Goedemiddag,
Ik heb een Renault Clio staan die de foutcode "P0303 - Cylinder 3: misfire detected" blijft geven.
Fout kan gewist worden en komt weer terug na een paar minuten de motor te laten draaien.
Verdere klacht is dat de motor stationair wat onregelmatig draait (3,5 cilinders) net geen drie cilinders.
en de klant zelf heeft vooral in lage toeren dat de motor stottert en onregelematig draait.
Er is door een ander garage bedrijf al naar gekeken, deze hebben bougies vervangen en de bobine/ bougieskabels vervangen.
Ik zelf heb eerst de storing gewist, vervolgens laten draaien tot de storing er weer in kwam,
heb toen met cilinder 1 de bougie omgewisseld met 3, en storing gewist uiteraard. dit maakte geen verschil!
Vervolgens nog de bougiekabel van 2 en 3 omgewisseld. wederom geen verschil.
Ook de Injector van 1 en 3 zijn omgewisseld om deze uit te sluiten maakte ook geen verschil.
Wel merk ik dat als de motor stationair draait en je de bougie kabel van 3 en 4 eraf haalt er weinig verschil is. als de kabel van 1 of 2 wordt losgehaald gaat de motor een stuk beroerder draaien.
Je ziet ook dat bij 1 en 2 de vonk veel krachtiger is (slaat heel krachtig uit naar de kleppendeksel) dan bij 3 en 4 bij deze moet ik die bougiekabel echt goed dicht bij een massa houden wil ik een vonk zien overspringen.
Ik zelf denk dat of de nieuwe bobine slecht is wel origineel Renault. of dat het signaal / aansturing vanaf ecu richting bobine niet helemaal zuiver is.
Ik lees veel verhalen over kabelbomen bij Renault welke snel falen.
Zijn er toevallig mensen die deze klacht herkennen?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
compressie meten,kleppen stellen als ze al niet verbrand zijn
Ik zou ook maar eens compressie meten, is dat goed dan toch nog eens een bobine vervangen. Heb zelf pas ook meegemaakt dat een nieuw origineel onderdeel defect bleek te zijn. Erg lang naar gezocht, omdat je dat eigenlijk uitsluit.
Compressie is goed. gelijk op alle cilinders.
Had misschien erbij moeten vermelden dat hij niet constant slecht loopt maar soms ook even beter draait.
maar ik toch blijf zitten met de zwakkere vonk van 3 en 4 tegenover cilinders 1 en 2.
Ik zal eens zien of Renault een andere bobine wil leveren enkel om even te proberen. gezien degene die er nu opzit nieuw is en ook daar vandaan komt.
Misschien slechte bedrading naar de bobines?
11 jaar
Ja daar neigde ik zelf ook naar.
Heeft er iemand toevallig electrische schema's van een Twingo 1.2 motorcode is dacht C06C? bouwjaar is 2005.
Bedankt voor de reacties.
Uiteindelijke oplossing: Nieuwe bobine gemonteerd maakte al verbetering.
Maar met warme motor nog steeds wat horten en dezelfde storing.
Uiteindelijk zoals al eerder aangegeven. klepspeling veelste krap. deze opnieuw afgesteld en geen problemen meer gehad sinds.
Bedankt voor de reacties en hulp!
Dit topic mag gesloten worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar