Renault Twingo: Renault Twingo Wordt Te Warm

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

hallo mensen,
ik zit met een probleem,
mijn dochter heeft een twingo 1.2 uit b 97 gekocht.
eerst niks aan de hand, nu 4 dagen later wordt de motor te warm en gaat dus haar temp lampje branden.

na wat speurwerk blijkt dat de onderste slang van de radiator niet warm wordt.
wat kan hier van de oorzaak zijn,
de termostaat werkt perfect
en als ze rijdt met de vewarming op hoog en de aanjager op stand 4 wordt die niet te warm

wie kan me helpen met dit probleem?

hopelijk hoor ik snel van jullie.

bvd

richard 1966

Geplaatst door richard 1966 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 10 jaar geleden

Lucht in het koelsysteem, mogelijk veroorzaakt door een lekke koppakking.

richard 1966 (0), 10 jaar geleden

bedankt voor de snelle reactie
ik heb het systeem ontlucht, heb geen olie bij de koelvloeistof of anders om .
dus geen vieze bruine drap in het blok.
alles is netjes schoon en zoals het hoort.

zou dit ook kunnen komen door een defecte waterpomp?
en is het überhaupt mogelijk om dagen door te rijden met een defecte waterpomp?

volgens mij niet, toch??

ik verlies ook geen koelvloeistof!!!!

ronny530 (0), 10 jaar geleden

Niet door blijven rijden want het koelwater circuleert niet meer. Radiateur kan verstopt zijn omdat de vorige eigenaar met een "wondermiddel" een lekkage heeft willen dichten, of de waterpomp werkt niet meer mee. Radiateur op doorstroming controleren, is dat in orde dan heeft de pomp het begeven.

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

Waterpomp zit in de distributie , dus kijk uit.
Waar heb je allemaal ontlucht , en kwam er veel lucht ? als je goed ontlucht hebt, zou de kachel weer warm moeten worden.
Thermostaat defect , zou wel een warme kachel moeten geven .
Ik zou alle waterslangen eens los gooien en kijken of het systeem niet verstopt zit .
Kachel doorspoelen met tuinslang , radiateur doorspoelen , motorblok spoelen , thermostaat eruit natuurlijk.
Als er geen verstopping zit en er geen resten van een wondermiddel tevoorschijn komen , zou ik haast denken dat de koppakking lek is , krijg je veel druk op het koelsysteem ?
Als je de motor laat draaien zonder dop op het exspansietankje , borrelt deze dan ?

richard 1966 (0), 10 jaar geleden

hoi mensen bedankt voor de snelle reactie's
alles is schoon en het water loopt zo door het systeem heen.

de koelvloeistof borrelt niet in het exspansievat, de kachel wordt wel warm,

en de onderste koelslang blijft koud.
dus ik zit zelf ook te denken aan de waterpomp.
ik kon 1 slang rechts achter het blok ontluchten, dat is de enigste slang waar een ontluchtings schroef in zit.

is er bij jullie bekend of er een how to do is over de waterpomp en distrb riem??

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

Misschien via de zoekfunctie van dit forum .
Thermostaat gecontroleerd op werking ?

richard 1966 (0), 10 jaar geleden

ja de thermostaat werkt perfect zoals het hoort

ik denk zelf ook de waterpomp, maar vindt het raar dat mijn dochter al 3 dagen gewoon rond rijdt , maar dan wel met de verwarming hoog.
zodra ze de verwarming uit doet, begint het temp lampje te branden.

ronny530 (0), 10 jaar geleden

Als de waterpomp niet had meegewerkt dan was de motor allang gaan hemelen. De kachel wordt warm dus is er koelvloeistof circulatie, de motor raakt niet aan de kook. Niet toevallig de koelvloeistof sensor die overactief is.

richard 1966 (0), 10 jaar geleden

de kachel werd de ene keer wel warm de andere keer niet,
maar gisteravond het probleem ondekt hoop ik,
gisteren was duidelijk zichtbaar dat de waterpomp heeft gelekt en ook het resevior was leeg,
dus vandaag een nieuwe waterpomp en distrb riem monteren en dan ga ik er vanuit dat het goed is.

vanmiddag horen jullie of dit inderdaad het probleem was.
nu eerst even zoeken naar een how to do wat de distrb riem betreft

richard 1966 (0), 10 jaar geleden

goeiemorgen allemaal,
he euvel was inderdaad de waterpomp,
heb deze en de riem vervangen en hij rijdt weer super.
gelukkig geen koppakking vervangen.
bedankt voor alle tips en jullie mee denken.

Henk Nobach (0) PRO, 10 jaar geleden

edit

Henk Nobach (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=richard 1966]ik verlies ook geen koelvloeistof!!!![/quote]
Het koelvloeistofpeil is soms slecht te zien door aanslag op de binnenzijde van het expansievat. Bij twijfel draai ik de dop altijd los om in het reservoir te kijken.

Mooi dat het opgelost is!!:-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.