auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: ruitenwisser probleem voor en achter

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200

een tijdje geleden heb ik dit probleem ook al geplaatst maar het is helaas nog niet opgelost bij deze clio.
probleem is : de ruitenwissers voor en achter werken niet , sproeiers voor en achter doen het wel.
we hebben al het 1 en ander vervangen zonder resultaat.
als de ruitenwissers handmatig uit de nulstand worden gehaald gaan ze wel automatisch naar de nul-stand terug , maar verder weinig teken van leven.
stuur-schakelaar is vervangen - ruiten wisser motor voorzijde is vervangen (sloop) - relais zijn vervangen - zekeringen zijn vervangen -
kabelboom is door gemeten tussen schakelaar - relais - zekeringen en ruiten wisser motor hierbij geen onderbreking gevonden.
De motor krijgt constante + en heeft een goede massa , maar zowel voor als achter krijgen ze geen stuurstroom .
We zijn haast ten einde raad en weten niet meer waar nu te zoeken.
We hebben zelfs het dashbord eruit gehad om de stekker verbindingen te checken , hier was niets mis.
onder de krik rechts bij de parafan zit een "ECU" , loopt het signaal via deze "ECU" ??
kan het dus zijn dat deze een defect heeft ?? of worden de ruitenwissers buiten de "ECU" geregeld ??

wie o wie heeft de gouden tip ??

gr. limbra

Geplaatst door

limbra (1655)
vip badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ben hier niet zeker van maar zit er onder het handschoenkastje naast de zekeringen geen blauwe blok? Ik dacht dat die de wissers regelt. Van een echte ECU interieur is hier geen sprake.
Wissel die blauwe blok eens met eentje van de sloop.

mvg

't garagistje 0
badge

14 jaar

we hebben dit blauwe blok ook al verwisseld , maar helaas zonder resultaat , maar volgens mijn weten is dit blauwe blok alleen voor de interval (dacht ik).
De accu is vernieuwd en de dynamo laadt ook goed , de ruitenwissers krijgen voor en achter geen stuurstroom .
we staan echt voor een raadsel zeker omdat de kabelboom door gemeten is en geen onderbreking of iets aangeeft.
heeft iemand een schema van de electrische installatie van het ruitenwisser systeem ??

gr. limbra

limbra 1655
vip badge

14 jaar

Krijg je achterop de schakelaar wel plus als je hem aanstuurt en gaat de wisser wel als je sproeit.
sommige typen hebben ook nog een zekerinkastje onder de parafan

rico1047 0
badge

14 jaar

De wisser gaat niet als je sproeit krijg totaal geen stuurstroom , ruitenwisser motor voorzijde is vervangen en aan de achterzijde werkt deze als je er
spanning op zet , alle relais en zekeringen zijn vervangen ook die onder de parafan.
maar zoals de intallatie moet werken werkt hij niet .

limbra

limbra 1655
vip badge

14 jaar

Als je geen stuurstroom uit de schakelaar krijgt lijkt mij dat de schakelaar stuk is

rico1047 0
badge

14 jaar

stuurschakelaar is al 2 x gewisseld zonder resultaat ,

limbra 1655
vip badge

14 jaar

Heb je wel spanning op de scHAKELAAR DAN en is dat 12 volt

rico1047 0
badge

14 jaar

ja er staat spanning op de schakelaar ruim 12 volt , alles is doorgemeten en er is geen onderbreking of iets dergelijks gevonden ,
bij de ruiten wisser motor voor en achter komt ook 12 volt aan , en de massa is ook in orde , behalve de stuurstroom komt niet aan terwijl de kabelboom
ook door gemeten is , vandaar dat ik graag een electrisch schema heb en een schema van de zekering en relais kast , dus als iemand die heeft dan laat maar weten.
komen er zo niet meer uit.

limbra

limbra 1655
vip badge

14 jaar

Het blijft een heel vreemde storing , zeker omdat de kabelboom ook doorgemeten is , relais, zekeringen, stuur schakelaar , wisser motor zijn al vernieuwd ,
ook is er al een extra massa gelegd naar de wisser motor , het gekke is dat de auto dit probleem bij de voor en achter wissers heeft.
auto heeft geen lek stroom en er zijn geen aanwijzingen op kortsluiting of een kabelbreuk. (is gecontroleerd en doorgemeten)
accu is nieuw en de dynamo laadt goed bij , dus te lage spanning is het ook al niet .

* Alleen dit probleem moet nog opgelost worden daarna kan de auto naar de APK .(kenteken is geschorst dus hij mag nu nog niet de weg op)
als er iemand een electrisch schema heeft van de installatie en eventueel een afbeelding van de zekeringen en relais kast
dan is deze van harte welkom , kan op het internet niet de juiste info vinden wat betreft de schema`s en er is geen instructie boekje voor handen.
Ik wil dit probleem graag opgelost krijgen , aangezien de eigenaar het al bijna niet meer ziet zitten met de auto.
De auto is verder in zeer goede staat , zowel motorisch , technisch en optisch .



gr. limbra

limbra 1655
vip badge

14 jaar

probleem is opgelost !!!!!!!!!!! Het bleek toch aan de kabel boom te liggen ondanks dat deze doorgemeten is ,dus toch een breuk in de stuur stroom kabel ,
we hebben een nieuwe draad naast de originele kabel boom gelegd en met tire-rips vast gezet vanaf de componenten in het interieur tot aan de ruiten wisser motors,
tevens hebben we een nieuwe massa kabels gelegd vanaf accu naar carosserie , motor blok en ruiten wisser motor .
om het zekere voor het onzekere te nemen aangezien de massa punten vaker voor problemen kunnen zorgen.
auto is nu klaar en gaat vrijdag naar de APK .

bedankt voor het meedenken.

gr. limbra

limbra 1655
vip badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.