Hallo,
Dit is de eerste keer dat ik op dit forum een berichtje plaats, heb al wel vaak deze site geraadpleegd om advies in te winnen bij eventuele storingen. Nu heb ik helaas zelf een storing aan mijn auto en kan nergens de oplossing vinden.
Ik heb twee weken terug een kapotte turbo gehad wat gepaard is gegaan met enorm veel rook en een op hol geslagen motor. Deze heb ik inmiddels vervangen en tijdens het proefdraaien is deze wederom op hol geslagen.
Ik heb met het vervangen alle slangen en zowel het in als uitlaatspruitstuk schoongemaakt omdat alles vol zat met olie. Ik heb toen alleen niet de intercooler zelf schoongemaakt, dus dat verklaard voor mij waarom hij weer op hol is geslagen. Afgelopen week heb ik de intercooler uitgebouwd en alle slangen weer opnieuw schoongemaakt omdat alles weer onder de olie zat.
Vandaag heb ik alles weer ingebouwd en daarna weer gestart en hij draait nu weer als vanouds hij blijft nu alleen heel erg roken, ook na een rit van ongeveer een half uur. Ik ben voornemens om de motor nu gelijk inwendig te reinigen met speciale reiniger en dan na het verversen ook een aditive toe te voegen om betere smering te verkrijgen.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat dit roken nog komt omdat alles helemaal vol heeft gestaan met olie of moet ik toch denken aan een kapotte koppakking. Heeft iemand hier ervaring mee dan lees ik graag uw reactie
Met vriendelijke groet,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou nog even afwachten, evalueer de rookontwikkeling nauwlettend. Als deze mindert, zou het kunnen dat er nog olieresten verbranden door de hete uitlaatgassen. Blijft het hetzelfde of verergert het zelfs nog... zou ik toch verdere acties ondernemen...
Indien inlaat en uitlaat traject in de olie heeft gestaan,is het niet vreemd dat hij nu nog wat roken doet..
Rij er maar eens een stuk mee..of een stuk over de snelweg,het kan even duren voor het verdwijnt.
Maar hou voor de zekerheid het oliepeil in de gaten.
Is het trouwens een nieuwe of gebruikte turbo die er nu opzit ?
Gr Stefan
15 jaar
Hoi bedankt voor de supersnelle reacties, het is een geheel nieuwe turbo die ik heb gemonteerd. verder heb ik de katalysator leeg gemaakt en de egr afgesloten.
Mijn vermoeden dat de turbo is kapot gegaan omdat de Katalysator en de EGR helemaal dichtgeslibt waren met Roet en olie. Dus ik heb ook het vermoeden dat het roken vanzelf wel over gaat het is alleen nog een stukje angst dat hij weer op hol slaat op het moment dat hij rookt en stinkt naar verbrande olie. Vandaar dat ik eigenlijk bevestiging zou willen hebben of het echt zou kunnen dat het de laatste resten olie zijn die verbranden.
groet, Leon
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar