Beste,
Mijn Renault Laguna uit 2003 (bezine) heeft een elektronische storing (lampje hiervan blijft branden).
Tijdens het rijden (al bij koude motor) valt het soms uit en tijdens het rijden heeft het nauwelijks vermogen. Bij optrekken moet ik het gaspedaal helemaal tot eind indrukken waarop de auto heel erg langzaam vooruit komt. Eenmaal bij 40 km/uur geeft het vanzelf gas en blijft de toerenteller op 2000 hangen. Stationair maakt het heel veel toeren en geluid, alsof je het gaspedaal indrukt.
Volgens de monteur van de ANWB kan het iets te maken hebben met (vervuilde) gasklephuis of bobine.
Wie kan mij helpen? Wil alvast met wat informatie naar de garage.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft de ANWB de foutcodes uitgelezen? Zo ja, wat waren die? (Exacte tekst en/of nummer indien mogelijk)
Deze problemen zijn al vaak beschreven. Met de zoekfunctie zal je al heel wat aangedragen punten kunnen vinden. Eerst uitlezen met renault apparatuur om de juiste storingscodes te verkrijgen.
Verder moet je denken aan ander merk bobines en omleggen van bedrading van de ecu ivm interverentie.
8 jaar
[quote=oldford]Heeft de ANWB de foutcodes uitgelezen? Zo ja, wat waren die? (Exacte tekst en/of nummer indien mogelijk)[/quote]
Nee, helaas niet. Kon weinig anders vertellen dan dat het aan vervuilde gasklephuis of bobine kan liggen.
8 jaar
Op naar de Renault dealer en codes laten uitlezen (= printscreen maken van de aanwezige codes, codes wissen, stukje rijden en weer printscreen codes vragen).
8 jaar
Gasklephuis inmiddels vervangen, zonder resultaat.
Na wat verdere zoekwerk geeft de monteur aan dat het aan de lamdasonde ligt; zowel voor als achter. Op het moment dat de stekker hiervan losgekoppeld is, komt het mankement niet meer voor.
Hij stelt voor om beide lambdasondes te vervangen met een origineel. Dit is vrij prijzig: rond €210 voor beide en dan iets van €40 voor montage.
Een universeel lambda van Bosch kost voor zowel voor als achter ongeveer €110, maar hier moeten de stekkers nog op maat worden gemaakt. Dit schijnt een heel gedoe te zijn.
Ik kan het ook op de sloop halen. Dit is getest en ik krijg 3 maanden garantie op.
Wat is jullie advies met betrekking tot de conclusie van de monteur en waar zal ik de lambda's kopen?
Ik ben overigens van plan om de auto hierna in de verkoop te doen.
8 jaar
Nou ik denk dat als de lambda los is dat de ecu over gaat op basis inspuiting en dat dat is altijd iets te rijk. Hij ziet namelijk niet hoe de verbranding is geweest. Vervangen van je lambda's heeft zonder testen (meten en dus niet de stekkers eraf) totaal geen zin. de achterste wordt niet gebruikt voor correctie, is voor monitoren van de kat overigens, dus beide is voor dit probleem sowieso niet nodig.
Succes mvg diagnoseoplocatie.nl
N veel speurwerk en tijd is het mankement eindelijk opgelost. Na het vervangen van de gasklpehuis (van de sloop €50) en beide lambdasondes (nieuw €110 voor een set) kwam de melding telkens terug.
Hierna de computer voor motormanagement gedemonteerd, ander van de sloop gehaald (€50, let op dat serienummers bovenin de barcode helemaal overeen komen met de oude) en dit laten inleren bij een Renault specialist (€170). Gelukkig heeft dit het wel geholpen en sindsdien rijdt de auto weer vanouds.
Veel garages willen dat je een nieuwe computer koopt van meer dan 400 euro. Dit lijkt mij onzin voor een oudere auto. Een van de sloop kan ook prima functioneren.
8 jaar
Dat is geen onzin: bij toekomstige defecten kan je problemen krijgen doordat de computers niet origineel op elkaar zijn ingeleerd: dat kan de canbus blokkeren.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar