close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo: Twingo stottert en valt uit tijdens het rijden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 Cinétic

Hallo Mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met mijn Twingo. Ik zal beginnen met een introductie en het probleem.

[b]Intro[/b]
Mijn vriendin is in bezit van een Twingo II restyled uit 2001, 1.2L Cinétic, handbak, airco [i][b](volgens uitleesapparatuur en grossierdatabase op mijn werk[/b])[/i] (het model met de "Heldere" koplampen)( en heb hier een probleem mee, maar eerst het volgende. Zelf ben ik monteur bij een universele garage op zaterdag en in de vakanties (verder ben ik HBO student maar hiervoor een MBO opleiding gericht op de autotechniek gevolgd). Ik ben op het gebied van auto's totaal geen leek maar op dit moment kom ik even niet verder.

[b]Het probleem[/b]
Het probleem ontstaat tijdens het rijden en komt niet structureel voor maar af en toe. Tijdens het rijden begint hij een aantal keer (2/3) te schokken/hokken en vervolgens slaat de motor af. Het is lastig te omschrijven en te herleiden waar het vandaan komt.

[b]Extra info en wat heb ik er zelf tot nu toe aan gedaan[/b]
De eerste keer dat dit gebeurde was het vrijdag 6 september. Bij een rit van ongeveer 75 km schokte hij en viel hij uit na de eerste 5 kilometer. De overige 70km zonder problemen gereden. De tweede/derde/vierde keer dat het gebeurde was zaterdag avond 7 september. Hij schokte en viel toen drie keer vlak na elkaar uit. De dag er na (zondag 8 september) de auto opgehaald en zonder problemen een rit van 20 km terug naar huis gereden (vanaf de locatie waar hij op zaterdag avond stond). Vanaf zondag heb ik de auto van mijn vriendin overgenomen en ben ik op maandag 10 september naar mijn werk gegaan en geprobeerd de auto uit te lezen. Dit is echter niet gelukt. We beschikken over uitleesapparatuur voor meerdere merken waardoor het minder specifiek en gedetailleerd is als het uitleesapparatuur van de dealer wat merk gericht is. Ik kwam het systeem niet in. De volgende optie was een OBD LOG. Dit is een klein kastje wat je in de uitleesstekker plugt en deze registreert de parameters van de auto. Mocht het probleem/storing zich weer voor doen registreert hij dit en kan dit wel uitlezen. Ik heb hier zeker een week mee rond gereden en ruim 150km mee gereden. Vandaag (pas) 9 september deed het probleem zich weer voor. Hij schokte viel vervolgens stil. Direct naar mijn werk gereden om de OBD LOG aan de computer te verbinden. Helaas, geen fout geregistreerd. De optie om naar de Renault dealer te gaan om hem daar uit te laten lezen was volgens collega's ook zinloos aangezien het probleem geen foutcode veroorzaakt.

[b]Verleden[/b]
In het verleden startte hij soms slecht. Motor draait rond maar sloeg niet aan. Ik heb toen de BDP sensor vervangen, dit bleek echter niet het probleem te zijn maar de sleutel. Waarbij de transponder waarschijnlijk niet goed meer werkt. Nu wordt er altijd gebruik gemaakt van de reserve sleutel. Dit wil ik melden om aan te geven dat de BDP sensor uitgesloten kan worden die is vrijwel nieuw.

Wat kan dit probleem zijn?

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Geplaatst door

themen (0)
badge

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de BDP-sensor vervangen voor een exemplaar met gemodificeerde stekker?

RPJdeWeert 0

11 jaar

De BDP sensor heb ik vervangen door een nieuwe met een andere stekker. Alles netjes gesoldeerd.

themen 0
badge

11 jaar

Iemand?

themen 0
badge

11 jaar

Massa punten na lopen en indien nodig extra massa draad trekken.
kan ook nog aan het branstof relais liggen onder de motorkap.

Dave garage 0
badge

11 jaar

Bedankt Dave voor je reactie!

Kun je aangeven "welke" massapunten je bedoelt. Massa punten van de ontsteking? Bobine?

Brandstof relais. Waar is dat geplaatst onder de motorkap?

themen 0
badge

11 jaar

Extra info: Twingo heeft ongeveer 62.000km gereden. Ik voorspel dat het een bobine probleem is. Heeft iemand een soort gelijks meegemaakt?

themen 0
badge

11 jaar

Kun je niet een proeflampje op de voeding brandstofpomp e.d. solderen? Zodat je kan zien wat er gebeurt als de motor schokt. Verder kabelboom van map/maf sensor enzo gecontroleerd? gasklep gereinigd?

maarten4874 0
badge

11 jaar

Aan de brandstofpomp ligt het niet. Hij start altijd perfect, trekt perfect, rijd perfect. Uit mijn ervaring weet ik dat wanneer het een probleem met de brandstofpomp betreft, de auto anders reageert als nu.

De draden ga ik controleren. Gasklep niet gereinigd. Het stotteren is ook niet mondjesmaat. Zoals ik eerder aangaf stottert hij twee, drie keer flink en valt dan uit. Het uitvallen van de ontsteking lijkt me dan nog het meest logisch. De brandstofpomp hoor ik daarbij ook keer op keer zoemen.

themen 0
badge

11 jaar

Even een *Update*

Vandaag niet veel wijzer geworden :applause: :lol:

Wat heb ik gecontroleerd:

- Zekeringen (waren OK)
- Brandstofpomp + Relais (is OK. Brandstofpomp hoor je overduidelijk bij contact aan)
- Bougies (OK)
- Bougiekabels (OK, ingespoten met vaseline)
- Bobine (Massa bevestiging op het blok schoongemaakt, verder weinig te zien aan buitenkant bobine)
- Stekkertjes
- Bekabeling van ontsteking naar computer. Deze zitten netjes ingepakt, lijkt me niet het probleem.

Weet iemand of dat een twingo uit 2001 een centrale inspuiting heeft of multipoint? Dit kan namelijk al een hoop betekenen. Wanneer de centrale inspuiting stopt, stopt heel de motor. Wanneer bij een multipoint 1 injector stopt, stopt niet heel de motor.

Zoals ik in mijn eerste post vertelde: als je constante snelheid rijd voel je in 1x dat het gaspedaal even niks meer doet dan stotteren en valt uit. Het stotteren zou van twee dingen kunnen komen: 1. De ontsteking die uitvalt en het weer gaat doet, waardoor hij stottert of 2. Omdat er even geen brandstof komt en direct erna wel wat het stotteren veroorzaakt, dit zou dan in fracties van seconden moeten gebeuren.

Map sensor?

themen 0
badge

11 jaar

Ik dacht multipoint injectie , als je een plastic inlaatspruitstuk hebt die over de kleppendeksel zit gebogen naar achteren , zie je daar onder de bochten de 4 verstuivers zitten.

kaleido 1 6595
badge vip badge

11 jaar

Ja, inmiddels gecontroleerd. Multipoint.

Vanavond weer een stukje gereden. 4x uitgevallen. Je merkt er niet altijd iets van, soms merk je dat je in snelheid mindert en als je dan het gaspedaal in drukt, gebeurt er natuurlijk niets. De motor valt uit. Omdat je de koppeling niet intrapt draait de motor nog mee met de bak. Zodra je de koppeling intrapt komt de motor volledig stil te staan (dus draait niet meer mee) en dan gaan de lampjes op dashboard branden, zoals altijd als je het contact aan zet.

Ik vermoed misschien toch de BDP sensor. Deze heb ik in maart vernieuwd....de oude sensor heb ik nog, die ga ik morgen terug zetten om het weer te bekijken. (Bij het vervangen van de BDP sensor bleek de sleutel niet goed te zijn waardoor hij slecht startte dus de oude BDP is nog OK)

Als dat het niet is ga ik kijken naar het brandstoffilter, ondanks hij geen brandstof te kort vertoont, bij volgas trekt hij prima. Nog een optie is de bobine wisselen en testen.

themen 0
badge

11 jaar

Om een brandstoffilter valt de motor niet uit. Een slechte BDP-gever geeft problemen met aanslaan van de motor. Kapotte bobine geeft cilinderuitval maar niet op alle 4 cilinders.

Volg het advies van Maarten op; sluit een proeflampje of liever een voltmeter rechtstreeks aan op de stekker van de benzinepomp (onder de achterbank). Dan kun je dingen gaan uitsluiten.

Henk Nobach 0
badge

11 jaar

Hallo Henk, Dank voor je reactie.

Het advies van maarten is lastig, aangezien het maar af en toe gebeurd en het handig is dat als het gebeurd, er toch iemand bij is die het controleert.

Meestal geeft BDP sensor idd problemen met starten. Maar wanneer deze sensor onder het rijden storing geeft valt de motor uit. Gister getest door gewoon ff het stekkertje van de BDP af te halen tijdens stationair draaien

themen 0
badge

11 jaar

Je bent eigenwijs. Dat is goed maar op een gegeven moment kunnen wij je niet verder helpen.

Wat is het probleem om de draden van een proeflampje te verlengen zodat het proeflampje op de passagiers stoel ligt en de bedrading op de stekker van de tankvlotter/benzinepomp aangesloten is?

Henk Nobach 0
badge

11 jaar

Hallo Henk, Bedankt voor je reactie.

Dat klopt. Maar ik heb nu lampje aangesloten op de brandstofpomp. Dit werkt. Lampje gaat 3 tellen aan en bij starten continue. Ook heb ik de oude BDP terug gezet, kijken wat dat teweeg brengt.

Nu vroeg ik mezelf af: Als de motor uitvalt, gaat dan het lampje sowieso niet omdat de brandstofpomp stopt? Ik heb dit zelf even geprobeerd te testen door hem stationair te laten draaien, even een stekkertje van map en bdp sensor eraf getrokken, motor valt uit maar het lampje en dus de brandstofpomp blijft nog even branden/pompen tot je het relais hoort schakelen. Ik moet dus goed opletten als het probleem zich voordoet.

Volgende opties: Bobine uitwisselen? Bougiekabels uitwisselen?

themen 0
badge

11 jaar

Je moet idd goed opletten; als de motor afgeslagen is dan valt de spanning van de benzinepomp ook na enkele seconden uit.

Ik denk niet dat het probleem in je ontsteking zit. Mijn gevoel bij jou klacht omschrijving gaat metuit van een defecte ecu of benzinepomprelais.
Bij koude motor heb je geen probleem een deze componenten kunnen problemen geven naarmate ze warmer worden.

Henk Nobach 0
badge

11 jaar

Ik heb het ook al een keer mee gemaakt 2 minuten nadat ik ging rijden, de motor is dan nog niet op bedrijfstempratuur.

Een defecte ecu? Heel de computer kapot?

Als het brandstofpomp relais kapot is, dan zo het lampje uit moeten gaan wanneer het probleem zich weer voor doet. Ik heb hem gecheckt, het relais werkt wel. Misschien af en toe niet..

Wanneer er niet goed is in de ecu, dan zou het storingslichtje moeten branden?

themen 0
badge

11 jaar

Tevens, met het lampje op de voeding van de brandstofpomp kan ik alleen het "signaal" checken. Wanneer de pomp zelf faalt, valt de stroom op de kabel natuurlijk niet weg.

themen 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.