Renault Clio: Clio 1.5dci start na lang stilstaan iets moeilijker/houdt af en

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5dci K9K-702

Onze Clio 1.5dci uit 2002 (60kW) heeft af en toe last van licht inhouden (volgens mijn vrouw die er in rijdt, ik heb het nog niet kunnen waarnemen) en (dit kan ik wel bevestigen) als de auto langer dan een dag of 3 heeft stil gestaan of als er een heel koude nacht is geweest dan start hij wat moeilijker hij moet dan een paar slagen extra maken voordat hij start.

Ik heb het gevoel dat er ergens lucht in het brandstofsysteem komt. In de retourleiding van de pomp naar het filter zit na langere tijd stil staan vrij veel lucht maar dat is als de motor eenmaal loopt al snel een stuk minder.
Als de motor loopt dan loopt hij ook meteen rustig, ook al is hij koud.

Er zijn geen foutcodes te vinden in het systeem (via een OBD-2 diagnose apparaat, niet met een CLIP gecontroleerd).

Heeft iemand hier een idee wat dit kan zijn? Ik heb al een keer extra het brandstoffilter vervangen omdat ik dat ding verdacht maar daar was niets mis mee.

meeder

Geplaatst door meeder (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

hessel1 (0), 13 jaar geleden

mogelijk egr klep

brunovanderjeught (0), 13 jaar geleden

probeer na enkele dagen stilstand eerst eens te pompen met de vuistpomp in de motorruimte, deze bevind zich in de aanvoerleiding, voor de filter. Start hij dan goed, dan zal het wel terugloop zijn van de dieselolie. Een terugslagklep kan hier soelaas brengen.
Succs Bruno

teunissen (0), 13 jaar geleden

Het stoten onder het rijden en slechter starten na een dag , zijn volgens mij twee verschillende oorzaken.
Om met het stoten te beginnen, dat kan de egr klep zijn, wat van diesel tank je?
Tank eens speciale diesel van shell, BP en bij mij zit een Tamoilpomp met dat spul, er zullen overgens nog wel meer merken zijn.
Ik merk in ieder geval dat hij beter loopt op dat spul .( geen stoten meer tijdens het rijden).
Vervolgens het slechte starten,gloeibougie's? of inderdaad wat lucht zie Bruno.

meeder (0), 13 jaar geleden

Het is al een tijdje geleden maar de problemen bij het starten zijn weg, blijkbaar was het toch een connectie bij het brandstoffilter welke niet helemaal lekker was waardoor er lucht in de slangen kwam.

Het af en toe inhouden is er nog steeds, de afgelopen dagen ben ik een keer achter de auto aan gereden en je ziet dat op het moment dat de auto in lijkt te houden er een roetwolkje uit de pijp komt terwijl deze diesel normaal gezien nauwelijks rookt.

meeder (0), 12 jaar geleden

Vanochtend de EGR klep er maar eens uit getrokken (een van de weinige dingen waar je goed bij kunt bij een Clio ;-))
Hij was niet overdreven vervuild, iets wat mij erg meeviel na 205000km. De klep bewoog alleen niet echt heel soepel. De klep heb ik schoon gemaakt met benzine en ik heb even een bus EGR reiniger van Wynn's gehaald. De EGR reiniger werkt overigens een stuk beter dan gewone benzine, zal wel komen omdat de reiniger voor het overgrote deel uit nafta bestaat.
Daarna een beetje kopervet op het "zuiger"stangetje gesmeerd om het wat soepeler te houden, daarna alles weer in elkaar gezet en een stuk gaan rijden. Het lijkt er vooralsnog op dat het inhouden en roken weg is. Het starten was al opgelost met een nieuw brandstoffilter.
Aangezien ik toch bezig was heb ik meteen de gloeipluggen een keer vervangen, die had ik al twee jaar liggen maar ik was er nog nooit toe gekomen om ze te vervangen. De oude zagen er eigenlijk nog wel goed uit, mooi egaal zwart en geen putjes o.i.d.

meeder (0), 12 jaar geleden

Even een update na een paar maanden. De EGR klep is definitief de veroorzaker van het probleem geweest. Sinds het reinigen hiervan is het probleem met inhouden/roken niet meer voorgekomen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.