets bij voorstellen. Als verkoper wil je ook skoren. Maar als verkoper zou ik wel in ieder geval zeggen dat er extra onkosten mogelijk komen door rijden op gas, maar dat er bepaalde zaken niet onder garantie vallen, omdat dit komt door gebruik van gas. (zoiets in die vorm). Dat dit alle auto's hebben door rijden op gas en mogelijk waarom. De klant is geinfomeerd en zal bij extra onderhoud gemakkelijker reageren.
16 jaar
Maar heeft zo'n 16V niet gewoon hydraulische klepstoters waardoor het stellen niet nodig is of vergis ik me ? AS1 heeft het er in de derde post ook al over !
Blijkbaar, en dat was ons niet verteld; geldt dat voor alle renault de kleppen zichzelf stellen; behalve dus blijkbaar voor de twingo. en dit moet dus handmatig gebeuren.
Als we dit geweten hadden hadden beter iets meer uit kunnen geven. Nu betalen we dus per 20000 430 euries x2x per jaar x 4 jaar + de kosten van de inbouw van de lpg installaties; praatje toch gauw over een extra kosten van 5.000,= totaal. We wachten nu op een reactie van de renault dealer waar we uiteraard hebben voorgelegd.
overigens kan ik op de masterbase niet de kostenberekening vinden; doe ik iets verkeerd?
16 jaar
Zoals al aangegeven hebben we bij de aanschaf van de nieuwe renault twingo ook de lpg inbouw door Renault latren verzorgen; omdat renault voor de twingo geen gas inbouwde hebben zij dit uitbesteed. Blijf er toch bij dat renault op zijn minst had kunen vertellen dat deze kosten er aan komen. Wellicht had de garage dan een (iets) duurdere auto verkocht met zelfstellende kleppen.
16 jaar
Kees, hoe bedoel je met : "iets meer uit kunnen geven"? Wat had je dan gekocht? Wat voor bedrag was dat dan geweest? Was dat dan beter dan een aantal malen 430 euro?
Ik weet niet of het nieuwe model twingo zelfstellende kleppen heeft? Dan had dat wellicht een optie geweest. Of hadden we dan misschien wel een gebruikte diesel gekocht. Ik heb eigenlijk al jaren met veel plezier diesel gereden. Maar ja, mijn vrouw vond de twingo zo leuk...................
In ieder gavel als we geweten hadden dat deze kosten 2x per jaar er aan kwamen hadden we er zeker over nagedacht wat we gingen doen en ik denk naar alternatieven gezocht
16 jaar
Nou ik heb een twingo van 2004 en heb zelf G3 laten inbouwen, nou ik heb 35000 km gereden zonder 1 probleem.
Kijk maar eens op dit forum ongeveer een jaar terug, iedereen verklaarde mij voor gek, maar ik lach iedereen uit.
Inbouwen 1900,- en ik tank iedere keer in belgie voor 45 cent per liter en verbuik 1 op 13.
Maar ik denk dat dat een fabeltje is om na 20000 de kleppen te stellen.
Gewoon lekker rijden dat ding.
Maar wij lachen iedereen uit met deze benzine prijzen, en dat voor maar 16 euro wegenbelasting per maand.
16 jaar
Tsja Randy, nu misschien lachen maar het kleppen stellen is echt wel belangrijk. Je merkt dit vaak pas dat het niet meer goed is als het te laat is. Je kleppen staan dan te strak, verbranden en dan moet je de hele kop laten reviseren... Ik zou ze zeker na laten kijken en het zijn geen fabeltjes...
Je kan het natuurlijk ook zelf gaan leren. Als je het nog nooit gedaan hebt niet alleen aan beginnen maar misschien kennis, collega die je wil helpen. Het is niet moeilijk maar je moet het een keer gedaan hebben.
En Pieter heeft helemaal gelijk dat je dit toch regelmatig moet doen.
16 jaar
[quote=pieterp9094]Maar heeft zo'n 16V niet gewoon hydraulische klepstoters waardoor het stellen niet nodig is of vergis ik me ? AS1 heeft het er in de derde post ook al over ![/quote]
Ik kan je daar geen antwoord op geven maar begin me nu toch iets af te vragen. Ik heb een occasion gekocht bij de dealer, een Twingo Expression 1.2 uitvoering Emotion (speciaal model met airco etc al ingebouwd), 8V.Hij is van oktober 2006. Ik heb dus WEL gevraagd of het om een model met hydraulische kleppen ging en volgens de verkoper was dat zo. Stellen zou niet hoeven.Hij was zelfs verbaasd dat ik er naar vroeg, maar nu ik dit allemaal op dit forum lees begin ik ernstig te twijfelen.
16 jaar
Laten we nou in ieder geval iets duidelijk stellen.
ALLE KOSTEN die voortvloeien en betrekking hebben op het inbouwen van een lpg installatie zijn voor rekening klant!.
Dus ook de kosten voor het kleppen stellen.
Kleppen stellen is op benzine totaal niet nodig na 20.000km.
Daarbij had je wel in kunnen vullen dat dit motortje enorm hard moet werken om de gang erin te krijgen.
Die heeft het al zwaar op benzine, laat staan als je er lpg inbouwt.
Het feit dat de renault dealer er al geen passende installatie voor had, zegt ook meer dan genoeg.
En een gasinbouwer zegt altijd dat het kan.
Mensen kijken alleen wat een lpg rijder afrekent bij de pomp en vervolgens rekenen zichzelf rijk.
Men vergeet dat er een installatie bijkomt en dat een auto in principe niet gemaakt is voor lpg.
Om lang op lpg te kunnen rijden moet je een paar stelregels voor jezelf in acht nemen.
Kies niet een te lichte motor, beter nog een 2 liter dan een 1.6, een 2 liter heeft gewoon meer reserve.
Dat meer verbruik kun je wegstrepen tegen een koprevisie van een kleinere motor.
Kies een auto met stabiele elektronika, is het dat op benzine niet, dan is het op gas een ramp.
16 jaar
[quote=twingootje]Ik kan je daar geen antwoord op geven maar begin me nu toch iets af te vragen. Ik heb een occasion gekocht bij de dealer, een Twingo Expression 1.2 uitvoering Emotion (speciaal model met airco etc al ingebouwd), 8V.Hij is van oktober 2006. Ik heb dus WEL gevraagd of het om een model met hydraulische kleppen ging en volgens de verkoper was dat zo. Stellen zou niet hoeven.Hij was zelfs verbaasd dat ik er naar vroeg, maar nu ik dit allemaal op dit forum lees begin ik ernstig te twijfelen.[/quote]
De verkoper zit fout.
Heb even nagekeken hoe het zit. Op internet vind je niks, echter in Dialogys (onderdelensysteem van Renault) is aan het plaatje van de cilinderkop van zowel de 8V (D7F-motor) en 16V (D4F-motor) te zien, dat deze conventionele klepbediening hebben. Dus voor beide motoren geldt dat kleppen stellen noodzakelijk *kan* zijn.
Als je op benzine rijdt loopt het niet zo'n vaart. Rij je op gas dan is het wel noodzakelijk. Dus Randy, luister je mee?
16 jaar
[quote=AS1][quote=twingootje]Ik kan je daar geen antwoord op geven maar begin me nu toch iets af te vragen. Ik heb een occasion gekocht bij de dealer, een Twingo Expression 1.2 uitvoering Emotion (speciaal model met airco etc al ingebouwd), 8V.Hij is van oktober 2006. Ik heb dus WEL gevraagd of het om een model met hydraulische kleppen ging en volgens de verkoper was dat zo. Stellen zou niet hoeven.Hij was zelfs verbaasd dat ik er naar vroeg, maar nu ik dit allemaal op dit forum lees begin ik ernstig te twijfelen.[/quote]
De verkoper zit fout.
Heb even nagekeken hoe het zit. Op internet vind je niks, echter in Dialogys (onderdelensysteem van Renault) is aan het plaatje van de cilinderkop van zowel de 8V (D7F-motor) en 16V (D4F-motor) te zien, dat deze conventionele klepbediening hebben. Dus voor beide motoren geldt dat kleppen stellen noodzakelijk *kan* zijn.
Als je op benzine rijdt loopt het niet zo'n vaart. Rij je op gas dan is het wel noodzakelijk. Dus Randy, luister je mee?[/quote]
Had geen tijd meer om forum te lezen voor mn werk dus heb daar nog even verder gezocht en uiteindelijk contact opgenomen met de werkplaats van de dealer en daar werd me inderdaad hetzelfde verteld als wat jij me nu zegt. Dus dat is voor mij een goeie dubbelcheck. Hartelijk dank. Ik rij niet heel veel, maar in ieder geval ook geen (te) korte eindjes. Volgens de techneut van de dealer is kleppen stellen bij dit model in principe niet nodig. Het is een Twingo op benzine.
16 jaar
Inmiddels is op onze twingo met lpg een nieuwe gemodificeerde kop geplaatst, wat blijkbaar overigens niets, volgens renault nederland en de dealer, met de lpg installatie te maken heeft................., seriefoutje............
Hij rijdt nu weer prima voor the time being.
Het stellen van de kleppen om de 20000 km zal blijven; we hebben hier een korting voor alle keren kleppen stellen van 25% gekregen.
Blijf er wel bij als we dit van te voren allemaal hadden geweten.............. Je kunt misschien wel zeggen dat had je op je vingers na kunnen tellen maar dat is wel erg kort door de bocht. Als leek ga je af op de aviezen van de dealer; en als iets niet kan dan hadden we dat graag geweten.
Maar goed, de dealer werkt wel mee en dat is op zich dan weer positief.
16 jaar
Je kunt best een eind meegaan met wat de dealer vertelt, maar vaak is het dan toch een sigaar uit eigen doos.
16 jaar
[quote=primera p11]sigaar uit eigen doos.[/quote]
Sinds Monica Lewinsky heeft dat spreekwoord een extra dimensie gekregen... ;-)
16 jaar
Ik heb na dit forum eens mijn kleppen laten controleren , en hadden na 35000km op lpg een beetje speling gekregen.
Heb 50,- euro uitgegeven en ze zijn weer gesteld, ( mijn broertje zit in dit wereldje )
Maar ze oeten inderdaad in de gaten gehouden worden.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar