Hallo collega's,
Wij hebben een Kangoo diesel uit 1999 binnen gekregen, met een F8Q motor 155000 km.
GEEN commonrail. maar gewoon de ouderwetse verstuivers.
Klacht: De auto rookt (grijs), stotterd en loopt te verzuipen.
Al gedaan: distributieriem vernieuwd, wilde de klant gewoon.
Brandstoffilter vernieuwd.
Verstuivers laten reviceren
Klepspeling gecontroleerd.
Op cil. 3 (vanaf de versnellingsbak bekeken, zo is dat volgens mij bij Renault) zit 1 verstuiver met een spoeltje.
Als ik de stekker vd spoel loshaal, loopt hij voor 90% goed, hij nagelt dan op toeren en heeft volgens mij niet zijn max. vermogen maar er is dan mee te rijden.
Doe ik deze stekker erop gaat hij direct verzuipen en slaat bijna af met een gigantische grijze (brandstof) rookontwikkeling.
Iemand een oplossing??
groeten, marco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als dit een lucaspomp is dan heb je veel kans dat de elektrische vervroeging defekt is. Zit vooraan op de pomp, bij op contact zetten moet deze enkele seconden regelen.Iedere dieselspecialist heeft deze wel op voorraad liggen.
Marco controleer eerst de stekkerverbinding van dat onderdeel. Groeten.
Alvast bedankt voor de reacties, maar Geert, ik zie op de pomp alleen een afsluiter zitten (solenoid), waar zou die vervroeging moeten zitten?
als ik de auto op cotact zet hoor ik bij de pomp wel een seconde of twee iets ratelen.
En Punt, de stekkerverbinding van dit spoeltje op de verstuiver heeft maar twee draadjes, welke maar op 1 manier in de contrastekker past.
Gaarne reactie,
groeten, marco
Bij een lucaspomp zit deze solenoide op de zijkant van de pomp kant radiator.
Ja Geert, dat klopt, maar deze solenoide zorgt er toch voor dat je de motor stop kan zetten, er zit toch gewoon een plunjertje in met een veertje.
Volgens mij heeft dit niks met vervroegen te maken, maar zeg het aub als ik het mis heb.
Welk type pomp zit erop bosch of lucas? Bij lucas zit de afslagklep achteraan de pomp maar afgeschermd met een metalen plaat, startbeveiliging. de vervroegingsklep zit aan de zijkant.
Geert, dan moet dat toch de vervroegingsklep zijn, want het is een lucaspomp en er zit idd nog een sensor onder een metalenkapje achterop de pomp. ik heb ff met een stethoscope geluisterd en als je de auto op contact zet tikt dit ding ongeveer 1.5 sec.
op problemcar heb ik al diverse keren gelezen dat hij dat ook moet doen en zo te zien is hij ook nog niet zo heel lang geleden vernieuwd, maar de historie van deze auto is helaas totaal onbekent.
Probleem is nog niet opgelost, maar alvast bedankt voor het meedenken.
m.
Deze pomp hoort een vervroeginsklep te hebben die naar de radiator wijst en 1 verstuiver met een opname element erin. Klep of verstuiver kunnen defect zijn.
Meeste kans heb je met klep maar dit kun je horen : bij stationair ttl moet deze mooi vloeiend tikken.
Meestal als de verstuiver(opn el in de verstuiver) defect is klettert de motor erg.
't garagistje, weet jij op welke cil deze verstuiver met opname element moet zitten, vanaf de distributie?
Als ik de stekker vd verstuiver met element aansluit rookt de auto enorm en begint te horten en te stoten, haal ik de stekker los dan klettert (soort detoneren) de motor idd.
Ondanks dat zo te zien de vervroegingsklep al een keer vernieuwd is, wordt hij wel verdacht.
Bij contact aan tikt hij 1.5 sec., maar met stationair lopen kan ik niet horen dat hij tikt, is deze nog op een andere manier te testen?
groet, marco
Het opname element verstuiver is opgenomen in de verstuiver van cilinder n° 3 (geteld vd vliegwiel). Dit opname element brengt de bewegingen van de verstuivernaald over naar de rekeneenheid. Deze kan hieruit het inspuitbegin afleiden. Deze informatie vergelijkt de rekeneenheid de door de elektroklep vervroeging aan de pomp geven vervroeging met de werkelijke vervroeging. Dit systeem werkt in een gesloten kringloop.
ik heb vroeger problemen gehad en heb de technische fiche kunnen bemachtigen, ik zal je deze mailen.
mvg
Probleem helaas nog niet opgelost, maar door tijdgebrek kunnen we er ook niet constant aan werken.
Wij hebben een autocom EOBD uitlezer, deze geeft bij uitlezen aan dat het vervroegingsverschil 0 volt is bij stat. toerental, zegt mij niets, maar er wordt op deze site verschillende keren op de vervroegingssensor op de lucas pomp gewezen.
Weet iemand of dit goed is, die o volt??
Groeten, marco
Met contact aan zetten moet die vervroegingsklep ratelen en minstens 2 sec zo niet zit hij vast
Bij mij was er 1 van die 3 zwarte draadjes bijna over die naar de stopsolenoide gaat.Er zitten gekleurde ringetjes op en is voorzien van een zwarte gain.De gaine kunt ge wegschuiven en ik denk ter hoogte van het houdertje zal er wel een draadje beschadigd zijn.De motor krijgt plots een kuur van stilvallen.
14 jaar
Ik hou jullie op de hoogte, volgenden week komt de auto weer en gaan we er weer mee verder.
Thanks.
groeten, marco
PROBLEEM EINDELIJK OPGELOST!!!!!!!!!!!
Al die tijd is er met de auto gereden, maar we hebben hem nog 1 keer ingepland.
Distributie stond op tijd, maar ik ben eigenwijs geweest en heb de brandstofpomp 1 tand verkeerd gezet, toen liep hij helemaal niet meer.
De pomp een tand de andere kant op verkeerd gezet en hij loopt als een zonnetje en rijdt weer als nieuw.
Op de riem staan strepen en deze moeten overeenkomen met de merktekens op de nokkenas en brandstofpomp, voor de krukas had ik een blokkeerpen gebruikt.
De oorzaak ga ik niet meer naar zoeken. Belangrijkste: eindelijk een tevreden klant.
Bedankt voor de reacties,
groet en marco
bij gates riemen hebben wij al meegemaakt dat het merkteken voor de pomp op de riem 1 tand verkeerd staat.
riem past perfekt en krukas nokkenas streep is altijd juist.
grts
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar